Lars H. Startet 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2017 Det ser ut til at jeg har fått en lekkasje i sjøvannspumpen på min Yanmar 4JHE motor. Lekkasjen ser ut til å komme fra baksiden av selve pumpehuset. Jeg ser at huset er festet med 4 bolter. Er det da "bare" å koble fra inn og ut slangene, skru ut disse 4 boltene og trekke hele pumpen ut? Pumpen fungerer enn så lenge og gir nok kjølevann og kjøling. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Kjenner ikke din, men det normale er at det er et sladrehull under mot flensen som er viktig at en passer på at det ikke gror igjen. Hvis simringen lekker skal vannet komme ut sladrehullet, er det tett kommer vannet til å havne i oljen. Det er normalt lettere å demontere hele pumpen selv om en bare skal skifte impeller. Sjekk om vannet kommer ut av sladrehullet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Noe sladrehull kan jeg ikke se beskrevet i manualen eller på noen av tegningene for pumpen. Men siden du sier det er enkelt å ta ut pumpen (som imidlertid er utrolig trangt plassert), er det vel kun de 4 boltene på tegningen under som må løsnes for å selve pumpen ut? Når det gjelder å finne ut hva som lekker, er det vel "Water seal ring" og "Oil seal" på tegningen under som må sjekkes? Oljen er forresten svart og fin, så jeg håper dette holder en stund til. Vi drar jo på 7 ukers båtferie på mandag slik at jeg ikke får gjort noe før det. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Hvis ikke det er et hull i huset mellom mechanical seal og olje seal er det rart. For da kommer jo ikke vannet ut hvis mechanical seal lekker, mulig du har tæra hull i pumpa? Hvor kommer vannet ut hen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Hvis du bruker ett speil eller noe ser du nok sladrehullet under pumpen. Det er der også for å unngå lekkasje inn i motoren, så sladrehullet er der garantert. Hvis det bare er noen dråper lekkasje ville jeg ventet til etter ferien med å ta ut pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Jeg aner ikke hvor vannet kommer ut fra, jeg kjente bare at det var vått da jeg tok hånden under pumpen. Og jeg har alltid hatt noe vann nede i kjølen, av forskjellige årsaker. Jeg har ikke sjekket om der er sjøvann, men får ta en prøve av det med grønnsåpetesten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Det er et hull der. Du må bytte lagre og tetning. Sjekk også om du har fått spor/slitasje i aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Jeg får håpe det holder i ferien. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Det lekker gjerne en god stund før det går helt på trynet. Dette er ingen garanti hverken økonomisk eller i form av prestisjetap. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2017 Det holder nok. Jeg kjørte en sesong med en slik lekkasje i en 6LY2 440Hk før jeg gadd ta ut pumpen. Byttet en simmerring og et par o-ringer om jeg husker rett. Ingen spor i akslingen heldigvis. Nå var det jo en enkel jobb da, så det er jo ingen unnskyldning. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Hvis det bare var vått under og du ikke finner hullet, tyder det på at hullet er grodd igjen, Da er det lotto å kjøre med tett hull. Med åpent hull har du kontroll på hvor mye/ lite som lekker og kan se an utviklingen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hegra Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Det som er litt rart er at hvis det ikke er hull, hvor kommer vannet ut da, og hvorfor kommer det ut? Om det ikke er hull så forsvinner det vel inn i motoren skulle jeg tro, eller så er det jo lokket foran impeller med pakning, eller slangene og tilkoblingene. Kan det tenkes at denne pumpa er vannkjølt helt inn og derfor ikke har sladrehull. Kan se ut som mechanical seal er der hvor andre pumper har sladrehullet og at water seal ring er innen for den igjen. Etter mitt syn er dette innenfor , men ikke så lett å se på slike splitt-tegninger alltid. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 I natt har det blitt dårlig med søvn, jeg har vekselvis ligget og tenkt på problemet og drømt om det. Hva kan skje dersom jeg ignorerer problemet og drar på ferie? Jeg vet at jeg burde komme meg til båten, være slangemenneske og ta ut pumpen og skifte det som skiftes kan og heller utsette ferien til jeg får ordnet dette. Men hva kan skje dersom jeg ikke gjør noe? Hadde jeg hatt en pose med deler liggende, hadde jeg ikke nølt med å dra, men å måtte få tak i deler langt nede på svenskekysten? Jeg har ikke nevnt problemet for Trude, men gjør jeg det kommer hun til å få panikk og tro at båten skal gå ned midt utpå "havet". Men det er vel ingen annen utvei enn å fortelle henne om problemet, ta en tur alene til båten idag og sjekke det jeg kan, eventuelt gå løs på demontering. Jeg har jo ikke noen god følelse selv med å dra på tur med et slikt problem. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 hegra skrev 7 minutes ago: Kan det tenkes at denne pumpa er vannkjølt helt inn og derfor ikke har sladrehull. Kan se ut som mechanical seal er der hvor andre pumper har sladrehullet og at water seal ring er innen for den igjen. Etter mitt syn er dette innenfor , men ikke så lett å se på slike splitt-tegninger alltid. Jeg har ikke greie på dette selv, men her en tegning til. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 (redigert) Tror ikke du skal være så bekymret, Lars. Skal ikke uttale meg om hvorvidt du bare skal ingorere eller reparere, men etter det jeg har sett og erfart av yanmar, så er de veldig enkle å skru på. Særlig de gode gamle mekaniske motorene. Om du hiver deg rundt og skrur, så tror jeg det er veldig enkelt å skifte slitedelene. Eneste ankepunktet er at det mange ganger kan være trangt å komme til. Rart det der, det blir trangere og trangere jo eldre vi blir ;) Redigert 21.