Jump to content

Hva slags fender er egentlig best?

jonsverre

Recommended Posts

Med nylakkert båt, og long-side bryggeplass med til dels sjø og vind inn fra siden - hvilken fender er egentlig best?

Tror jeg har erfaring med de fleste fendertyper, og det jeg i alle fall vet er at jeg aldri skal ha disse fenderne igjen:

https://www.benns.se/battillbehor-1/fortojning/fendertar/plattfender-stor-30x60 

De er for lette og blåser lett opp, og de har den ulempen at de henger i to snorer slik at hver gang de tar en 180 så kommer de litt høyere opp på skutesiden slik at de ender opp over bryggekanten. Ubrukelige fendere til alt annet enn å ligge båt mot båt i helt rolig vær. 

Valget står mellom vanlige pølsefendere, med og uten trekk (ja jeg vet saltet setter seg i de, men kan gjerne vaske / skylle de ofte), kulefendere (skummelt i bølger) og firkantede oppblåste fendere. 

Har allerede gode oppblåsbare bryggefendere. 

Hvilke erfaringer har folket med forskjellige fendere? Lakk er jo ikke like hardt som gelcoat, så hva har fungert på lakkerte skrog?

Tykke pølsefendere uten trekk har fungert bra for min del (har et lakkert felt langs skroget, Biltemas utgåtte tokomponente polyuretanmaling). Passer på å holde fendrene rene og har brukt vanlig tyntflytende båtvoks på dem for at ikke skitten skal sette seg så fort. Etter å ha ligget inntil kaier med bildekk går jeg over fendrene med Hugos eller Seajet Båtrens (alt etter hva jeg finner i farten) og sveiper kjapt over med nytt lag med båtvoks hvis jeg har tid. Har holdt fint så langt gjennom 5-6 år.

Kjørte trekk en liten stund, men det var bare sorgen. Måtte lakkere over på nytt da det ble tydelige matte felt der fendrene henger. Og ja, spylte av fendertrekkene med jevne mellomrom, i tillegg bor jeg i Stavanger-området, så naturen spylte også trekkene rimelig jevnlig.

Trodde jeg ville brukt fendertrekk til denne typen??

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Vanlige pølsefendere når du ligger mot brygge ol.

Kulefendere når du ligger i uthavn mot fjell eller når du må ha noe langt foran eller akter der båten smalner.

Fendertrekk er unødvendig jåleri som samler opp skitt og saltkrystaller og sliter på skutesiden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Lars H. skrev 30 minutes ago:

Jeg har et par store gode breie (og tunge) bildekk ombord

Har du malt disse? Synes ubehandlede bildekk sverter litt for mye, spesielt hvis de er noen år. Vet flere har gode erfaringer med å male sidene på dekkene med Shipolin eller lignende halvelastisk maling. Da sverter de ikke + endelig innser man at dekkets tid på bil faktisk er over (jeg går stadig og gremmes over alle de gode dekkene som henger langs kaiene med godt med mønster igjen, det er jo direkte sløsing :lol: ).

6 hours ago, Lars H. said:

Jeg har et par store gode breie (og tunge) bildekk ombord for "spesielle" anledninger.

Sånne har jeg ønsket meg mange ganger som undervannsfendere, særlig når jeg ligger longside mot fjell. Men det er jo grenser for hvor mye en kan få plass til. De må jo i tilfele stues bort innenbords når de ikke er i bruk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...