Jump to content

Olje til Yamaha 115hk 2T, er Biltema ok?

mercury50hk

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Jeg kjøpte nylig båt med en yamaha 115hk 2takter, hadde tidligere en 4takter så da var ikke olje noe jeg tenkte så mye på. 

Han jeg kjøpte motoren av sa at han kun har bruk Yamalube olje til motoren, men ser jo at denne er ganske dyr. 

Hvilken olje anbefaler dere? og er biltema sin olje grei nok? 

Er yamalube sin olje så "bra" at det lønner seg med tanke på levetid/ytelse? 

2t olje med TC-W3 spec , kjøp den med best tilgjengelighet lokalt.  

Har på mine motorer kjørt yamalube, shell og biltema - ikke merka noe forskjell bortsett fra lukta. (shell nautilus værst , biltema best) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvor mange liter Biltema olje kan du kjøpe før du har spart nok til ny motor eller stor rep?

Har sagt det før, sier det igjen. Står du med noe i hånda fra Biltema og stiller deg selv spørsmålet; bør jeg kjøpe dette her? La det da ligge. Men har du noe i hånda der du tenker at; jaja, det gjør ikke så mye om dette ikke er helt 100. Da er det greit nok. 

Biltema har rimeligere produkt fordi de holder krav og normer. Men ikke mer. Et produkt anbefalt av fabrikant av motor, er beregnet til denne motor og motoren tåler dette fint.

Hadde selv Evinrude E-tec hvor man måtte ha Evinrudes to-takt olje. Biltema hadde rimeligere olje, men jeg hadde ingen planer om å gamble om motoren fungerte med den olja bare for å spare litt...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Enig med Kjetil1. Har aldri skjønt hvorfor mange absolutt skal kjøpe alt mulig på Biltema. Biltema har noe av grei "kvalitet", men du verden hvor mye ræl de har. Når man vet hvor mye dårlige ting de selger, hvorfor skal olje og motordeler være så bra? Selv skruene som de selger i bøtter og spann av har en myyye dårligere kvalitet en feks AEO. De ryker jo tvers av....

Verktøy og slikt er greit å kjøpe om det skal ligge og slenge. Vet ikke hvor mange kopper og slikt jeg har revet tvers av selv om de har mange års garanti. 

I mine øyne så er Biltema ikke godt nok. Får sikkert mange på nakken nå ;)

Dette har vært debattert på bp før.

Har noen enda hørt om motorproblemer pga. olje fra Biltema?

Hvorfor er oljen fra Biltema eventuelt ikke god nok?

Jeg synes dette er viktige spørsmål da jeg ikke liker å bli lurt av overprisete merkevarer. (Selvfølgelig liker jeg ikke motorproblemer heller).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 31 minutes ago:

Dette har vært debattert på bp før.

Har noen enda hørt om motorproblemer pga. olje fra Biltema?

Hvorfor er oljen fra Biltema eventuelt ikke god nok?

Jeg synes dette er viktige spørsmål da jeg ikke liker å bli lurt av overprisete merkevarer. (Selvfølgelig liker jeg ikke motorproblemer heller).

For min del er det bare prinsippet jeg belyser. Så mye raill som dem har, og så mange varer av sørgelig kvalitet gjør meg ikke tryggere i alle fall. Sier ikke at oljen er dårlig for det har jeg ikke grunnlag for, jeg bare gjenspeiler magefølelsen jeg har av kvaliteten på varene hos dem. Selv om alt annet er dårlig så kan jo oljen være av topp kvalitet. Hva vet jeg? Utfordringen er jo at de skifter leverandører uten at kunden får vite verken når eller hvorfor. Kanskje bare pris..

Hvorvidt noen har fått ødelagt motor, eller økt slitasje av oljen til Biltema er vanskelig å si noe om. Kunden kan bare anta, og om Biltema har fått reklamasjon på oljen, så tror jeg nok dette blir godt skjult av dem. På den annen side, om noen av mine kompiser som handler alt på Biltema får problemer med oljen eller motor, så er nok jeg den siste som får vite det. For de vet hva jeg mener om bt. :)

Redigert av Kjellg (see edit history)
ivar skrev for 21 timer siden:

2t olje med TC-W3 spec , kjøp den med best tilgjengelighet lokalt.  

