Jump to content

KAD44, demontere varmeveksler


Windy37GM

Recommended Posts

Hei

Den ene motoren min har feber. Babord motor. Styrbord motor er glad og fin.

Ifjor merket jeg ingenting, fin temp inkludert på bånn gass. Kjørte systemrens på sjøvanssiden i vinter "tobeonthesafeside", kom ut sært lite guffe. Iår er impeller skiftet. Og nå går den varm.

Motoren går til 80 grader i normalfart (viserne er like på begge maskiner) , men stopper ikke ved 80 grader på lav hastighet. Jeg stoppet motoren på 90 grader.

Jeg lurer på om systemrens metoden har løsnet en del dritt som nå ligger i varmeveksler/oljekjøler.

 

Har noen av dere demontert varmeveksler på en 44? Er det vekk med luftfilter, fjern de 2 mutterne som holden i bakkant og dra den ut av holdern?

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Du er sikker på at sjøvannspumpen går som den skal?

 

Dersom dette har oppstått etter systemrens og impellerskifte, så er det selvfølgelig naturlig å anta at en av de to har forårsaket dette.

Det enkleste er nok å sjekke at impelleren fremdeles gjør det den skal, og at den er like hel?

 

Dersom du kjenner på varmeveksleren, eksosmanifolden osv. er det mye varmere enn på den andre motoren?

Det kan være en mulighet å forsøke å få sett hvor mye vann som kommer ut igjen av sjøvannskretsen i eksosen, men det er jo ikke alltid like lett med båten på vannet.

 

Dersom båten brukes sånn delvis regelmessig, så er det ikke så ofte at det blir store flak og masse guffe på sjøvannssiden, en god strøm av saltvann renser som regel opp en del under vanlig bruk.

Det kan likevel være et rustflak eller lignende som har løsnet, å sperrer for noe, men da vil jo også strømmen av kjølevann ut igjen være svært begrenset.

 

Dersom alt annet feiler, forsøk pencillin, det hjelper mot feber ?

Link to post

Hei igjen

Hvis jeg skal sjekke gjennomstrømning bør jeg tette det hullet hvor pilen peker for å unngå å drukne motorrommet i eksos. Er det noen som vet størrelsen på hullet? Jeg har en bit 38mm septikslange som kan blindes i de få sek dette skal testes :-)

stuss.jpg.93e61bbe30ce1f2c585494ab1061e087.jpg

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Svart (redigert)

Ja, da var feilen funnet. Tusen takk for tipset med gjennomstrømningstest. Skikkelig glupt tenkt. Sjøvannssiden på motoren er ok, 43 sek på 12 liter.

feilen var mest sannsynlig ei feit lluft boble i termostathuset på ferskvanssiden. Jeg fyllte noe ekstra vann/mer enn maks og lot den gå og gå. Etter påfyllig litt over maks, datt plutselig vannstanden i ekspansjonstanken til midt imellom maks og min. Og temperaturen holdt seg.

Nå har jeg vært ut og kjørt i plan og temperaturen er helt strøken :-) Nå er jeg glad nå :-)

 

igjen: takk for alle gode råd.

 

mvh

Windy37GM

med 2 grønne kompiser i kjellern

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Krysser fingra for at det var luft og ikke ei eksosboble..som jeg hadde mer enn nok av innimellom.

Kad43 totaloverhalt av en helproff løgnhals i Larvik for to år siden, som hadde prøvd å skrubbe vekk rivespor i 4 sylindre med steinkost og remontert toppen med brukt toppakning så det ut som.

Knekte fester, registerdeksel, ic og dieselpumpebraketter, veivlagre med dype tverrspor etter lang lagring, tærte deler på oljepumpe, lager i svinghjulskåpe rotert og utslitt, utslitt turbo med 4mm klaring på eksosside, defekt luftspjell for kompressor, dårlige simringer overalt og pakning på tube på feil steder. 

Mer og mer eksos i kjølevann, gjennomslag, blårøyk og oljelekkasjer..

Motor snart klar igjen etter en ordentlig utført overhaling, med nye fôringer, stempler, lagre, tetninger, deksel, braketter og hele sulamitten.

*EOR*

 

Satser på luftbobla di bare var en rest etter runden med systemrens og gjennomspyllnger :)

- er det sløyfe på denne motoren for VV tank og defroster, tar det gjerne litt tid før disse er gjennomluftet, hvis det ikke må gjøres manuelt for å få luftet ordentlig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...