Jump to content

Utett pakning i toalettpumpe


bjaas

Recommended Posts

Jeg har tatt saken i egne hender og byttet pakningssett på toalettpumpa. Men etter at alt var skrudd sammen (for andre gang; glemte en skive ved første forsøk :blush: ) lakk det i gummipakningen som er en del av vanninntaksventilen:

 

BildeBilde

 

Finnes det noe vettugt å smøre på en sånn pakning for å få den til å tette skikkelig? - Det hjelper ikke med matolje i skåla, for dette er på vanninntaket. Og ja; jeg har skrudd til skruene så langt de går uten at gjengene ryker i denne eksklusive plæstikken. ("Mye pent i plast" som de sa på Plastikkmagasinet på Hamar i gamle dager!) Jeg har smurt pakningene inne i pumpa med dette luriumet som fulgte med noen pakninger til kompasset mitt:

 

Bilde

 

Kan det være egnet til å kline på den store inntaksventilen også? Den gamle ventilen har nok sagt sitt siste sukk, så jeg må finne på et eller annet som stopper sildringen av vann fra inntakshuset når pumpingen slutter.

 

For en gummipakning trutner da ikke så vidt jeg vet?

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at pakningen står rett vei? Er lett å sette den feil...

Satte min feil en gang. Fikk problemer med lekkasje ifm pumping.

<{POST_SNAPBACK}>

Ganske sikker. For hullene til de seks skruene er assymetriske; det ser ut som om det går bare an å sette den én vei. Og selv om tegningen er litt utydelig ser det ut som om messingloddet skal være øverst, vendt mot vannutløpet, og plastplaten nederst, vendt bort fra vanninntaket. (Til å begripe for dem som har håndtert saken selv....)

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti ett par ganger at henget til ventilene har vært litt slakt slik at underkant overlapper litt der pakningen skal tette. Om du er sikker på at det ikke er skader i pakning eller anlegg kan det være årsaken. Fiksa det med å klippe reint litt under ventilen. Har også vært ute for at samme årsak har hindra innsuget i å tette. Ellers er jeg en svoren tilhenger av Molykote 111 for pakningen. Står seg godt mot sjøvann. Trykker også en kladd rett i skåla en gang i blandt som jeg drar pent inn i pumpa for smøring.

Link to post
Share on other sites

Ellers er jeg en svoren tilhenger av Molykote 111 for pakningen. Står seg godt mot sjøvann. Trykker også en kladd rett i skåla en gang i blandt som jeg drar pent inn i pumpa for smøring.

<{POST_SNAPBACK}>

Litt mer high-tech enn matolje i skåla; perfekt for en lett teknofreak. Det er ikke utenkelig at det er noe tilsvarende på tuben det er bilde av ovenfor.

 

Men hvor kan jeg få tak i Molycote 111 eller smøringen for silikonbaserte pakninger; Molycote FS1292? Jeg ser på Google at det brukes til undervannskameraer, så kanskje i en større fotobutikk? Tuben jeg har er omtrent like lang som en fyrstikk, så det blir litt liten kladd å dra inn i pumpa....

 

Jeg har også sendt en mail til produsenten av reservedelssettet og skal dele svaret når det kommer.

 

Bjaas

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt. Lekker det gjennom ventilen ut i skåla, eller tetter ikke pakningen skikkelig slik at det blir vått på dørken rundt toalettet? Hvis det er det siste som er problemet, og du ikke kan stramme skruene mer, vil jeg tro at anlegget på hver side av pakningen er skadet. Hvis toalettet er gammelt kan det også være at gjentatte opp og igjennskruinger har gjort at gjengene i plasten har blitt for dårlige til å holde del 504 tett nok inntil. Eventuelt har plasten blitt for myk. Hvis du ikke får det tett, kan du kjøpe ny pumpe. Den koster vel rundt en tusenlapp så vidt jeg husker. Ingenting (nesten) er så irriterende som en lekk do, så jeg ville ikke brukt mye tid på å rote med en gammel pumpe i dagesvis uten å få det tett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt. Lekker det gjennom ventilen ut i skåla, eller tetter ikke pakningen skikkelig slik at det blir vått på dørken rundt toalettet?

<{POST_SNAPBACK}>

Når jeg er ferdig med å pumpe, renner det en fin vannstråle ut i underkant av ventilhuset (del 504). Antagelig er det resten av vannet som ble pumpet opp men som ikke havner i skåla. Og selvfølgelig renner det ned på gulvet hvor det i følge Murphys lov ikke er lett å skille fra annet som ikke bør havne på gulvet på et toalett. :rolleyes:

 

Hvis det er det siste som er problemet, og du ikke kan stramme skruene mer, vil jeg tro at anlegget på hver side av pakningen er skadet. Hvis toalettet er gammelt kan det også være at gjentatte opp og igjennskruinger har gjort at gjengene i plasten har blitt for dårlige til å holde del 504 tett nok inntil.