Sånn har jeg også resonnert.

Kjøper olje som oppfyller minimums spesifikasjoner fra motorleverandør, til laveste pris.

Å kjøpe bedre kvalitet enn nødvendig ser jeg på som sløseri, dårlig økonomi.

Ingen garanti for at det er sammenheng mellom pris og kvalitet.

Åge Grevlingen skrev 8 minutes ago:

Ingen garanti for at det er sammenheng mellom pris og kvalitet.

Det er nettopp det som gjør det så vanskelig. Hodet sier en ting men magen noe annet ;)

På den annen siden så er oljene til Mobil,  Statoil etc testet ganske godt ut. Finnes flere tester på det. Men Biltema oljer er det lite å finne tester av. Når det gjelder priser så er nok bensinstasjoner dyrest. Har du eller jobben din avtale men noen så kan du ofte få oljen ganske billig. Selv så får jeg mobil delvac 15/40 til 54kr literen og det synes jeg ikke er så galt. I tillegg så finner du ofte "merke" olje på tilbud.

Alltid brukt Biltema. Aldri hatt problem hverken med 2 eller 4 takt.

i fjor hadde jeg motor på full service. Fikk da valvoline olje. Etter servicen har jeg slitt med noen små tomgangsproblemer. Sikkert ikke pga olja, men man vet ikke. Tilbake på Biltema i år igjen. Helt topp

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tja for å svare den biltemaskeptikeren så kan jeg fortelle att jeg kjøpte en belg hos en seriøs og skikkelig båtforhandler i fjor men i løpet av vinteren så har denne morknet helt opp når båten sto på lager... er alt derifra drit da?       Nei det er nok ikke det. Jeg har kjørt masse forskjellige kjøretøy(2 og 4takt) på biltemaolje og den fungerer utmerket(passer på att spesifikasjonene på oljen er rett da) Eneste jeg syns er dumt med biltema sin 2taktsolje er att den lukter mere en den oljen jeg nå bruker på mine 2taktere (ipone-olje)

Ellers så har jeg ødelagt mye mere av tengtools og andre dyre verktøy en jeg har klart å ødelegge biltema sine verktøy(kjøper di som er merket med 5 eller 10 år garanti )Ser en gjenganger er att folk blir sure fordi skrallene tar kveld etter att dem har hatt på ett 1meters rør som forlenger... nei tenk att det kunne skje :)  Av andre ting på biltema så ser jeg og vurdere tingene før jeg kjøper om dem blir å holde eller ikke. På noen ting så gjenspeiler prisen og kvaliteten mens på andre ting så er det supre tilbud på skikkelig gode varer.  

Men til spørsmålet ditt om oljen så er den helt trygg å bruke såfremt den er merket med minimum spesifikasjonene(eller bedre) som motorprodusenten krever

www.scooterforum.no

crazymm skrev for 1 time siden:

Tja for å svare den biltemaskeptikeren så kan jeg fortelle att jeg kjøpte en belg hos en seriøs og skikkelig båtforhandler i fjor men i løpet av vinteren så har denne morknet helt opp når båten sto på lager... er alt derifra drit da?       Nei det er nok ikke det. Jeg har kjørt masse forskjellige kjøretøy(2 og 4takt) på biltemaolje og den fungerer utmerket(passer på att spesifikasjonene på oljen er rett da) Eneste jeg syns er dumt med biltema sin 2taktsolje er att den lukter mere en den oljen jeg nå bruker på mine 2taktere (ipone-olje)

Ellers så har jeg ødelagt mye mere av tengtools og andre dyre verktøy en jeg har klart å ødelegge biltema sine verktøy(kjøper di som er merket med 5 eller 10 år garanti )Ser en gjenganger er att folk blir sure fordi skrallene tar kveld etter att dem har hatt på ett 1meters rør som forlenger... nei tenk att det kunne skje :)  Av andre ting på biltema så ser jeg og vurdere tingene før jeg kjøper om dem blir å holde eller ikke. På noen ting så gjenspeiler prisen og kvaliteten mens på andre ting så er det supre tilbud på skikkelig gode varer.  

