Jump to content

Noen som har hatt ute sjøvannspumpe med impeller for Yanmar 4JHE?

Lars H.

Recommended Posts

enig med hulda.hadde du startet ferieturen i dag,så hadde du nok blitt liggende.jeg holder på med leveringstur,og ligger fast i risør.prøvde oss litt utpå,men fnt det fornuftig og snu etter at fatene kom flygende ut av kjøkkenskapene

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Da konkluderer jeg med at pumpen er helt OK. Takk for mange råd, både de som skremte meg og de som beroliget meg.

Jeg kjørte jo motoren på varierende turtall nesten 10 min. uten at det kom antydning til vann ut sladrespalten på oppsiden eller fra en eventuell spalte på undersiden. At jeg ble våt på hånden da jeg kjente på pumpen for et par dager siden, må ha kommet et annet sted fra eller rett og slett være kondens på kalt metall og varmere luft rundt, slik det dugger på utsiden av et glass Wiskey on the rocks. Men jeg ble jo litt skremt etter kommentarene her da jeg spurte om hvordan eventuelt ta ut pumpen. Det ser forresten ut til å kunne gå greit om jeg noen gang skulle ha behov for det selv om det er trangt å komme til. Og innmaten ser jo også grei ut å overhale om det noen gang skulle bli behov for det. Så pass nevenyttig er jeg da.

Så nå er det bare å vente på at det blir kveld slik at vi kan komme oss i båten for en god natt søvn for tur sydover med forhåpentligvis litt mindre vind og sjø imot slik det har vært idag etter hva YR og Hulda sier. Rødvinen venter i båten! Nå er det snart klart for middag med sommerkoteletter her hjemme. Da skal jeg spandere på meg en boks pils.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om du nå taper fast en bit tørkepapir rett under pumpen har du god kontroll om det kommer noe vann her under langvarig drift. Tørt papir - ingen grunn til bekymring. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hulda skrev for 2 timer siden:

. Ta deg fire glass rødvin og få deg en god natts søvn. I dag blåser det så jævlig at vi snudde i sydenden av Kosterfjorden. Du har ikke tapt noe fremdrift,  hverken på pumpen eller ferieturen. Vurder pumpen til vinteren. Ut fra tegningen, forutsatt at du ikke tørrkjører pumpen, så holder den 15 000 timer. Kvalitetspumpe. God semester!

15000 timer mekaniske-delen ja.

I fore århundre hadde jeg bare en anmerkning til Yanmar og det var impeller bytte hver 3 måned  kontinuerlig drift.

Mener det sto 2000 timer eller 8 år med årlig kontroll..

Lars H  ikke vær svett på hendene neste gang du sjekker.

Trivelig ferie til dere.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Når det gjelder impellerskifte, holder jeg meg til kontroll og eventuelt bytte etter 600 timer. Jeg har vel begynt på den 4. impelleren nå etter at båten var ny i 1986. Og ingen av de impellerne jeg har byttet så ut som at de var brukt. Men så er impellerhuset uten den ekstra klossen med kant som andre hus har. Huset er bare litt trangere der vingene skal klemmes. Dette er kvalitet som Hulda sier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

3 hours ago, Hulda said:

Nå har Lars H allerede fått råd av en spesialist på pumper og tetninger. Huldas andre spesialområde. Det ække bare rust jeg vet noe om :-)

Imponerende . . .!

Som ingeniør med kun 50 års erfaring med konstruksjon og vedlikehold av vannkraftutstyr ruller jeg da inn puppen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

7 hours ago, Hulda said:

Bare sånn på tampen, en liten anbefaling. Legens anbefaling. Dr. Nielsen und Weissbier, kaldt, dugg på embalasjen. Dr. Nielsen utåndet visstnok før WW2. Men som Napoleon og kakene. Han må ha brygget et anselig antall kubikkmeter. Dr. Nielsen kom fra Danmark. Systembolaget har problemer med å stave 'Nielsen'.

På bp får vi hjelp og råd fra mange medlemmer som er eksperter innen hvert sitt fagområde. Hulda er en av dem som har bidratt stort i så måte, og jeg har selv fått gode råd derfra. En viktig grunn til at jeg er medlem.

Men i dag lurer jeg på om H kan ha ligget på været og tatt seg vel mye Dr. Nielsens Weissbier (?). forsåvidt intet galt i det synes jeg . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...