<{POST_SNAPBACK}>

Én av seks skruer har lite gjenger igjen mens resten er så tighte at det virker lite sannsynlig at den ene skal ha hele skylda. Sigurds mistanke om at pakningen overlapper litt et sted skal sjekkes i ettermiddag.

 

Hvis du ikke får det tett, kan du kjøpe ny pumpe.  Den koster vel rundt en tusenlapp så vidt jeg husker. Ingenting (nesten) er så irriterende som en lekk do, så jeg ville ikke brukt mye tid på å rote med en gammel pumpe i dagesvis uten å få det tett.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var det jeg håpet å slippe ved å kjøpe et pakningssett. For du har rett i at pumpa er dyr; den alene koster omtrent det samme som en helt ny do! Det finnes pumper som er billigere, men da må jeg bytte sokkelen også. Rimelige pumper passer på sokler med fire skruefester; dette er selvfølgelig en med tre. :cryin:

 

Før jeg vrir opp håndkledet har jeg lyst til å prøve å smøre pakningen, så jeg leter fremdeles etter en leverandør av Molycote.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Hvis det er pakningen som er lekk, og det renner ut over dørken, kan du smøre på med Sikaflex. Har brukt dette flere ganger selv, og det holder. Bare pass på så du ikke limer klaffene som skal bevege seg i pakningen.

Hvis det ikke går å pumpe ordentlig, eller å få stengt inntaket skikkelig, kan det være at den lille hendelen på siden av pumpen ikke virker som den skal. Inne i pumpen sitter det en liten arm som er skrudd på akselen til denne hendelen, og det hender skruen løsner og armen ikke trykker ordentlig på klaffen i pakningen. Det har også skjedd at denne armen har knekt tvers av, da virker pumpen dårlig. Men det merker du på at hendelen for åpning/stenging/skylling av vann går veldig lett.

Link to post
Share on other sites

Smør på tettingsmiddel (fett, vaselin Unipak el. liknande). på pakningen. Skru til skruene passe stramt, ikkje så stramt at du deformerer del nr 504.

 

Eg skifta nettopp deler til same type pumpe. Først kjøte eg pakningssett og ny del nummer 504, så ny treveisventil fordi det ikkje fanst pakningssett til denne ventilen i Noreg. Så oppdaga eg at plastmaterialet i pumpa var for slitt til å kunna tetta pakningen mellom pumpe og treveisventil. Etterpå kjøpte eg heile pumpa, berre for å sjå at lekkasjen (den største lekkasjen?) var i overgang til slangen til septiktanken. Eg kappa av slangen 4 cm og gjorde han rein med eddik for å løysa opp kalkrestar, la på pakningsmasse (unipak) og sette på slangeklemma på ny. No er dassen tett og lommeboka tom.

 

Har du sjekka om lekkasjen kan vera i overgang mellom del 504 og slange?

Redigert av Nils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er pakningen som er lekk, og det renner ut over dørken, kan du smøre på med Sikaflex. Har brukt dette flere ganger selv, og det holder. Bare pass på så du ikke limer klaffene som skal bevege seg i pakningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok pakningen som ikke tetter helt igjen. Men er det ikke litt drastisk å feste den med Sikaflex? Det bør jo være mulig å bytte den ved en senere anledning (om 5-10 år eller noe sånt).

Eg skifta nettopp deler til same type pumpe. 

...

No er dassen tett og lommeboka tom.

Har du sjekka om lekkasjen kan vera i overgang mellom del 504 og slange?

<{POST_SNAPBACK}>

Uffda; jeg håper at jeg slipper å måtte skifte hele sulamikken. Og jeg er ganske sikker på at det er pakningen og ikke en slangetilkobling som lekker. For jeg håper å ha råd til å cruise litt i sommer også...

 

Jeg fikk et første svar fra produsenten, Raske & van der Meijde:

 

>please don't use grease

>you have to make sure the water is from the inlet

>if so the flipper is worn-out

>

>paul

 

Jeg har antydet at pakningen er splitter ny, men ber om litt presisering av hva slags grease som bør unngås. Og svaret skal dere få del i så snart det foreligger.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Svaret fra Raske & van der Meijde:

 

>Do not use any sort of grease to the gaskets

 

Da er neste forsøk å skru opp ventilen for å se om det er en opplagt grunn for lekkasjen. Ja ja.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Det er nok pakningen som ikke tetter helt igjen. Men er det ikke litt drastisk å feste den med Sikaflex? Det bør jo være mulig å bytte den ved en senere anledning (om 5-10 år eller noe sånt).

