Landcrab Startet 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2017 Jabsco ferskvannspumpa vår krangler litt. Den fungerte helt knirkefritt i fjor, men i år vil den av og til ikke slutte å kjøre. Eneste service som er utført er tømming av vanntanker, drenering av pumpe og rensing av filter på pumpehuset i høst. Jeg tenkte kanskje det var blitt luftlekasje i filterhuset, men fikk avkreftet dette før i dag(rimelig sikker iaf). Problemer utarter seg slik; I 7/10 tilfeller starter pumpa når vi setter på krana, og slutter noen sekunder etter at krana er stengt. Akkurat som forventet. Noen ganger stopper ikke pumpa, og jeg må la vannet rennet i en del tid(10-20 sekunder) før vannkrana hoster litt luft og pumpa begynner å jobbe riktig igjen. Da stopper den som normalt. Hva pokker kommer dette av? Hvor kommer lufta fra? Jeg drev og forsket litt på dette før i dag, og det virker kanskje som problemet oppstår når vi tapper så lite vann at trykket holdes nok til at pumpa ikke starter. Etter en stund med flere mini-tappinger oppstår luftproblemet virket det som. Jeg kunne se at filterhuset på pumpa var helt tom for vann, og det fylte seg ikke før lufta kom ut av krana. Filterhuset fyller heller seg aldri 100% med vann, det er ca 50/50 vann og luft inni der, selv når pumpa jobber som normalt. Kan det være denne lufta som lager problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Du har så klart sjekket og er 100% sikker på at tappekrana på vv-bereder er igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 21.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Worry II skrev 14 minutes ago: Du har så klart sjekket og er 100% sikker på at tappekrana på vv-bereder er igjen ? Niks, har foreløpig ikke funnet den tappekrana , men hvis det lekker der burde jeg jo finne igjen dette vannet i kjølen Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2017 Har hatt lignende problem med lignende pumpe som står for skylling med sjøvann på dassen. Om jeg har glemt å åpne inntaket eller av og til når jeg går med marsjfart så stanser den ikke. Det virker på meg som om luft/vakuum på inntakssida gjør at den ikke får bygget trykk på utsida og dermed stopper den heller ikke. Jeg ville i første omgang sjekket at den ikke suger 'falsk luft' på inn-sida. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Fantino skrev On 21.5.2017 at 19.05: Har hatt lignende problem med lignende pumpe som står for skylling med sjøvann på dassen. Om jeg har glemt å åpne inntaket eller av og til når jeg går med marsjfart så stanser den ikke. Det virker på meg som om luft/vakuum på inntakssida gjør at den ikke får bygget trykk på utsida og dermed stopper den heller ikke. Jeg ville i første omgang sjekket at den ikke suger 'falsk luft' på inn-sida. Ja det er min teori også. Har ikke kommet helt i mål med dette, men tror det nesten er løst nå. Har konstantert at alt på trykk-siden er ok. Mister ikke trykket selv over mange dager. Plukka pumpa fra hverandre, og alt så helt nytt og fint ut der. Det er all denne lufta i filteret forran pumpa som jeg mistenker skaper problemer. Hadde oppe dette filteret i høst, og er redd det kan ha blitt sprekker i lokket. Plasten virket ganske sprø. Pakningen er fin. Forsøkte å kjøre pumpa i ulike vinkler for å få ut lufta, uten suksess. Prøvde også og holde og presse på luftfilteret, og da synes jeg mengden luft i filteret ble mindre. Det ble også en anelse vått på utsiden, så kanskje det er en liten sprekk der jeg ikke ser. Akkurat nå virker det som sakene fungerer godt. Jeg har bestilt nytt filter, og håper på å kunne si at alt er 100% nå dette kommer på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Har latt være å bruke dette filteret på de to siste pumpene jeg har byttet, hurtigkoblingene virker som de er laget for å tette ved trykk, filter/sil begrenser flow og er et sted det gjerne gror, spes. med klart lokk om det får lys avogtil. Tviler på det er mange som demonterer disse filtrene med jevne mellomrom gjennom sesongen for å rense og desinfisere de, vanntanken skal jo være ren, og det er gjerne vannet fra slangen på brygga å :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.