Jump to content

Biltema bunnstoff - tynn som vann?

dingus

Recommended Posts

Hei!

Nytt medlem og ganske uerfaren båtmann her :)

Jeg har på en tidligere båt hatt god erfaring med bunnstoffet fra Biltema. Det har vært en tjukk og god guffe. Overraskelsen var derfor stor da jeg åpnet årets boks for å rulle på den nye båten - og stoffet var nesten like flytende og tynt som vann, uansett hvor mye jeg rørte i den.

Prøvde å rulle litt på båten, men det var et svare strev med å rulle før alt rant av. Jeg fikk etterhvert på litt, men den var, for å si det pent, langt fra dekkende. Man så rett igjennom. Det var som at det var smurt på møkkete og litt tykt vann. Jeg så meg nødt til å helle det fra rullekaret og tilbake i boksen - nesten hver eneste dråpe rant rett tilbake.

Åpnet den andre boksen jeg hadde kjøpt og det var det samme problemet. Skal det virkelig være slik eller har jeg bare vært ekstremt uheldig med partiet jeg har kjøpt?

Syntes det høres litt ekstremt ut men leser man bunnstoff tester de siste årene så gjøre de ett poeng av BT sitt bunnstoff har dårlig dekkevne og som følge av det må man ta flere strøk.
Da det blir kosnaden like høy som å bruke de dyreste bunnstoffene i testen.
Når i tilegg bunnstoffet får bunnkarakter på groing så har jeg styrt unna fristelsen til å kjøpe billig bunnstpff på BT

Redigert av pipe (see edit history)

Det var merkelig, tidligere har det hatt konsistens som "vanlig" bunnstoff. Da er nok heller Maritims eget bunnstoff like greit. Det har i alle fall jeg grei erfaring med, gror ikke mer enn dobbelt så dyrt bunnstoff fra Hempel (selvpolerende, husker bare at det sto Hempel på boksen). Stoffet ca. halve båten med Hempel sitt og resten med Maritim sitt forrige runde, ikke merkbar forskjell i groe.

Guest Avmønstret#

Ta en pinne eller skrujern og kjenn ordentlig etter i bunnen av spannet. Har opplevd at "stoffet" nær har sedimentert seg i bunnen av spann med bunnstoff noen ganger så en må skrape bunnen og blande det opp. 

Brukte selv BT bunnstoff i år og det var definitivt ikke tynt som vann. Tjukt og fint. 

--

Kan også være en produksjonsfeil, men jeg heller til å tro at spanna har stått for lenge og alt har lagt seg på bunnen...

Jeg tror dette med sedimentering kan skje alle typer bunnstoff. Lat som jeg er bruker jeg en malingsomrører på drillen for å røre ut bunnstoffet skikkelig før bruk. Bruker Jotun Nonstop. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk for svar, folkens!

Inspirert av Pinkvin tok jeg en ny - og særdeles lang - rørerunde i boksen i morges. Og jaggu, den BLE tjukkere. Riktignok ikke så tjukk som jeg kan huske at den har vært tidligere år, men den burde ihvertfall  være mulig å rulle på - og når jeg tørka av rørepinnen under båten så ble det heldekkende. 

Fant ut at jeg skulle gå hardere til verks når jeg kom hjem fra jobb, så nå blir det løsningen til Brigg: Drill + omrører.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...