Jump to content

Måleutstyr for blanding av små mengder 2k maling

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei !  Eg må male ein del på aluminiumsbåten vår. Det er ganske flasset og stygt nå, men mykje av det er antagelig orginalmaling frå 1983.

I første omgang deler av overbygg og flybridge.

Båten ligg på sjø, og eg planlegg å få gjort litt innimellom når det er passande vær.  Løfte på land å leige hall er vanskeleg og dyrt.   Derfor tenker eg å prøve å skrape/pusse/vaske og grunne eit lite parti i slengen.  

Har 2k maling i store spann.  Ønsker tips til enkel og reinsleg dosering / måling av dette i porsjoner på alt frå ein dl og oppover.   Sist eg var borti slik så brukte eg to halvlitermål og øste frå store spann, men det vart mykje søl. 

Eg har lurt på om det feks kan gå an å bruke store sprøyter vist apoteket har slik.  

Eg har tenkt på om det kan gå an å kjøpe håndrens på boks og fylle a+b i kvar sin bok med tilhøyrande pumper. 

Kanskje ei slik pumpe frå biltema som eg nyttar til gearolja på påhengsen kan nyttast på ei flaske.  

Enklast hadde kanskje vert å tatt hål i lokket på de store spanna til ei slags pumpe. 

Har nokon andre prøvd om feks håndrenspumpe klarar pumpe malimg ? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du kan helle malingen over på spylevæskekanner, da er det lett å helle opp små doser videre. Til porsjoner på ca 1dl er det greit med ei digital kjøkkenvekt fra CO til å måle opp i begeret du skal bruke, da slipper du å grise til måleutstyr. Kaffekopper i plast funker bra, det samme med fiskebollebokser osv. Hvis du skal måle opp ekstremt små mengder er sprøyter fra apoteket glimrende. Da blir ikke vekta fra CO nøyaktig nok.

Som Komodo sier: Bruk kjøkkenvekt. Den jeg har som er kjøpt på BIltema http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Utstyr/Husholdningsvekt-2000034298/ er i alle fall OK for mengder mellom 10g og 5kg. Jeg bruker det både til epoxy og til polyurethan. For polyester/gelcoat bruker jeg kjøkkenvekt på gelcoaten og sprøyte til herder. Antar egenvekt ca. 1 - det stemmer sånn noenlunde i alle fall bedre enn å slumpe. 

I starten av mitt prosjekt hadde jeg doseringspumper fra West systems. Bortkastet penger: OK når de var nye og epoxyen nyåpnet, men mer trøblete når ting må stå en stund, og du må tømme pumpa etc. - og ikke minst når beholderen nærmer seg slutten. 

West system hadde pumper som såg greie ut ja. Dei passar kanskje rett på spylarveskekanner ? 

Men vist gearoljepumpa til biltema klarer pumpe maling så freistar det å prøve den, eg har bt 10 minutt unna.  Det er ingen problem å pumpe 5 pump med eine og 1 pump med den andre pumpa. 

Men biltema-pumpa har litt liten skrukobling og passar ikkje på feks spylarveskekanner, så eg må finna passande kanner å hella malinga over på.

Vekt har eg ikkje tenkt på. Det var forsåvidt ein god idé, men då er eg vel tilbake på ein sølete løsning når eg må løfte og helle på spann eller kanner.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Skjønte ikkje den.  Først frå 10liter spannet ved brukt av trekt og ned på ketchupflaske for så å veie det, og så sprøyte det over i en annen boks for å røre det sammen klart til maling? 

Eg søker etter lettvindt måte uten søl og med minst mulig helling.  Det er så lett for at vinden hjelper til med søl på brygga eller akterdekket når eg heller.

Det henger også alltid store mengder igjen i målebeger så eg vil forsøke å unngå det.

Biltema sin gearoljepumpe passer på brusflasker fann eg ut. Kanskje løsningen er å fylle opp fleire 1.5ltr flasker heime og ta med på brygga. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

For riktig dosering bruker jeg også kjøkkenvekt. Men noen ganger gjør jeg det enda enklere med avskårete en liters melkekartonger. I kartongen til Q-melk er det nivåmarkeringer innvedig i form av små sorte prikker med relativt kort avstand.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nå får eg litt å tenke på. Takker for tips ! 

Slik målepinne kjenner eg ikkje til, det må eg google litt.  Det høres ganske lurt ut. 

Kanskje ein "haug" melkekartonger hadde vert snasent vist eg først får malinga over på feks spyleveskekanner. Melkekartonger er det god tilkoms på. 

Omrøring av basene ja , slik eg forstod på leverandør så var det nok med omrøring på morgonkvisten av ein arbeidsdag. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden:

Skjønte ikkje den.  Først frå 10liter spannet ved brukt av trekt og ned på ketchupflaske for så å veie det, og så sprøyte det over i en annen boks for å røre det sammen klart til maling? 

Eg søker etter lettvindt måte uten søl og med minst mulig helling.  Det er så lett for at vinden hjelper til med søl på brygga eller akterdekket når eg heller.

Det henger også alltid store mengder igjen i målebeger så eg vil forsøke å unngå det.

Biltema sin gearoljepumpe passer på brusflasker fann eg ut. Kanskje løsningen er å fylle opp fleire 1.5ltr flasker heime og ta med på brygga. 

Jeg pleier å fylle på diverse ting på ketchupflasker, deretter er det veldig enkelt å dosere i f.eks en plastkopp på en vekt. 

Til å øse vanlig maling fra 10L spann så bruker jeg gjerne rustfri suppeøse fra Biltema. 

For 2-komponent i mindre doser så bruker jeg disse to.  Vel og merke når det ikke er alt for stor forskjell i blandingsforholdet mellom base og herder, sånn at det går opp i et fornuftig antall skjeer av hver.  Da er det bare å øse rett fra boksen og passe på å ikke blande skjeene.

Tror det var på Biltema jeg fant de, men finner de ikke der i farten nå:

maaleskje.png.5e6dc887bd6754b2b1e6e8b1a5512657.png

Min PU-maling skal doseres på volum 4:1 (ikke vekt slik epoxy skal). Jeg bruker en pinne; markerer av feks. én strek 4 cm opp og én 1 cm høyere, fyller så opp med base til første streken og herder til neste strek (herderen legger ikke igjen farge, så dette kan gjøres mange ganger). Jeg har forøvrig hørt at man ikke trenger å være like nøye med maling som epoxy. 

Sjeldenutpå skrev On 22.5.2017 at 9.34:

Hei !  Eg må male ein del på aluminiumsbåten vår. Det er ganske flasset og stygt nå, men mykje av det er antagelig orginalmaling frå 1983.

I første omgang deler av overbygg og flybridge.

for at ny maling skal få maks feste - kanskje en ide å ha på syregrunning / etsprimer på flekkene først ?  (om det er å få tak i enda da?) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...