Jump to content

Legge opp nytt ledningsnett til Yanmar 3GMD, merkelig kontakt fra dynamo

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei,

Holder i disse dager på å legge opp helt nytt ledningsnett til min Yanmar 3GMD. Nederst på dynamoen er det en hvit plastkontakt av et skal hvor det kommer to ledninger ut. Den ene svart, den andre blå. Men det er bare den svarte som er tilkoblet. Den går bytter farge til lilla og går til ladereleet. Den blå har aldri vært koblet til noe. Synes det er merkelig og lurer på om den skulle/burde vært tilkoblet noe.

Frank

20170519_212625.jpg

20170519_212650.jpg

Ja, gå inn på tråden Kjellg henviser til. Der har Kjellg lagt ut koblingsskjema og Ingar ga en flott oppklarning hvordan disse dynamoene fungerer , og ditt og Kjellg sitt opplegg ser ut til å være nokså likt.

Så en liten teori fra meg hvorfor den blå ledningen ikke er tilkoblet, men slett ikke sikker på teorien.

Du sier den lilla går til laderele. Jeg tror den går innom releet, men også forsetter til ladelampe og nøkkel. Hvis ikke har du ikke ladelys slik jeg ser det.

Jeg tipper den blå er koblet bort fordi hvis denne er koblet til nøkkel som hos Kjellg, vil trolig releet koble inn straks tenning settes på. Det er ikke meningen at releet skal koble inn før dynamoen begynner å lade, og det kan være forskjellen fra Kjellg sitt opplegg som kobler inn releet straks han slår på tenning.

Din dynamo starter ladingen bare med strømmen via ladelampe da motstanden er frakoblet, men mange dynamoer har ikke annet enn ladelampe, så det bør gå greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...