Sjeldenutpå Startet 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2017 Hei ! Eg må male ein del på aluminiumsbåten vår. Det er ganske flasset og stygt nå, men mykje av det er antagelig orginalmaling frå 1983. I første omgang deler av overbygg og flybridge. Båten ligg på sjø, og eg planlegg å få gjort litt innimellom når det er passande vær. Løfte på land å leige hall er vanskeleg og dyrt. Derfor tenker eg å prøve å skrape/pusse/vaske og grunne eit lite parti i slengen. Har 2k maling i store spann. Ønsker tips til enkel og reinsleg dosering / måling av dette i porsjoner på alt frå ein dl og oppover. Sist eg var borti slik så brukte eg to halvlitermål og øste frå store spann, men det vart mykje søl. Eg har lurt på om det feks kan gå an å bruke store sprøyter vist apoteket har slik. Eg har tenkt på om det kan gå an å kjøpe håndrens på boks og fylle a+b i kvar sin bok med tilhøyrande pumper. Kanskje ei slik pumpe frå biltema som eg nyttar til gearolja på påhengsen kan nyttast på ei flaske. Enklast hadde kanskje vert å tatt hål i lokket på de store spanna til ei slags pumpe. Har nokon andre prøvd om feks håndrenspumpe klarar pumpe malimg ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jeb Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Jeg har brukt sprøyter men som du sier blir det mye søl, sønnen min brukte en hånd pumpe til gear olja på drevet sitt kanskje man kan bruke en sånn, kosta en hundre lapp på best marin.Men så har du det med og helle dette over på passende kanner. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
ivar Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 fins jo doseringssprøyter til epoxy - men ser også at det er forskjellige typer, må vel nesten bare prøve noen forskjellige https://www.westsystem.no/m/450/tilbehoer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Du kan helle malingen over på spylevæskekanner, da er det lett å helle opp små doser videre. Til porsjoner på ca 1dl er det greit med ei digital kjøkkenvekt fra CO til å måle opp i begeret du skal bruke, da slipper du å grise til måleutstyr. Kaffekopper i plast funker bra, det samme med fiskebollebokser osv. Hvis du skal måle opp ekstremt små mengder er sprøyter fra apoteket glimrende. Da blir ikke vekta fra CO nøyaktig nok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Som Komodo sier: Bruk kjøkkenvekt. Den jeg har som er kjøpt på BIltema http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Utstyr/Husholdningsvekt-2000034298/ er i alle fall OK for mengder mellom 10g og 5kg. Jeg bruker det både til epoxy og til polyurethan. For polyester/gelcoat bruker jeg kjøkkenvekt på gelcoaten og sprøyte til herder. Antar egenvekt ca. 1 - det stemmer sånn noenlunde i alle fall bedre enn å slumpe. I starten av mitt prosjekt hadde jeg doseringspumper fra West systems. Bortkastet penger: OK når de var nye og epoxyen nyåpnet, men mer trøblete når ting må stå en stund, og du må tømme pumpa etc. - og ikke minst når beholderen nærmer seg slutten. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Hva med og bruke målepinne til billakk fine og røre med og funker så lenge du holder dem rene, og sprøyte til og måle herder med kjøpte jeg på BT kostet ikke allverden. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 West system hadde pumper som såg greie ut ja. Dei passar kanskje rett på spylarveskekanner ? Men vist gearoljepumpa til biltema klarer pumpe maling så freistar det å prøve den, eg har bt 10 minutt unna. Det er ingen problem å pumpe 5 pump med eine og 1 pump med den andre pumpa. Men biltema-pumpa har litt liten skrukobling og passar ikkje på feks spylarveskekanner, så eg må finna passande kanner å hella malinga over på. Vekt har eg ikkje tenkt på. Det var forsåvidt ein god idé, men då er eg vel tilbake på ein sølete løsning når eg må løfte og helle på spann eller kanner. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Cheyenne Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Vekt og gamle ketchup/sennepsflasker i plast er en fin kombinasjon. Da kan du telle dråper om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Skjønte ikkje den. Først frå 10liter spannet ved brukt av trekt og ned på ketchupflaske for så å veie det, og så sprøyte det over i en annen boks for å røre det sammen klart til maling? Eg søker etter lettvindt måte uten søl og med minst mulig helling. Det er så lett for at vinden hjelper til med søl på brygga eller akterdekket når eg heller. Det henger også alltid store mengder igjen i målebeger så eg vil forsøke å unngå det. Biltema sin gearoljepumpe passer på brusflasker fann eg ut. Kanskje løsningen er å fylle opp fleire 1.5ltr flasker heime og ta med på brygga. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sandman1 Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 (redigert) som vrod sier.. og; få det over på noe som er lett å helle av, som f.eks vindusspylerdunker som også er nevnt over. så bruker du begere (syltetøy, iskrem) med nokså rette kanter, da er en slik målepinne til billakk helt topp. Redigert 22.Mai.2017 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
