Jump to content

Makrell dorging


klikk

Recommended Posts

Når dere dorger etter makrell... :fishing:

 

Setter dere loddet helt på enden av lina, eller før slukene? Hvor mange favner slipper dere lina ut? Hvor fort kjører dere? Hvor mange sluker bruker dere, og hva slag? Har selv god erfaring med slike sluker som likner på fluer, men er liksom opplært til at makrell SKAL ha noe blankt!?

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Søkket er før krokene. Etter søkket er det ei lang scene med blanke kroker. Er makrellen sulten nok så trengs ikke agn men siden jeg er litt sadist så hukes det på litt agnsild på for å gjøre ferden til stekepanna litt mere innbydene.

Hvor mye scene som er ute har jeg ikke peiling på,men siden jeg ikke har dørjestenger så gjetter jeg snøret gå i vannet omtrent 1 båtlengde bak båten. Minste farta Slagskipet kan gjøre er ca 3 knop,og det er for fort sier ekspertisen . Men en og annen slenger av en fiskepinne blir det,selv med veldig uvitenskapelige fiskemetoder.

At makrellen liker alt blankt har jeg også hørt. Men er`n ikke sulten så får du den ikke til å bite.

Link to post
Share on other sites

Den biter best på svart på Sørlandet i følge en kompis i Tvedestrand. I Ytre oslofjord biter den på alt er min erfaring. 10kroker/sluker/mark og loddet forran bruker jeg. Tomgang 2.5kn. Hvor mye line du skal ha ute varierer. Noen ganger sitter makrellen allerede i overflata, andre ganger litt dypere. Prøv deg fram.

Link to post
Share on other sites

Jag använder en eller ett par sådana här

Bilde

steller in dom så att dom drar åt var sitt håll eller på olika höjd o 2-3 knop

Bilde

paravan

vanlig enkel makrillblenke

Bilde

 

så hugger den direkt (og när den gjort det så hjelper paravanen til att dra opp fisken till ytan)

Bilde

(får kolla med jämna mellanrum att det ikke er manettråder på kroken...då hugger ingen fisk

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har loddet på enden etter krokene for kommer jeg da opp i stimen stopper jeg båten og ligger bare og harper (drar snøret opp og ner) det kommer sjelden langt ned før det stopper opp og er full av makrell, bruker bare 8 krok jeg da.

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Ble endel Makrell i kveld å. Virker som om de går på de blanke krokene når det er mørkt, og på fluene når det er lyst. Det er også veldig ofte at de kun biter på den siste kroken på linene. Prøvde også å ha loddet på enden av lina, men det virker som om de detter mye lettere av da. De får antakelig litt mer motstand i lina til å rive ut kroken.

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...