Jump to content

Dieselfilter tilkoblinger


GeirKS

Recommended Posts

Hei GeirKS

 

Heldig med den - har kjøpt nytt filter / agglomerator i dag som erstatning for min gamle Lucas (CAV) vannutskiller.  :confused: Er samme sak som ditt dieselfilter.

Har tatt noen bilder av selve filterhodet og av slangenippelen (som viser gjengen). Har ikke begrep på gjengetyper (UNF / NTP = spansk for meg....) - men slangenippelen er 42 mm lang og grovt målt, med tommestokk er bredden på gjengen ca 12 mm - det er 6 gjenger på 6 mm gjenge - vanskelig uttrykt kanskje....?

Jeg mener at han i butikken (Mekonomen) sa at det var 1/2 toms gjenge......


-Bilde


- Bilde

 

Bilde -Bilde

 

Lykke til..... :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg har en Lucas CAV dieselfilterholder, av den typen som følger med de gamle Volvo Penta, er det noen som vet hva slags gjenger det er i tilkoblingene på dette? 1/4" NPT ?

 

GeirKS

Hvis øyemålet mitt ikke er helt i ulage så må dette være 1/4" NPT som du selv foreslår, men da burde ytterdiameteren på hangjengene være ca 14mm, men stigningen er nok større enn den ene millimeteren som Walter er kommet frem til.

 

Har du ikke en liten rørbit, en nippel, eller noe annet som du kan bruke som "mal" og ta den med dit hvor du trenger å vite/opplyse om dimensjonen?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

1/2" UNF har ytterdia. på 12,7mm og 20 gjenger pr. tomme

 

NPT er koniske gjenger.

 

Prøv ev. GH Fittings As om ingen andre kan hjelpe.

 

Var hos GH Fittings i dag (Mastemyr/Kolbotn), og de kan anbefales på det sterkeste når det gjelder små rørdeler.

 

Jeg har prøvd diverse butikker / verksteder(Tess inkl.) for å få en enkel forgrening til nytt varmeapparat direkte på tanktilkoblingen med hver sin stoppekran.

Alle sa det: "Det gamle greiene der må du bygge helt om"

GH Fittings sa: "2 minutter"

 

Ikke verst pris heller.

 

Dessuten tok han alt direkte på øyemål med en gang. (og det stemte)

 

mvh

 

Barsk 1

Link to post
Share on other sites

Hvis øyemålet mitt ikke er helt i ulage så må dette være 1/4" NPT som du selv foreslår, men da burde ytterdiameteren på hangjengene være ca 14mm, men stigningen er nok større enn den ene millimeteren som Walter er kommet frem til.

 

Har du ikke en liten rørbit, en nippel, eller noe annet som du kan bruke som "mal" og ta den med dit hvor du trenger å vite/opplyse om dimensjonen?

 

mvh

Poseidon

Hmm, joda, først kjøpte jeg en slangestuss med 1/4" rørgjenge (trodde/tror jeg), men den passet ikke.

 

Deretter skrudde jeg ut en blindplugg av filterholderen og tok med til rørleggeren, men nei - denne var veldig lik, men ikke helt lik 1/4" rørgjenge, ble vi enige om.

 

Så tenkte jeg å spørre han Internett, men han visste ikke han heller.

 

Deretter ringte jeg til Maritim, som kunne fortelle meg at det ikke var 1/4" rørgjenge, men sannsynligvis noe annet.

 

Så postet jeg her...  Skal sjekke litt mer i morgen, for nå har jeg tatt med hele filterholderen hjem.

 

Er det forresten noen som vet hvor man får kjøpt "ombyggingsett" til større filter, "type 796"?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg lette en stund etter den type nippler når jeg skulle bytte på mitt cav filter.

 

Havnet til slutt på Tønsberg Turbo Diesel AS, de solgte løse nippler (en liten rørstuss med cone og mutter på) i både rette og 90 grader vinkel.

 

Tror de kostet kr 25 pr stk eller noe....

 

Jeg forsto det slik at dette var nippler til CAV filter....

 

Uansett så passet det fin og det ble tett.

 

Telefon nr dit; 333 69465

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...