dieselfan Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Bør du ikke ha tilstrekkelig omrøring før du eventuelt suger opp noe fra de store spanna ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 For riktig dosering bruker jeg også kjøkkenvekt. Men noen ganger gjør jeg det enda enklere med avskårete en liters melkekartonger. I kartongen til Q-melk er det nivåmarkeringer innvedig i form av små sorte prikker med relativt kort avstand. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Nå får eg litt å tenke på. Takker for tips ! Slik målepinne kjenner eg ikkje til, det må eg google litt. Det høres ganske lurt ut. Kanskje ein "haug" melkekartonger hadde vert snasent vist eg først får malinga over på feks spyleveskekanner. Melkekartonger er det god tilkoms på. Omrøring av basene ja , slik eg forstod på leverandør så var det nok med omrøring på morgonkvisten av ein arbeidsdag. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Cheyenne Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden: Skjønte ikkje den. Først frå 10liter spannet ved brukt av trekt og ned på ketchupflaske for så å veie det, og så sprøyte det over i en annen boks for å røre det sammen klart til maling? Eg søker etter lettvindt måte uten søl og med minst mulig helling. Det er så lett for at vinden hjelper til med søl på brygga eller akterdekket når eg heller. Det henger også alltid store mengder igjen i målebeger så eg vil forsøke å unngå det. Biltema sin gearoljepumpe passer på brusflasker fann eg ut. Kanskje løsningen er å fylle opp fleire 1.5ltr flasker heime og ta med på brygga. Jeg pleier å fylle på diverse ting på ketchupflasker, deretter er det veldig enkelt å dosere i f.eks en plastkopp på en vekt. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Til å øse vanlig maling fra 10L spann så bruker jeg gjerne rustfri suppeøse fra Biltema. For 2-komponent i mindre doser så bruker jeg disse to. Vel og merke når det ikke er alt for stor forskjell i blandingsforholdet mellom base og herder, sånn at det går opp i et fornuftig antall skjeer av hver. Da er det bare å øse rett fra boksen og passe på å ikke blande skjeene. Tror det var på Biltema jeg fant de, men finner de ikke der i farten nå: Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Min PU-maling skal doseres på volum 4:1 (ikke vekt slik epoxy skal). Jeg bruker en pinne; markerer av feks. én strek 4 cm opp og én 1 cm høyere, fyller så opp med base til første streken og herder til neste strek (herderen legger ikke igjen farge, så dette kan gjøres mange ganger). Jeg har forøvrig hørt at man ikke trenger å være like nøye med maling som epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 (redigert) https://www.norbond.no/maling-og-lakk/verktoy-og-utstyr/malestav-i-aluminium-blandingsforhold-21-og-41 forutsetter at blandebegeret du bruker har ca samme areal over hele blandeområdet Redigert 22.Mai.2017 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Krimart Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Det går nok greit å bruke vekt i steden for volum, tror ikke tettheten er så forskjellig på komponentene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Fra spann til 1 til 4 liter kanner. For blanding av små mengder så har jeg ferdigmerkede forskjellige glass, Herderen henter jeg med sprøyte. Og kosten vaskes i sterk varmt Grønnsåpevann. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ivar Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Sjeldenutpå skrev On 22.5.2017 at 9.34: Hei ! Eg må male ein del på aluminiumsbåten vår. Det er ganske flasset og stygt nå, men mykje av det er antagelig orginalmaling frå 1983. I første omgang deler av overbygg og flybridge. for at ny maling skal få maks feste - kanskje en ide å ha på syregrunning / etsprimer på flekkene først ? (om det er å få tak i enda da?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Syregrunning anbefales ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Eg er usikker på kva egenskaper malinga har. Den kan males rett på aluminium står det, og det var det eg forespurte. Eg vart anbefalt 2 strøk carbomastic 18fc og toppstrøk med carbocrylic 1295 hs. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.