Hulda Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Nå har Lars H allerede fått råd av en spesialist på pumper og tetninger. Huldas andre spesialområde. Det ække bare rust jeg vet noe om :-) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 enig med hulda.hadde du startet ferieturen i dag,så hadde du nok blitt liggende.jeg holder på med leveringstur,og ligger fast i risør.prøvde oss litt utpå,men fnt det fornuftig og snu etter at fatene kom flygende ut av kjøkkenskapene Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 (redigert) Da konkluderer jeg med at pumpen er helt OK. Takk for mange råd, både de som skremte meg og de som beroliget meg. Jeg kjørte jo motoren på varierende turtall nesten 10 min. uten at det kom antydning til vann ut sladrespalten på oppsiden eller fra en eventuell spalte på undersiden. At jeg ble våt på hånden da jeg kjente på pumpen for et par dager siden, må ha kommet et annet sted fra eller rett og slett være kondens på kalt metall og varmere luft rundt, slik det dugger på utsiden av et glass Wiskey on the rocks. Men jeg ble jo litt skremt etter kommentarene her da jeg spurte om hvordan eventuelt ta ut pumpen. Det ser forresten ut til å kunne gå greit om jeg noen gang skulle ha behov for det selv om det er trangt å komme til. Og innmaten ser jo også grei ut å overhale om det noen gang skulle bli behov for det. Så pass nevenyttig er jeg da. Så nå er det bare å vente på at det blir kveld slik at vi kan komme oss i båten for en god natt søvn for tur sydover med forhåpentligvis litt mindre vind og sjø imot slik det har vært idag etter hva YR og Hulda sier. Rødvinen venter i båten! Nå er det snart klart for middag med sommerkoteletter her hjemme. Da skal jeg spandere på meg en boks pils. Lars H. Redigert 21.Mai.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Bare sånn på tampen, en liten anbefaling. Legens anbefaling. Dr. Nielsen und Weissbier, kaldt, dugg på embalasjen. Dr. Nielsen utåndet visstnok før WW2. Men som Napoleon og kakene. Han må ha brygget et anselig antall kubikkmeter. Dr. Nielsen kom fra Danmark. Systembolaget har problemer med å stave 'Nielsen'. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Om du nå taper fast en bit tørkepapir rett under pumpen har du god kontroll om det kommer noe vann her under langvarig drift. Tørt papir - ingen grunn til bekymring. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Hulda skrev for 2 timer siden: . Ta deg fire glass rødvin og få deg en god natts søvn. I dag blåser det så jævlig at vi snudde i sydenden av Kosterfjorden. Du har ikke tapt noe fremdrift, hverken på pumpen eller ferieturen. Vurder pumpen til vinteren. Ut fra tegningen, forutsatt at du ikke tørrkjører pumpen, så holder den 15 000 timer. Kvalitetspumpe. God semester! 15000 timer mekaniske-delen ja. I fore århundre hadde jeg bare en anmerkning til Yanmar og det var impeller bytte hver 3 måned kontinuerlig drift. Mener det sto 2000 timer eller 8 år med årlig kontroll.. Lars H ikke vær svett på hendene neste gang du sjekker. Trivelig ferie til dere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Når det gjelder impellerskifte, holder jeg meg til kontroll og eventuelt bytte etter 600 timer. Jeg har vel begynt på den 4. impelleren nå etter at båten var ny i 1986. Og ingen av de impellerne jeg har byttet så ut som at de var brukt. Men så er impellerhuset uten den ekstra klossen med kant som andre hus har. Huset er bare litt trangere der vingene skal klemmes. Dette er kvalitet som Hulda sier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 3 hours ago, Hulda said: Nå har Lars H allerede fått råd av en spesialist på pumper og tetninger. Huldas andre spesialområde. Det ække bare rust jeg vet noe om :-) Imponerende . . .! Som ingeniør med kun 50 års erfaring med konstruksjon og vedlikehold av vannkraftutstyr ruller jeg da inn puppen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Det må du gjerne gjøre, hvis du føler for det. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Du minner meg om guttungen på 5år Hulda. Blir veldig stolt og kry av seg selv når han får til ting. Lykke til på båttur Lars god sommer Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Tar det som et kompliment! På en annen side. Når jeg har jobbet et par tiår hos verdens største produsent av pumpe- og kompressortetninger, så er jeg vel ikke særlig flau over å flagge at dette er noe jeg har peiling på. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 7 hours ago, Hulda said: Bare sånn på tampen, en liten anbefaling. Legens anbefaling. Dr. Nielsen und Weissbier, kaldt, dugg på embalasjen. Dr. Nielsen utåndet visstnok før WW2. Men som Napoleon og kakene. Han må ha brygget et anselig antall kubikkmeter. Dr. Nielsen kom fra Danmark. Systembolaget har problemer med å stave 'Nielsen'. På bp får vi hjelp og råd fra mange medlemmer som er eksperter innen hvert sitt fagområde. Hulda er en av dem som har bidratt stort i så måte, og jeg har selv fått gode råd derfra. En viktig grunn til at jeg er medlem. Men i dag lurer jeg på om H kan ha ligget på været og tatt seg vel mye Dr. Nielsens Weissbier (?). forsåvidt intet galt i det synes jeg . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Gammel, tynn og skranglete, tåler ikke så mye lenger. Forsiktig med Nielsen og andre. Men i dag er det nordadrag her i Strömstad. Regner med at Lars H får en grei tur sydover. Kosterfjorden syd var i går som å være i en vaskemaskin. Snudde og gikk tilbake til Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Det er i hvert fall ikke en krusning her vi nærmer oss Moss. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kjeok Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Møtte deg for noen min siden ☀️?? Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 God tur Lars, håper du deler litt med en egen båtplasstråd som vanlig Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.