<{POST_SNAPBACK}>

Sikaflex er helt greit. Har ikke brukt noe annet på de dassene jeg har hatt lekkasje på. Og det er flere enn en. Bare legg en tynn stripe rundt pakningen, skru fast og tørk vekk overskytende. Vent litt med å teste til Sikaen har herdet. Dette pleier å bli tett. Og det er ingen problemer med å få det fra hverandre igjen hvis du må det. Det er stort sett glatte flater som Sikaen ikke fester seg så veldig hardt til, men akkurat passe til at det blir tett. Som jeg skrev før, bare vær forsiktig så du ikke limer noen bevegelige deler inni pumpen. Men det skjønner du når du begynner å dra til skruene. Tyter det altfor mye ut, kan du regne med at det tyter omtrent like mye inni. Da må du bare demontere og tørke vekk litt.

 

Vet ikke om det er mulig, men går det an å bore opp skruehullet og sette inn en gjennomgående skrue med mutter på baksiden?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er mulig, men går det an å bore opp skruehullet og sette inn en gjennomgående skrue med mutter på baksiden?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg prøver en ekstra skrue med mutter før jeg går løs med Sikaflex. Avlegger rapport når jeg har forsøkt!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samma opplegget i Hangarskibet. Pakningssett til 300 spenn var feilkjøp pga. defekt del 504. Endte med å kjøpe ny pumpe til "bare" 840 riksdaler. Men regner nå med at den holder en stund, da, uten at det skal bli nødvendig å mikke og mekke med det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

En ekstra skrue ser ut til å gjøre nytten. Nå kommer det bare noen få dråper etter pumpinga. Det ser ut som om del 504 er OK, så jeg har et håp om å slippe å kjøpe en helt ny pumpe.

 

Men som mange har kommentert; det viktigste er at ting funker når slekta skal ut på tokt. Septik er noe .....

 

Bjaas

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Fikk med et toalett når jeg kjøpte båten. Dette ble kjøpt på Biltema?

Har ihvertfall problemer med å pumpe sjøvann inn + lekker.

Vil derfor kjøpe nytt.

 

Vi vurderer å kjøpe oss et elektrisk toalett. Stor type (hvis vi har plass).

Noen som vet om disse er lett å vedlikeholde, eller om det er et "svakere" system ?

Link to post
Share on other sites

Fikk med et toalett når jeg kjøpte båten. Dette ble kjøpt på Biltema? Har ihvertfall problemer med å pumpe sjøvann inn + lekker. Vil derfor kjøpe nytt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du har et toalett fra Biltema ville jeg ha byttet pakningssett. Pris kr 98;-. Hvis alt skrangler ville jeg ha sett på et nytt pumpehuset til 279 kroner. Hvordan kan du vite om pumpehuset passer? Disse pumpene har fire skruefester i bunnen. Dersom du har en pumpe med tre skruer må du belage deg på å tredoble prisene.

Vi vurderer å kjøpe oss et elektrisk toalett. Stor type (hvis vi har plass).Noen som vet om disse er lett å vedlikeholde, eller om det er et "svakere" system ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vurderte å bytte til et elektrisk toalett, og forespurte meg på Navigare i Kristiansand. Det var en av disse dagene før båtsesongen hvor alle som har noe å klage på har vært innom, så ekspeditøren så på meg med et lidende uttrykk i øynene og sa at jeg måtte opp i fire-fem tusen for å få et som ikke bare var trøbbel. Da kjøpte jeg pakningssettet til 350,-.

 

Er det samme situasjon her som ellers; de som er mye på sjøen (og mye på do) sliter ut de billige toalettene fort, mens weekendturistene kan ha stor glede av en rimelig modell i mange år?

 

Forutsetning: - At jeg setter opp det skiltet jeg så som sa: "Nothing goes into this toilet that has not been eaten first!"

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg brukt et elektrisk toalett før, men vet av erfaring at det ikke er særlig lurt med toalettpapir i marinetoalett.

Nå er dimensjonene til slangene på dette eletriske toalettet mindre enn et manuelt ett, men der er jo kvern på disse.

 

Det toalettet jeg har sett ,koster 2100 kr (stor type). Dette var med kverne.

Kommer nok ikke til å bruke toalettpapir i skålen på et slikt heller. Vi får holde oss til litt mer sydlige regler (bosspann).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...