Men til spørsmålet ditt om oljen så er den helt trygg å bruke såfremt den er merket med minimum spesifikasjonene(eller bedre) som motorprodusenten krever

Tror du skal lese litt mere hva jeg skriver. Jeg sier jeg er generelt skeptisk til Biltema produkter, da jeg av erfaring har opplevd en masse som ikke holder mål. Jeg handler også en del på Biltema men er meget selektiv til hva jeg handler der. Som jeg har sagt gjentatte ganger så er mye av det de selger av en kvalitet jeg ikke ønsker. Selvsagt går en skralle sund om du bryter på den, uansett merke, men igjen - det er ikke det jeg sier. Kan godt hende at oljen er topp kvalitet, aner ikke.. Har heller ikke sagt at oljen er dårlig. Selvsagt kan man være uheldig med produkter fra alle leverandører og det betyr selvsagt ikke at alt fra denne leverandør er dårlig. Det jeg prøver å få fram er at sunn skepsis til det som selges og sies  kan være et greit utgangspunkt.

Kjellg skrev 20 minutes ago:

Tror du skal lese litt mere hva jeg skriver. Jeg sier jeg er generelt skeptisk til Biltema produkter, da jeg av erfaring har opplevd en masse som ikke holder mål. Jeg handler også en del på Biltema men er meget selektiv til hva jeg handle der. 

Har for egen del lite til overs for generalisering.

Sånn som du tar i får du tåle litt forsvar av det du gulper på.

Hvor mange av de 18000+ artiklene Biltema fører har du testet på en representativ måte mot sammenlignbare produkter fra andre produsenter ?

Redigert av dieselfan (see edit history)

Kjellg skrev for 8 timer siden:

Enig med Kjetil1. Har aldri skjønt hvorfor mange absolutt skal kjøpe alt mulig på Biltema. Biltema har noe av grei "kvalitet", men du verden hvor mye ræl de har. Når man vet hvor mye dårlige ting de selger, hvorfor skal olje og motordeler være så bra?

Selv skruene som de selger i bøtter og spann av har en myyye dårligere kvalitet en feks AEO. De ryker jo tvers av....

Verktøy og slikt er greit å kjøpe om det skal ligge og slenge. Vet ikke hvor mange kopper og slikt jeg har revet tvers av selv om de har mange års garanti. 

Kan du dokumentere målinger av strekkfasthet eller moment som klart viser at feks A4 skuer ikke er produsert i henhold til spesifikasjoner ?

Eller er det bare synsing?

dieselfan skrev 9 minutes ago:

Kan du dokumentere målinger av strekkfasthet eller moment som klart viser at feks A4 skuer ikke er produsert i henhold til spesifikasjoner ?

Eller er det bare synsing?

Selvsagt tåler jeg det, og det er bare synsing, har aldri påstått noe annet. Men når det gjelder skruene så har jeg skrudd inn så mange syrefaste plateskruer, møtt motstand og revet de rett av. Det har jeg ikke opplevd med skruer fra AEO. Om det er innenfor spec, aner jeg ikke. Det er bare min erfaring. Biltema har ikke bare dårlig kvalitet de har mye annet som er Ok også, men å si at det meste de selger er topp kvalitet, det er det ingen som får meg til å si. Men igjen, dette er bare min personlige erfaring om om noen andre har en annen erfaring så Ok for meg. Om du synes det bare er sprøyt det jeg sier, så gjerne for meg. De selger mye, det er klart men køa til reklamasjons disken den er til tider ganske lang. 

Kjellg - mitt fokus er først og fremst at det vi skriver her inne må være så mye "fakta" som mulig. Mange leser det som postes og vi har alle et ansvar for å bidra til å holde standarden på topp her inne.. at du deler din negative erfaring er bra men min mening er du beveger deg inn på det usakelig området. Skulle ønske at du heller var litt mer spesifikk på hvilke produkter og til hvilket bruk du ikke var fornøyd...

Jeg forguder ikke Biltema. Har også hatt mine opplevelser som ikke er positive. 

Men når det gjelder A4 maskinskruer, 10 og 17mm 10års fastnøkkler så har vi testet på jobben og resultatene har vært meget gode.

Biltema lager ingen oljer selv.

Tidligere kjøpte Biltema noen av sine oljer fra min tidligere arbeidsgiver. Noen var standardprodukter andre var Biltema "blend". 

Konsernet jeg jobber for idag kjøper produkter av samme produsenter som Biltema også bruker.

