Jump to content

"Strekkavlaster" nederst på iletau til teiner?


Chrmeland

Recommended Posts

Hei

 

Når jeg trekker line eller teiner med teinehaler hører jeg at motoren sliter når det er litt bølger og båten går opp. Ikke så rart, for belastningen blir jo sikkert minst doblet.

 

Er det noen som har prøvd med en lang strekkavlaster nederst mot ankeret/det som holder bruket? Jeg tenkte jeg skulle prøve med 4-5 meter elastisk tau, kanskje må jeg legge det dobbelt

 

feks: http://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/presenninger-og-tau/tau/elastisk-tau-388867/

 

Som sikkerhet vil jeg ha iletauet i ei bukt utenom slik at dette holder om strikken ryker. Tenkte å prøve dette når jeg setter etter sjøkreps, for å klare 2-3 ekstra teiner på lenka

 

Noen erfaringer eller synspunkt?

 

mvh Chr

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tauet blir jo kortere ettersom du haler, og det er ikke mye strekk i 40 meter iletau...det merkes jo godt på haleren.

 

Yrkesfiskerne har vel utstyr som er rett dimensjonert, det har dessverre ikke jeg.

 

Tenker jeg tester det ut :)

Link to post
Share on other sites

On 5/22/2017 at 11:08 AM, Ida Marie III said:

Når du fisker etter sjøkreps er du jo på minst 150 meter, det er masse strekk i et tau som er så langt..

 

Har aldri sett noen av yrkes fiskerne på krabbe bruke noe slikt, men er vel bare og forsøke...

 

150 meter var mye. Jeg tar sjøkreps på 50 - 90 meter. Har fått i hummerteine på 25 meter også . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...