Jump to content

Tur med overnatting i telt. Er det noen ting dere MÅ ha med?

Dr Nelson

Recommended Posts

Kommer litt ann på årstid, men isolerende nok underlag, og tørt skift til å ha på i posen øker komforten (spesielt når mann svetter seg ut kanskje). 

Varme nok klær.

Øks/stor kniv (men ser du tar med ved)

Med unger er tørr pulver pannekaker som blandes ut i vann når det skal brukes en slager til både frokost og kvelds.

I tilfelle regn er en primus så man kan lage mat/ få varme i teltet kjekt.

Og selv i den lyse årstid : Hodelykt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Kona pleier ha kontroll på det som trengs til matauke, og så deler vi på bo-saker.   Eg har litt "kjekt å ha" fetisj, så eg besørger oftast mykje som ofte vert overflødig i tilleg til det som er nevnt...  tursag, lommesag (piggete wire med to ringer å holde i) leatherman, tau,streng,tape, lommevarmere, nokre eingongshansker, nokre tomme poser, batteribank til mobil og lommelykt,hodelykt. 

På ein slik tur er bøtte, håv og nokre slukar standard.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tips til underlag:

Mål innvendig størrelse på innerteltet og kjøp luftmadrass som passer akkurat. Invester i pumpe som går på 12v.

Sett opp teltet slik at det står i skyggen på morgenen. Sov godt!!

Stort nok telt til evt matlaging/spising/opphold på dagtid er også en suksessfaktor - ihvertfall om dere skal utpå mange netter etterhverandre, da det kan komme regn.

Yupp. Kjøpte nettopp største luftmadrass Jysk hadde. Passer perfekt i vårt treroms familietelt. Sånn avansert liggeunderlag til 1000kr pr stk får vi anskaffe litt senere.

Har det meste fra før, men kjøpte en eagle gassbrenner, hodelykt til jenta på 5, nye soveposer igjen;) vaffeljern (takk for tips) og, en ny teltlampe måtte vi ha. 

Prøvde noe ræl med led fra biltema. Måtte bare returneres. Men, Black Diamond Moji XP lykt med dimming var helt genial. Liten, mye lys og ikke plastikkfølelse. anbefales! 

Været er meldt bra så ser frem til en meget trivelig helg! 

Bærbar stol/krakk og dunjakke. Det blir alltid kaldt, og godt å slippe å sitte på berg/stein hele helga.:thumbsup:

Edit - kan ikke se det er nevnt, men dere har sikkert tenkt på det - noe mot mygg, enten spray eller nett.

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Hehe. Enig i det. 

MEN for å øke sjansene for å dra på flere slike turer med samme stab, anbefales det å oppnå et viss minimum av komfortnivå!! Sove godt, holde varmen og være tørr er selvsagt! Så er det flere punkter som er invividuelt...

Mange gode tips her.

TS: God tur utpå i finværet!!!

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Må nok innrømme at jeg er utstyrsfreak. Sannheten er at jeg liker å være på tur samtidig som man har full komfort. Man skal ligge godt, ha det varmt og spise bra mat. Det er ikke noe mål her i gården å fyre opp bål med pinner, selv om det er noe vi kan finne på å prøve som en lek.

Spøken om staben kommer fra ungen som sa at dersom hun skulle være med i Robinson skulle hennes medbrakte ting være staben.

Jeg har bestandig med en pose telys. De er vel parafin tror jeg. Da klarer jeg å lage bål uansett hvor mye det regner og hvor enn tett tåka måtte være.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...