Windy37GM Startet 20.Mai.2017 Del på Facebook Startet 20.Mai.2017 Hei Den ene motoren min har feber. Babord motor. Styrbord motor er glad og fin. Ifjor merket jeg ingenting, fin temp inkludert på bånn gass. Kjørte systemrens på sjøvanssiden i vinter "tobeonthesafeside", kom ut sært lite guffe. Iår er impeller skiftet. Og nå går den varm. Motoren går til 80 grader i normalfart (viserne er like på begge maskiner) , men stopper ikke ved 80 grader på lav hastighet. Jeg stoppet motoren på 90 grader. Jeg lurer på om systemrens metoden har løsnet en del dritt som nå ligger i varmeveksler/oljekjøler. Har noen av dere demontert varmeveksler på en 44? Er det vekk med luftfilter, fjern de 2 mutterne som holden i bakkant og dra den ut av holdern? mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
adeneo Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Du er sikker på at sjøvannspumpen går som den skal? Dersom dette har oppstått etter systemrens og impellerskifte, så er det selvfølgelig naturlig å anta at en av de to har forårsaket dette. Det enkleste er nok å sjekke at impelleren fremdeles gjør det den skal, og at den er like hel? Dersom du kjenner på varmeveksleren, eksosmanifolden osv. er det mye varmere enn på den andre motoren? Det kan være en mulighet å forsøke å få sett hvor mye vann som kommer ut igjen av sjøvannskretsen i eksosen, men det er jo ikke alltid like lett med båten på vannet. Dersom båten brukes sånn delvis regelmessig, så er det ikke så ofte at det blir store flak og masse guffe på sjøvannssiden, en god strøm av saltvann renser som regel opp en del under vanlig bruk. Det kan likevel være et rustflak eller lignende som har løsnet, å sperrer for noe, men da vil jo også strømmen av kjølevann ut igjen være svært begrenset. Dersom alt annet feiler, forsøk pencillin, det hjelper mot feber ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Kan du ikke løsne vannslangen inn på turbo og la denne spyle i en bøtte, så bytte til den friske motoren. Er de like ? Flow er viktig som adeneo påpeker. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Kanskje det var en ide! Vil ikke det blåse eksos i motorrommet? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jakob T Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Har du servoen på bb motor,fort å glømme kjøleren til servoen.Prøv å løsne slangen fra sjøvannspumpa kan ligge rusk fra kjøleren og bak mot drevet.Ville målt tempen med ir måler for å kontrolere at den er riktig.Ikkje problem å gå med temp over 90.Ofte viser instrumentene feil Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Evt sjekke termostaten/ne at den/de åpner. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Servoen er på styrbord motor, godt tenkt. Termostatene er testet i en kjele. Åpnet "dessverre" perfekt :-) Likte gjenkomstrømings ideen. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jakob T Svart 20.Mai.2017 Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 Ville målt temp med ir måler,sammenligna begge motorer,kan vere el feil.Er også mulig å måle temp inn og ut av kjøler,skal vere temp økning.Ir måler er rimlig på biltema,greit å ha liggende ombord,greit til feilsøkming Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2017 ved sakte fart stiger temp klin likt på begge maskienr. Akkurat som ifjor. derfor tror jeg elektrisk er utelukket. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Hei igjen Hvis jeg skal sjekke gjennomstrømning bør jeg tette det hullet hvor pilen peker for å unngå å drukne motorrommet i eksos. Er det noen som vet størrelsen på hullet? Jeg har en bit 38mm septikslange som kan blindes i de få sek dette skal testes :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Svaret er 38mm. Septikslange passer rett på. motoren med feber fyllte en 12 liter bøtte på 43 sekunder. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 (redigert) Ja, da var feilen funnet. Tusen takk for tipset med gjennomstrømningstest. Skikkelig glupt tenkt. Sjøvannssiden på motoren er ok, 43 sek på 12 liter. feilen var mest sannsynlig ei feit lluft boble i termostathuset på ferskvanssiden. Jeg fyllte noe ekstra vann/mer enn maks og lot den gå og gå. Etter påfyllig litt over maks, datt plutselig vannstanden i ekspansjonstanken til midt imellom maks og min. Og temperaturen holdt seg. Nå har jeg vært ut og kjørt i plan og temperaturen er helt strøken :-) Nå er jeg glad nå :-) igjen: takk for alle gode råd. mvh Windy37GM med 2 grønne kompiser i kjellern Redigert 21.Mai.2017 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Kaffelars Svart 21.Mai.2017 Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Krysser fingra for at det var luft og ikke ei eksosboble..som jeg hadde mer enn nok av innimellom. Kad43 totaloverhalt av en helproff løgnhals i Larvik for to år siden, som hadde prøvd å skrubbe vekk rivespor i 4 sylindre med steinkost og remontert toppen med brukt toppakning så det ut som. Knekte fester, registerdeksel, ic og dieselpumpebraketter, veivlagre med dype tverrspor etter lang lagring, tærte deler på oljepumpe, lager i svinghjulskåpe rotert og utslitt, utslitt turbo med 4mm klaring på eksosside, defekt luftspjell for kompressor, dårlige simringer overalt og pakning på tube på feil steder. Mer og mer eksos i kjølevann, gjennomslag, blårøyk og oljelekkasjer.. Motor snart klar igjen etter en ordentlig utført overhaling, med nye fôringer, stempler, lagre, tetninger, deksel, braketter og hele sulamitten. *EOR* Satser på luftbobla di bare var en rest etter runden med systemrens og gjennomspyllnger :) - er det sløyfe på denne motoren for VV tank og defroster, tar det gjerne litt tid før disse er gjennomluftet, hvis det ikke må gjøres manuelt for å få luftet ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Mai.2017 Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Så bra at du fant ut av det, og at du deler det du har erfart Kan du bekrefte at flow målingen ble foretatt ved tomgang uten kompressor innkoblet ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 (redigert) På tomgang, men med kompressor på ECU som styrer den :-) siden det bare var kort tid motoren skulle gå ble eksosstussen tettet med septikslang som igjen ble tettet i enden med gaffatape. Redigert 22.Mai.2017 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.