Jump to content

Prosjekt Myra Møring 21

Znekka

Recommended Posts

Hei.

Så ble dette min første tråd her på forumet - siden jeg meldte meg inn i fjor høst.

Meg selv er en gubbe midt i femtiårene som bor i sør Trøndelag - og er en skikkelig fersking på alt som gjelder båt og båtliv. 

Etter flere år med hyttebygging og flikking på hus, kom interessen for båt i fjor sommer - vet ikke fra hvor men begynte bare å se og lese om båter... ( midtlivskrisa? )

Jeg så for meg idylliske turer på fjorden, med kaffekok og overnatting..  og så først på gamle klassiske tre-snekker - men skjønte fort at det kunne bli ett evig hageprosjekt med mye arbeid og lite kos. Så jeg begynte å se på snekker i størrelse fra 19 - 23 fot, som var litt jobbing med.. som et overkommelig vinterprosjekt. Og leste alt jeg kom over av info om snekker..

At vi ble båteier skjedde raskere enn planlagt - da vi ganske tilfeldig kom over en Møring-21 snekke, 80-modell ( tidligere Myra21 ) som sto forlatt på en opplagshenger helt ute ved kysten.  Båten hadde stått ute ca. ett år, og var i overkant mere rufsete enn jeg hadde først tenkt - Kalesje var blåst sund av uvær, og det var en god del regnvann i båten - alt av trevirke så ødelagt ut, og båten var skitten og grønskete rundt om.  Men, båteier var ivrig etter å bli kvitt problemet - og jeg så mon i skuta, så uten mye tenketid var jeg brått blitt båteier!! :-)

Siden dette på langt nær var planlagt..  - ble det hektiske dager med snekring av støttebukker og planlagt henting med henger.  Fem dager etter handel, sto båten på tomta, med god hjelp av gode venner. 

Jeg har i løpet av vinteren hatt stor glede av å lese prosjekt-tråder og tips her på Baatplassen - og som alle prosjekter.. de tar lengre tid enn planlagt.

Jeg har får gjort en god del - men vinter og kulde er ikke forenlig med utearbeid - brukte tiden frem til frosten kom til å få tømt alt innvendig i båten, rev ut alt av treverk, seter og pentry, opp og av med dørkplater og skrot, og fikk satt på varmevifter for tørking.

Nå skal jeg prøve å få lagt til bilder her på tråden - ( skal det brukes "sett inn bilde" - eller " dra filer hit" ?? )

håper på å vise litt hva som er gjort og videre fremdrift..   har jo planet om å få skuta på vannet før ferien! :-)

Her står den trofaste snekka og venter på ny eier..

Bella.jpg

Ja, og håper den får gitt oss noen koselige turer etter hvert. :smiley:

Som sagt, så var ikke båten akkurat pen i tøyet der den hadde stått åpen for vær og vind.. men litt gal og mye overmot hjelper! :giggle:

5920c6fc341b6_Overbygg(2).jpg.a3af299be5c5e336ce610323f8ae5b9d.jpgStyrehus.jpg.41189df92b923c9a17c96e83b6cfe5fe.jpg

Mye grums her.. og interiøret så ikke bra ut, selv om det som var under tak så bedre ut..  Det fine med disse Myra-båtene er at benker både i kabin og akter er støpt i glassfiber og således ikke er utsatt for råte og fukt.  Her er varmevifte på plass, og så ble det investert i grov- vannstøvsuger fra Biltema som fungerte godt til å suge opp vann og skit fra kjøl og ulike plasser.

Her er snekka kommet på plass hjemme på tomta - og ble straks bedre å se på etter en kraftig og grundig vask - med algemiddel og en skvett klor! :thumbsup: 

5920ca6460563_Parkert(2).jpg.761fe89edd969eb660a760f0e0e4db11.jpg 

Så var det å starte med å montere ut alt av utstyr inni båten - dvs. pentry og veggplater, dører og alt av teak. Pluss gammelt gulvbelegg og etter hvert dørkplater.. og gammel stereo med tilhørende kabler.  Alle deler arkivert og sortert i garasjeverkstedet slik at det kan brukes som maler. Nå var det om å få båten tørket opp skikkelig innvendig før nattefrosten kom - og det gjør den i indre Trøndelag.  Før snøfall var skuta kommet under pressening!

Pentry før den ble revet ut. Grei løsning, men frister ikke med kaffekok her! Pentry.jpg.8845f81269bb39fdf910ff5ef802595f.jpg

Fotsettelse følger!  Mh Jan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...