Jump to content

Gigant lekter!!!!!

Hardball

Recommended Posts

Hva med lasting og lossing av en 35000 tonns fabrikk??? Taubåter, javel, men går fabrikken på hjul?? slik at den "bare" trekkes ombord på lekteren? Denne må i så fall være utrolig stabil for ikke å krenge voldsomt under lasting og lossing?

Kunne godt tenkt meg å prøve å ratte et slikt fartøy, men fraskriver meg ansvaret for last på 6 milliarder over Biscaya.... :eek:

Denne må i så fall være utrolig stabil for ikke å krenge voldsomt under lasting og lossing?

Det er ingen problem. Største last eg har prøvd meg på som ballastoperatør er 13000 tonn , vi registrerte da en helling på 0,005 grader. Men det tar lang tid å mota en slik last :sleep:

Totalvekten på slepet var da over 1 million tonn. Hvor var eg da??? :sailing:

Edited by Jamo (see edit history)

Hva med lasting og lossing av en 35000 tonns fabrikk??? Taubåter, javel, men går fabrikken på hjul?? slik at den "bare" trekkes ombord på lekteren? Denne må i så fall være utrolig stabil for ikke å krenge voldsomt under lasting og lossing?

Kunne godt tenkt meg å prøve å ratte et slikt fartøy, men fraskriver meg ansvaret for last på 6 milliarder over Biscaya.... :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Skipet ballastes ned slik at lasten taues flytende over dekket, holdes i posisjon og så deballastes hun slik at skipet løfter lasten fra sjøen.

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Største last eg har prøvd meg på som ballastoperatør  er 13000 tonn , vi registrerte da en helling på 0,005 grader. Men det tar lang tid å mota en slik last  :sleep:

<{POST_SNAPBACK}>

Hm... registrere 5/1000 del av en grads krengning. Noe mer nøyaktig enn de krengningsmålere vi ser i lystbåter må jeg si....

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det er ett Finsk firma som heter Havator som løfter på Melkøya.

Håper på bra vær, så tar jeg turen til Hammerfest, for å overvære løftet til øya. :fishing:

Tror nok att MB "Elvenes II" blir liten i nærheten av disse.