Jump to content

Hvordan fikse lekkasje ved feilmontert trimplan?

Hvitblomst

Recommended Posts

Jeg kjøpte min første båt i fjor, en eldre Skibsplast Daycruiser. Hadde den på vannet en halv sesong i fjor, og i løpet av den tiden kom det noe vann i båten. 

Det ser ut for meg som om det kommer inn vann der hvor tidligere eier har skrudd fast trimplan i akterspeilet, samt giver til knopmåler og ekkoloddsvinger, og det ser ut for meg som han ikke helt har gjort en riktig og god jobb ved monteringen. Utstyret er skrudd rett inn i skroget med lange skruer, og skruene stikker ut gjennom skroget på innsiden, og det ser ut som det er benyttet silikon som tetting. 

Jeg fant også et par andre skruehull som ikke lenger benyttes i skroget, som ser ut som de kun er tettet med silikon, eller en eller annen gummimyk masse. Antar det kommer inn vann her også. 

Det er ikke store mengder vann som kommer inn i løpet av en sesong, ca. 10 cam som stod i brønnen hele sesongen. Jeg ønsker uansett å fikse dette nå før båten settes på vannet. Liker ikke vann på innsiden av båt. :)

Dette er første gang jeg skrur på båt, eller utfører noen form for glassfiberarbeider. 

Så hvordan gjør jeg så dette? 

Skal jeg montere av trimplan, ekkolddsvinger og giver til hastighetsmåleren, og deretter pusse ned og tette skikkelig med bruk av glassfiber og polyester? For deretter å montere utstyret på nytt på korrekt vis med Sikaflex el. tilsv. som tetting?

i så fall, holder det å tette med polyester, eller må jeg også bruke glassfiber? Det er snakk om 4-8 skruehull på hver side. 

For det er vel ingen annen måte som er noe særlig som duger i form av tetting nå med Sikaflex eller tilsv. uten å avmontere utstyret? 

Holder det å tette fra utsiden?

Vedlegger 2 bilder fra innsiden av akterspeilet der man ser skruene kommer gjennom. Det ene er fra SB side etter at jeg har vasket, det andre er BB side før vask. 

Videre fant jeg etter vask i SB brønnen også en liten sprekk i bånn av skroget på innsiden. Den er ca 10 cm lang, se det siste bildet. Jeg hadde regnet med da jeg fant dette at dette var noe jeg også måtte tette, men da jeg sjekket tilsvarende plass på utsiden av skroget, finner jeg overhodet ingen tegn til skade der. Jeg skrapet meg gjennom bunnstoffet, men skroget ser helt og fint ut der. Så jeg vet ikke om dette kanskje kan være en gammel skade hvor en tidligere eier har reparert skroget fra utsiden, og latt innsiden være siden det er svært vanskelig å komme til (jeg måtte skjære ut en del av et kryssfinerskott for å komme til inni brønnen). 

Så spørsmålet med denne sprekken er om jeg da bare lar denne være, siden jeg ikke ser noen skade på utsiden, eller om jeg tar denne i samme slengen? 

Tar gjerne i mot detaljerte forklaringer på hvordan utføre både pussingen og reparasjonsarbeidene, samt ev. montering igjen av nevnte utstyr. Dette blir første gang for meg, så blir vel en bratt læringskurve. 

På forhånd takk. 

IMG_0327.JPG

IMG_0330.JPG

IMG_0329.JPG

Kort fortalt: Tette fra utsiden går bra, det klarer du, men utstyret må av. Det som er en større utfordring er at kryssfinerplata i akterspeilet trolig er vasstrukken og råtten.  Det er en vesentlig større jobb å utbedre. Av den grunn liker jeg ikke å montere utstyr på akterspeilet ved å skru inn i speilet. Jeg foretrekker å lime på en kloss med sika e.l. og skru i den.

Et lite søk gir deg litt lesestoff, og det er mye mer

https://www.google.no/search?q=vasstrukken+kryssfiner+akterspeil+reparere+baatplassen&oq=vasstrukken+kryssfiner+akterspeil+reparere+baatplassen&aqs=chrome..69i57.17575j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 

Hvis det bare er skruehull ville jeg brukt Tec7 og skrudd skruene ut og fylt hullene med Tec7 og skrudd de inn igjenn og de hullene som det bare er silikon eller noe sånt i ville jeg gjort rene med en skrue eller et bor og funnet skruer som passer i hullet og fylt det med Tec7 og satt i skruer eller lagd en plugg og satt i hullet. Lykke til.

Nå kommer sommeren?

Komodo skrev for 2 timer siden:

Kort fortalt: Tette fra utsiden går bra, det klarer du, men utstyret må av. Det som er en større utfordring er at kryssfinerplata i akterspeilet trolig er vasstrukken og råtten.  Det er en vesentlig større jobb å utbedre. Av den grunn liker jeg ikke å montere utstyr på akterspeilet ved å skru inn i speilet. Jeg foretrekker å lime på en kloss med sika e.l. og skru i den.

Et lite søk gir deg litt lesestoff, og det er mye mer

https://www.google.no/search?q=vasstrukken+kryssfiner+akterspeil+reparere+baatplassen&oq=vasstrukken+kryssfiner+akterspeil+reparere+baatplassen&aqs=chrome..69i57.17575j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 

Ok, takk. 

Er det kryssfiner i hele akterspeilet? Også ut mot sidene der hvor trimplan er montert?

hvordan kan jeg finne ut/se om krysfineren er vasstrukken/morken? Jeg kan ikke se noe som tyder på det? Må motoren av da?

Hva med den sprekken på innsiden i bunnen av brønnen på SB side av båten som jeg viste på bildet nr 3? 

Det er som sagt pent og ingen skader som jeg kan se på bunnen av båten på utsiden.

Skal jeg da la være å reparere denne sprekken på innsiden, eller skal jeg likevel fikse den samtidig?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...