Trashcan Startet 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2017 Jeg har en Uttern D68 DTI med Mercruiser motor og et Bravo 3 drev. Det virker som om impelleren, eller hele vannintaket for kjølevannet lekker. har snakket med en reperatør som kan fikse det, eller selge meg en ny pumpe, men jeg skal bare ta med pumpa slik at han kan se på den. Problemet er at båten har kommet seg på sjøen og fjerner jeg denne vannpumpa, så får jeg relativt store mengder vann inn i motorrommet....:) Jeg har lest litt rundt, og skjønner at disse båtene kan ha både drev inntak og inntak fra selve båten.... er det noen som har et godt tips til å finne ut hva i all verden jeg har og hvordan jeg kan blokkere dette mens båten ligger på sjøen? Det er så utrolig kjedelig å få båten på vannet før mai, bare for å innse at den ikke kan kjøres så mye uten å dra inn altfor mye vannsprut inn i motorrommet. Og nå kommer jo snart sommeren!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Nå er jeg litt usikker på hvordan pumpa er plassert på mercury men du må vel dra av slangen på enten sjøvannsfilteret eller pumpa og plugge den med en trekile eller lignende som passer og skru på en slangeklemme så bør det gå bra men det sikreste er jo og løfte båten på land og ta det der. Lykke til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Lalima Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Hei. På Uttern jeg hadde var det en kuleventil ved vanninntaket slik at men kunne stenge vannet.Videre hadde den ikke impeller i drevet.Kun kjøling via motor og sjøvannsfilter. Kanskje du kunne ha tatt et bilde eller to og beskrevet litt mer nøyaktig hvor det lekker. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Trashcan Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Jeg hadde også håpet på en kuleventil, men jeg så den ikke. Impelleren sitter på motoren, det har jeg skjønt, men jeg trodde (men kan ikke ikke huske) hvor vanninntaket faktisk er og hvordan blokkere det. Jeg mener å huske at det er noe inntak nede ved propellen, men de ser så små ut... Zoom inn bak/nederst på drevet (tok ikke bildet for dette formålet akkurat) Ved vinterklargjøring så pleier jeg å løsne inntakslangen, koble på en annen slange og helle på kjølevæske, men hvis jeg gjør det når båten er på vann så kommer det så mye vann inn... Jeg liker ikke det... Det skjedde i fjor sommer da jeg skulle trippel sjekke noen slangeklemmer og jeg stresset altfor mye med å få den festet igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 (redigert) Vanninntaket er på sidene av drevet, i underhuset. Har du ikke sett noe annet inntak i skroget ditt når du har stoffet båten, så er det der vannet går inn. Vannpumpen sitter på motoren, hvor på motoren, og hvilken type pumpe det er, kommer an på hvilken motor du har ? Det er ikke noe problem å ta av slangene fra pumpen å plugge de, men det kommer selvfølgelig noe vann inn slik at alt må være klart, å det gjelder å holde tunga rett i munnen. En messingplugg fra nærmeste rørlegger e.l. og en slangeklemme fungerer normalt greit til å plugge med, en fille gjør jobben dersom det kun er midlertidig, for eksempel ved impellerbytte. Er man ikke vant til det, så kan jeg forstå at man blir litt nervøs når vannet spruter. Det er viktig å ikke dra for mye i slangen, i verste fall kan den løsne ved transomfestet dersom den ikke sitter skikkelig, å det er ofte svært vanskelig å få den på igjen med båten på vannet, å da har du et problem. Er du usikker, ville jeg nok vurdert å ta opp båten, eller i det minste ikke være lengre unna grunt farvann enn at du raskt kan ro dit ? På noen båter er det lagt opp slik at vanninntaket fra transom går opp over vannlinjen før det går til pumpen, og da vil det ikke komme noe særlig vann i det hele tatt. Har du lekkasje i pumpen eller slangene mellom transom og pumpen, å du ikke har noen form for "vannlås", så vil det jo lekke hele tiden, ikke bare når motoren går? Sjekk alltid priser hos forhandleren før du handler av andre. Redigert 20.Mai.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Du kan skaffe en tang med låsing som kan klemme slangen flat før du demonterer. f.eks. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Klemtangsett-3-stk-2000031974/ Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Trashcan Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Fille pluss messingplugg høres ut som noe jeg kan leve med.... har elektrisk bilgepumpe som drar igang når det begynner å bli skikkelig mye vann... Da lurer jeg - på en Mercruiser 200 TDI Diesel motor... har du noe som helst peil på dimensjonen på en slik slange? (må reise litt til båten, så jo mer jeg avklarer å kjøper på forhånd, jo mer får jeg gjort når jeg kommer bor og slipper tur/retur bare for å måle dimensjonen...:) Og ja, pumpen sitter på motoren, og det er under vannlinjen, så det kommer en del vann inn. Oppdaget det som sagt i fjor... mild panikk... Denne gangen vil jeg i så fall først stappe ned noe tøy, så plugg med klemme slik at det kan holde et par dager. Sitér dette innlegget Link to post
Trashcan Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 1 minute ago, Jens_P said: Du kan skaffe en tang med låsing som kan klemme slangen flat før du demonterer. f.eks. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Klemtangsett-3-stk-2000031974/ Slangen har slike metall tråder i seg, så en slik klemme vil nok faktisk kutte den, og da vil jeg gå fra mild panikk til full skala skrekk...:D (sikkert noe duct tape ville fikset midlertidig...) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Oooops! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
adeneo Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 (redigert) Trashcan skrev 16 minutes ago: Da lurer jeg - på en Mercruiser 200 TDI Diesel motor... har du noe som helst peil på dimensjonen på en slik slange? Denne gangen vil jeg i så fall først stappe ned noe tøy, så plugg med klemme slik at det kan holde et par dager. Vet ikke dimensjon, men er det en CMD 2.8 har den vel enten Jabsco eller Sherwood pumpe, å bør vel ha slangedimensjon på kanskje 1-1/4" eller 1-1/2" innvendig ? Pass på at det blir tett og at det holder tett dersom det skal stå noen dager. Det går som regel bra, men det er naturligvis viktig å sjekke at pluggen sitter skikkelig osv. En forberedt mekaniker har med seg et par pakker smør. Dersom alt annet feiler så stapper du smør i vanninntaket på drevet, da stopper vannet. Redigert 20.Mai.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trashcan Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Adeno - det er den motoren ja, og jeg lurte på om de to var det jeg tenkte på. Får bare kjøpe en av hver og ta med ei fille jeg kan stappe inn og se hvordan det går... Takker Hadde opprinnelig tenkt å hoppe ned i vannet i våtdrakt og lime fast noe plastikk på utsiden med Tec7 og så senere kutte/slipe det bort. Tror denne løsningen er bedre, med et innslag av mild skrekk..:) Skal rapportere tilbake hvis båten synker.... Sitér dette innlegget Link to post
Trashcan Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Har iallefall funnet hva jeg må kjøpe:https://www.maritim.no/treplugger?gclid=Cj0KEQjw0v_IBRCEzKHK0KiCrKMBEiQA3--1NiJVgMmuXlhRLjk3Nfd7ko2kb98nFwzRheBfFEaNrMUaAm1T8P8HAQ#.WSAGkOHyjDc Og da er jo halve jobben gjort....? :D Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Treplugger og noen margarinpakker er kjekt å ha i båten, det er nesten som redningsvest for skuta å regne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.