Jump to content

Plassering av landstrøminntak og orden på overflødig kabel


Asbjørn2

Recommended Posts

Jeg skal montere landstrøminntak på Baylineren og er på jakt etter lure ideer til plassering. Båten står med baugen inn mot moloen i en vanlig båthavn. Opprinnelig var inntaket på innsiden av akterspeilet i cockpit, men jeg likte ikke denne plasseringen siden kabelen lagde svarte merker og samlet grønske langs dollbordet helt frem til baugen hvor kabelen gikk i land.

Det optimale slik jeg parkerer båten hadde vært å hatt inntaket i baugen, men der er det jo ganske værutsatt og det er vanskelig å montere kontakten slik at vann ikke renner inn i den.

Noen som har noen ideer eller erfaringer med lure plasseringer av inntaket?

 

Jeg liker å ha orden i kablene og lurer litt på hvordan jeg skal få orden på overflødig kabel. Kablene kommer jo ofte i 15 eller 25 meters lengder, det passer sjelden akkurat. Siden jeg av og til bruker en del effekt når jeg jobber i båten (2 kW vifteovn ++) så bør ikke kabelen kveiles opp pga. spoleeffekt og varmgang. Det enkleste hadde kanskje vært å kappe kabelen jeg bruker i hjemmehavnen til riktig lengde og heller hatt en lang kabel med i båten som jeg kan bruke ved besøk i andre havner. Ideer?

 

Håper det ikke bare er meg som har slike utfordringer :)

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben.

 

Den j.... kabelen er alltid litt for kort eller alt for lang, og beistet har det også med å lage de finurligste floker på seg selv. Samme hvor den henger oppkveilet er den i veien for noe eller noen. 

 

Finner du en genial løsning, så nøl ikke med å dele den. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...