hawthorne Startet 23.Mai.2017 Del på Facebook Startet 23.Mai.2017 Båtforhandleren skulle bytte motor og styring, og klarte å søle hydraulikkolje over teaken i båten. Det ble ikke veldig pent, for å si det forsiktig. De oljet hele med teakolje, men nå er det ekstremt skjoldete. Spørsmålet er da hvordan man kan redde inn dette? Teaken var fra før helt perfekt, og akkurat nyrenset. Et annet spørsmål er hvilket ansvar forhandleren kan ha ved slike uhell. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Ta tiden til hjelp. Teak har noen fantastiske egenskaper! På ubehandlet teak blir olje/dieselsøl borte av seg selv. Oljet/behandlet teak har jeg ingen erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
Marilius Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 Teak fikser seg selv på magisk vis over tid, men kanskje grønnsåpe hadde funket... Grønnsåpe er også ganske magisk! :) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Mai.2017 Del på Facebook Svart 23.Mai.2017 (redigert) Det ordnet seg ofte selv med teak ja Har sølt diesel på teaken ombord ved flere anledninger, hos meg har flekkene forsvunnet etter noen uker (ubehandlet teak). Hvis det viser seg at skjoldene ikke forsvinner/jevner seg ut også når det har gått en stund ville jeg ha tatt det opp med båtforhandleren. Egentlig bør du i så tilfelle gjøre dem oppmerksom allerede nå om at du vil vente og se om skjoldene forsvinner, hvis ikke så skjer anmode dem om å komme deg i møte. Tar de på seg en betalt jobb får de også ordne opp hvis ting går galt. Kjenner til et par tilfeller lokalt der forhandlere har utført service og vårrengjøring av båter der de har endt opp med å måtte koste utskifting av både teak og vindskjerm på grunn av slarv med sterke væsker. Å ta ansvar for skader man er uheldige å gjøre er noe man som serviceforhandler nesten må regne med. Redigert 23.Mai.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Vask med grønnsåpe og saltvann, IKKE ZALO -det er ikke grønnsåpe. Jeg bruker first price sin, den er ekte og billig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Oj, dette var ikke bra. Forhandler må jo helt klart rette opp i dette Jeg har god erfaring med å bruke aceton på oljeflekker på teak (etter råd fra NordWest). Pass på natene - de kan reagere med aceton og løse seg opp. så ha på aceton på ren fille - stryk over teaken. bytt fille ofte. Når du er fornøyd - så kan du olje teaken på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Har vanligvis brukt Golden Teak Cleaner fra Höveling, og tenkte å teste dette først. Men jeg tviler på at skjoldene forsvinner. Skal ta en prat med forhandleren på fredag. Grønnsåpe og saltvann har jeg ikke forsøkt tidligere, men kan godt være det duger godt! Aceton høres ut som siste alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 (redigert) Sikkert ikke dumt å snakke med forhandleren før du prøver fjerne skjoldene Dumt hvis du skulle være uheldig og resultatet blir verre, da kan forhandleren skylde på deg for at det ikke ser ut og prøve fraskrive seg ansvaret..! Redigert 24.Mai.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Sølte bensin med 2 taktsolje på teakdekket mitt for 2 år siden. Bensinen fordampet raskt, men oljen ble igjen og lagde en stygg flekk. Prøvde grønnsåpe, sjøvann og aceton. Ingenting hjalp. Fikk råd her inne om å ta en øl, slappe av og la tiden fikse det. Det funka! Ser ingen antydning til flekk lenger nå. Det tok riktignok en mnd eller 2! Tror egentlig gnikkinga bare bidro til å drive oljen lenger ned i treverket. Har sølt diesel på dekket i ettertid. Flekkene er borte etter en ukes tid i vær og vind! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 -om dette er en plass som er beskyttet av kalesje, så vil neppe vær og vind løse problemet.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 (redigert) Jeg har kjempefin, ubehandlet teak på hele akterdekket der jeg søler med fisk, diesel og det meste. Har også hatt flekker av hydraulikkolje. Jeg vasker kun over med saltvann og en myk bøste en gang i året. Teaken blir like fin som ny. Flekkene blir borte med tiden. Dette er jo en av grunnene til at naturteak er så fantastisk. Men når man har såkalt "nyrenset" og oljet teak er kanskje noe av fordelene med teak allerede ødelagt? Det du for all del må unngå er løsningsmidler som aceton og rødsprit. Det gjør bare tingene verre. Det ødelegger teaken og lar flekken trekke lenger inn i veden. Redigert 25.Mai.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.