Det gir meg mulighet til å se hvordan noen av deres innkjøpere og QC'r jobber på avstand. Noen ganger spiser vi sammen og praten går. Hver gang jeg ser noen skriver at Biltema kun selger "drit" eller andre usakelige påstander så må jeg innrømme at mitt generelle inntrykk er at Biltema disponerer et dyktig innkjøp og kvalitetsoppfølgings team.

Ta en firkantstang og tre innpå en Biltema 10års ringfastnøkkel som "nesten" passer. Ta en tilsvarende fastnøkkel fra ditt favorittmerke. Vri hver sin vei.

• Hvem glapp over først
  • Hvem sprakk først
  • Hvem ble deformert
  • Hvem måles til å være utenfor toleranse etter test

En enkel og god test som ikke koster mange kronene... men som gir fakta og ikke bare synsing

Har brukt TC-W3 2T olje fra Biltema på ca 20 forskjellige motorer, mange av dem i utleie og jeg har ikke noen negative erfaringer.

Kan selvsagt utføre diverse tester og komme med, men jeg har ikke kompetanse til å drive noe vitenskapelig prosjekt. Har heller ikke vært borti noen tester her på forumet som bekrefter kvaliteten andre vegen annet en en meget fin tråd som omhandler noen skroggjennomføringer. Eneste jeg mener å erindre var at oljen en gang var fra Statoil. Ellers er alt du finner om Biltema her mye synsing, mulig jeg har oversett noe så jeg bruker ordet "mye". Jeg prøvde forsiktig å si at dette var min personlige subjektive magefølelse hva angår kvaliteten på mye av det Biltema fører. Mye av det som skrives her på baatplassen er personlige erfaringer og meninger, men bevares det er mange kloke hoder her inne som kommer med direkte fakta, men jeg er altså ikke en av dem. Det at du og andre har motsatt erfaring er jo bra, men jeg kaller ikke deres erfaringer for oppgulp og verre ting. Synes bare det er så rart at når noen skriver noe kritisk om kvaliteten på Biltema så engasjerer det voldsomt. Mener det en gang var en tråd her på forumet som hete noe som "hva du ikke skal kjøpe på Biltema", men er vel så gammel at jeg fant den ikke igjen nå. Mulig kvaliteten er blitt bedre de senere år, men som sagt så var dette reflektert ut fra min magefølelse og ikke mitt oppgulp ;) Skal ikke påstå noe men mener å ha sett flere tester både av elektroverktøy, griller etc. Der har ikke Biltema kommet spesielt godt ut. 

Nok en tråd som viser at reklame fungerer. Fancy flaske, flott bilde på utsiden, mye reklamepenger og høy pris på produktet = høy kvalitet. Og verden vil bedras og folket smiler lykkelig med tom lommebok og produsenten ler hele veien til banken. Har brukt oljer fra Biltema på en rekke biler og båter gjennom mange år, spart store beløp og aldri hatt noen form for problem grunnet bruken av disse oljene. Selvfølgelig har jeg kjøpt riktig spec, men det gjelder vel alle oljer.

Det samme gjelder forøvrig matprodukter; https://kiwi.no/Tema/Student/Lavpris-alternativene-som-er-testvinnere/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kjellg skrev for 6 timer siden:

Mener det en gang var en tråd her på forumet som hete noe som "hva du ikke skal kjøpe på Biltema",

Ja her er du inne på noe.

Man må differensiere, ikke skjære alt over en kam.:thumbsup:

Kjøper du en dårlig pølse på Shell, tenker du vel ikke at her er alt dårlig kvalitet, også drivstoff og olje.

Er kravet minimum 95-oktan, kjører du ikke på 98 for sikkerhets skyld.

Biltema gjør det bra på noe og dårlig på annet

Link til fersk test av MC-hjelmer.

Hjelmene fra Shoei, HJC, LS2 og VCAN fra Biltema kom best ut!

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-hjelmer-for-motorsykkel/

Klart det er mye dårlig kvalitet på BT, men det er ofte bra nok. Selv båtfirmaer og produsenter handler på BT.

Vær skeptisk til reklame og merkevarebygging fra alle, inklusiv BT.:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)

Endelig en som skjønner hva jeg sier, takk Åge Grevlingen! 