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Hvis ikke du gjør noe med lekkasjen vil den bli øke. Årsaken til lekkasjen er enten slitasje eller dårlig gjennomstrømming i sjøvannskretsen. Her er kanskje noen tips? http://www.oceannavigator.com/March-April-2012/Engine-seawater-pump-rebuild/ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 (redigert) Det er tettere med verksteder en systembolag. Er ikke prisene hyggeligere i Sverige. http://www.yanmar.se/Natverk/ Ring et norsk verksted og spør om det er sladrehull i morgen. Og det kan være kjekt å finne ut eksakt hvor vannet kommer fra i første omgang. Redigert 21.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Det kartet så jo greit ut, men det er jo greiere å fikse dette selv når båten ligger i hjemmehavnen. Nå er Trude informert, og når jeg har fått meg en kopp kaffe, tar jeg meg en tur til båten og sjekker nærmere. Vi har det jo egentlig ikke travelt med ferien, vi er jo pensjonister, så bare vi er hjemme igjen "før isen legger seg", er det greit. Må jeg ta ut pumpen, burde jeg få tak i deler og få den på plass i løpet av uken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 (redigert) Ut fra den skissen du la ut er muligens sladrehull eller sladrespalte ett sted mellom 10 og 11. På andre pumper sitter ytre tetning mot vann like bak impeller slik at sladrehull er mellom 4 og 10. Men etter det jeg ser er ikke sladrehull nevnt på noen av skissene og det er jo litt rart hvis det er noe sladrehull. Det trenger nødvendigvis ikke være på undersiden. Om det er på sidene eller til og med på oppsiden vil jo en lekkasje bli røpet da også. Redigert 21.Mai.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Sladrehull er ikke nevnt noe sted i teksten heller. Komplett servicemanual har jeg liggende her. Kjølevann kapittel 6. Men nå drar jeg en tur til båten for å sjekke, tar med laptop og kamera. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 På side 6-6 kan det se ut som det er en spalte på oppsiden på tegningen men dette ser du best selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Nå finner jeg ikke noen lekkasjer noe sted, hverken ifb. sjøvannspumpen, pakkboksen, varmeveksleren, trykkutløseren for varmtvannsberederen eller andre steder. Og ja, det er et sladrehull/spalte på toppen av pumpehuset. Denne åpningen er ikke tett, jeg kan se akslingen gjennom hullet. Det kommer ikke vann ut her, og motoroljen er svart og fin. Det sto litt vann i pannen under motoren og vannpumpen, men det var ferskvann som må ha kommet et annet sted fra. Nede i kjølen er det en skvett vann, blanding av sjøvann og ferskvann. Dermed tror jeg at jeg tar sjansen på å dra på båtferie imorgen tidlig, håper jeg får overbevist Trude om at alt er OK. Jeg får vise henne kartet med alle verkstedene nedover svenskekysten slik at hun vet at det er hjelp å få om noe skulle skje. Jeg er ellers glad vi ikke dro ut imorges. Det blåser ganske friskt inn i havnen her, så det hadde blitt mye plask imot sydover. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Det blir litt mye dill her. Pumpen din har en mekanisk tetning mot sjøvann. 80% av mekaniske tetninger begynner å lekke grunnet feil i lagre. Jeg forutsetter at du ikke har tørrkjørt pumpen. Lagerfeil, les slitasje, utvikler seg nokså langsomt, vanligvis. Overhaling vil medføre bytte av tetning, pakninger, sliteflater, lagre, tetningsringer, vurdering av aksling (fretting). Ta deg fire glass rødvin og få deg en god natts søvn. I dag blåser det så jævlig at vi snudde i sydenden av Kosterfjorden. Du har ikke tapt noe fremdrift, hverken på pumpen eller ferieturen. Vurder pumpen til vinteren. Ut fra tegningen, forutsatt at du ikke tørrkjører pumpen, så holder den 15 000 timer. Kvalitetspumpe. God semester! Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 De gangene jeg har hatt lekkasjer på sjøvannspumpe er det kun vært synelig når motoren er stanset, aldri når den går. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Ifølge snittegningen du viste skal det være en slik spalt både over og under pumpehuset. Slike pumper har alltid to tetninger, en mot vannsiden og en mot oljesiden. Mellomrummet blir alltid drenert mot friluft gjennom en spalt eller et hull slik at en unngår å blande vann i oljen eller omvendt dersom en av tetningene svikter. Det som kalles "water ring seal" på tegningen er bare en o-ring som skal virke som avkaster of slynge eventuelt vann ut mot luftespalten. Som regel er det alltid tetningen mot vannsiden som svikter først, og da kommer det vann ut under pumpehuset. Du har en såkalt mekanisk aksialtetning mot vannsiden som tydeligvis har begynt å lekke. Mot oljesiden er det en simmerring som tydligvis fremdelers virker, siden du ikke får oljesøl under pumpa. Jeg tror du kan ta dette litt med ro foreløpig. Men på sikt må pumpeenheten med lagere og tetninger demonteres og overhales. Jeg synes det ville være rart dersom lagrene er ødelagt da de ligger godt beskyttet på oljesiden. Dersom jeg var i din situasjon ville jeg fått ordnet det før jeg drar på langferie, slik at nattesøvnen ikke blir ødelagt av vonde tanker. Det er alltid betryggende at ting virker som de skal. Ferien blir litt hyggeligere da, selv om du har måttet blø noen båtlapper før du drar. Da jeg hadde tilsvarende problem tok jeg med pumpeenheten hjem på stuebordet og gjorde jobben selv. Hos meg var det bare en simmerring på vannsiden som hadde sviktet. Din konstuksjon er litt mer komplisert enn hos meg, og jeg synes du bør få råd fra en som kjenner motoren før du eventuelt plukker på den selv. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.