Jump to content

EAGLE seafinder 480df


steelcontax

Recommended Posts

  • 2 år senere...

Hei.

 

Går også med planer om å skaffe meg dette ekkoloddet.

 

Har en Quicksilver 550 WA (Ørnvik), og har et flatt område helt bak i dørken, som jeg kunne tenkt meg å plassert en innvendig svinger. (Enkelt lag med glassfiber)

Får en Eagle 480 DF levert med innvendig svinger ?

 

Hvordan er det evt. å bruke gjennomgående svinger montert i lokket på oljeholdig beholder / rør, som er limt fast i dørk innvendig ?

 

Noen som har erfaring med dette ekkoloddet ? Evt. ekkolodd m/innvendig svinger på tilsvarende båt ?

 

Mvh.

Kairo

Link to post
Share on other sites

Eagle 480DF er et bra lodd, men vil ikke anbefale noen å kjøpe et lodd uten fargeskjerm lenger, de er så utrolig mye enklere å tolke, spesielt når du står på litt avstand fra loddet. Det Eagleloddet jeg kan anbefale er SeaFinder 640C DF, 502C har for få punkter vertikalt (bare 200).

 

Hvis du skal ha innvendig svinger må du passe på så du ikke får Eagle sin standard hekksvinger limt fast med epoxy eller Sikaflex. Det jeg har skrevet her gjelder for ekkolodd brukt til fisking, hvis du bare er interesert i dybden er en svarthvittskjerm og en limt Eaglesvinger helt greit. Skal du ha innvendig svinger er det Airmar P79 du skal ha. Denne er ikke normalt tilgjengelig fra Eagle, men må kjøpes fra Airmar Danmark eller i fra USA (Gemeco Marine Accessories). P79 kan monteres også der skroget skrår, den har kompensasjon for dette.

 

Sannsynligvis vil en hjemmlaget løsning med et veskefylt rør og orginalsvingeren vil fungere greit. Bruk propanglykol i stedet for olje. Snillere mot lim, og mye mindre griseri ved eventuell lekasje.

 

Du må sjekke posisjonen der du planlegger å montere svingeren ved å legge den oppå enn plastpose fylt med vann først for å forsikre deg om at det ikke er luftbobler i skroget.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:newyearsign: Har nå brukt480df på en Theri 415R og en Askeladden 4410, i to sesonger og har gode erfaringer med dette loddet. Til min bruk i åpne båter, hvor loddet monteres av og på mellom hver gang, så fungerer det utmerket. Har brukt det på dybder ned til ca 180n meter i saltvann.

På Askeladden, er giveren montert på et avkapp av terassebord, festet med en lastestropp igjennom bærehåndtaket på akterspeilet, ser litt harry ut, men fungerer i fartsområdet til båten som er opp mot 12-13knop. På Therien har jeg montert en treplate med sikaflex, hvor giverfestet er skrudd utenpå, virker helt ok opp til toppfart på 25 knop.

 

Sikkert fint med fargelodd, men til min bruk og lommebok så er 480 utmerket.

 

:fireworks3::fireworks3:

Redigert av steelcontax2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...