Jeg har aldri sagt at oljen fra Biltema er dårlig, tvert imot så har jeg sagt at den kan være kjempegod for alt jeg vet.

Merkelig dette her, man får lov til å skrive om Biltema så mye man vil, bare så lenge det ikke kan oppfattes som negativt. Da blir man avkrevd tester på hvorvidt det er ihenhold til spesifikasjoner etc. Men å påstå det motsatte, at noe er verdens beste så er det helt greit. Da blir man ikke avkrevd tester for å "bevise det". Da er det plutselig greit å skrive sin personlige erfaring,,, bare så lenge det ikke kan oppfattes som negativt. Skrives det noe negativt så går skyggelappene ned for noen. Greit, jeg aksepterer at vi er forskjellige og har forskjellige oppfatninger, men jeg skrev bare min erfaring og mine tanker om kvaliteten og at jeg var selektiv når jeg handlet der. 

Mouche skrev for 3 timer siden:

Nok en tråd som viser at reklame fungerer. Fancy flaske, flott bilde på utsiden, mye reklamepenger og høy pris på produktet = høy kvalitet. Og verden vil bedras og folket smiler lykkelig med tom lommebok og produsenten ler hele veien til banken. Har brukt oljer fra Biltema på en rekke biler og båter gjennom mange år, spart store beløp og aldri hatt noen form for problem grunnet bruken av disse oljene. Selvfølgelig har jeg kjøpt riktig spec, men det gjelder vel alle oljer.

Det samme gjelder forøvrig matprodukter; https://kiwi.no/Tema/Student/Lavpris-alternativene-som-er-testvinnere/

Du får snakke for deg selv. Det er absolutt ikke dette fokuset jeg har. Du snakker om markedsføring, jeg snakker om min personlige erfaring.

39 minutes ago, Kjellg said:

Jeg har aldri sagt at oljen fra Biltema er dårlig, tvert imot så har jeg sagt at den kan være kjempegod for alt jeg vet.

32 minutes ago, Kjellg said:

Du får snakke for deg selv. Det er absolutt ikke dette fokuset jeg har. Du snakker om markedsføring, jeg snakker om min personlige erfaring.

Og din personlige erfaring hva angår oljer fra BT er hva da? Nada?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 59 minutes ago:

Og din personlige erfaring hva angår oljer fra BT er hva da? Nada?

Absolutt ingenting. Har aldri kjøpt en liter der. Har prøvd å påpeke det tidlig i tråden. Har sagt at jeg er selektiv til hva jeg handler der og har prøvd å si at oljen kan godt være av topp kvalitet. Men som sagt jeg har ingen erfaring med oljen og har således heller ikke kjørt vitenskapelige tester av den, for det har jeg ikke kompetanse til.

Så var det snakk om skruer. Jeg har flere ganger opplevd å rive av plateskruer på 3-4 mm kjøpt på bt når skruene møter motstand. Dette igjen min erfaring og jeg kan ikke uttalele med om hvorvide de holder spec. Men hvorfor kjøpe disse skruene der når jeg kan få skruene billigere hos AEO, til og med i løsvekt. Disse skruene har jeg aldri klart å "knekke".  For min del så har jeg bedre erfaring med skruene fra AEO. Men dette er bare min subjektive mening. 

Men som en annen sa at mange ganger så er bt godt nok, noe jeg er helt enig i. Har aldri ment noe annet.

Jeg kjøper alltid olje på Biltema, av den enkle grunn at den er billigst. Hvordan kvaliteten er har jeg ikke mulighet til å finne ut, men som nevnt tidligere i tråden her bytter jo Biltema ut produsenter basert på hvem som leverer billigst mulig produkter til dem. Noen ganger er oljen produsert av skikkelige merkenavn som Castrol e.l., andre ganger kan det være noe man aldri har hørt om. Jeg har aldri hatt et eneste problem med Biltema-oljen (kjøper jo selvfølgelig olje som oppfyller kravene til det jeg skal ha den nedpå), og jeg kan garantere dere at det er bedre å ha en liter eller to med olje fra Biltema liggende i båten enn å ikke ha i det hele tatt om man skulle gå tom midt ute på fjorden. Har aldri hatt problemer som følge av Biltema-olje heller.

My two cents... :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...