BonDia Startet 20.Mai.2017 Del på Facebook Startet 20.Mai.2017 Har en 2008 d3-160 i min Nidelv 28, og lurer på en erfaring jeg fikk ved førstegangs kjøring etter vinteropplag. Startbatteriet hadde ladet seg helt i løpet av vinteren, men fikk start på motoren ved hjelp av forbruksbatteriene. Etter ca 3 timers kjøring til havn, satte jeg motoren på tomgang (fri) og kjørte baugpropellen (som er koblet til startbatteriet). Da stoppet motoren momentant, og batteriet var såpass dødt at det ikke var noe liv når jeg prøvde å starte motoren igjen. Spørsmålet er om det er slik at en moderne dieselmotor stanser når batterispenningen blir for lav? Motoren ble kjørt i fri på tomgang, og dynamoen leverte kanskje ikke nok strøm til både å drive baugpropellen og holde motorens elektronikk i gang? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Under 9 V, full stopp. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 (redigert) Det virker åpenbart at ditt starbatteri er helt dødt. Når batteriet blir stående utladet så drepes det veldig raskt. Da blir det, som du sier, kun dynamoen som holder liv i all elektronikk. En thruster drar noe helt vilt med strøm, spesielt det første sekundet mens den forsøker å oppnå marsjfart, og det finnes ikke sjans i havet :-) for at dynamoen kan klare dette alene. I motsetning til en god gammel mekanisk innsprøytningspumpe så trenger disse dysene strøm for å åpne for diesel, samtidig som annen elektronikk forsøker å holde orden på timingen for dette. Ingen spenning, ingen diesel.... Redigert 20.Mai.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BonDia Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Takk for svar, jeg hadde mistanke om at det var årsaken, ja! Da blir det nok nytt startbatteri til uka! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.