Jump to content

Prosjekt, Cobia bowrider


Mr.V

Recommended Posts

Heisann! Etter å ha lest noen prosjekttråder her, uten å ha vært medlem, tenkte jeg jeg skulle legge ut mitt eget prosjekt :smiley:
Bilder kommer!

Båten det er snakk om, er en Cobia bowrider, jeg har googlet meg opp og ned, og kommet frem til at jeg tror det er en "Spirit", men 100% sikker er jeg dog ikke. (Har alltid tenkt på det hver gang jeg er inne på finn.no, at det finnes så sinnsykt mange båtmerker i forhold til bilmerker, så det er jo ikke rart det ligger ut en haug med annonser med "usikker på merke, årsmodell" osv...)

Har alltid vært fan av amerikansk design på båter, type 70-80 talls, og syns at linjene på denne båten var fine, også var den ikke like stor og brutal som en 40 fots Scarab (ikke like dyr heller).

Fant endelig denne, etter at en Wellcraft 180 ble tatt rett foran nesa på meg, men båtene er jo omtrent dønn like i utseende, så tenkte jo at jeg hadde flaks, billigere var denne også...
Jeg og en kamerat kjørte fra Stjørdal til Norheimsund for å hente den (Og ja, Valdresflya var selvfølgelig stengt, så måtte ned til Lillehammer før vi kunne vende nesen vestover, og det tok vel en time eller to ekstra hver vei).

Han som solgte båten, solgte den heldigvis uten henger, og det skulle vise seg å være veeeeeldig heldig for min del. Når vi skulle ha båten over på hengeren vi hadde med, måtte vi sjøsette båten. Når vi skulle rulle båten av hengeren til selger, sprakk kjølen opp ca 20 cm fra akterspeilet og en meter fremover, det viste seg da at her var det en stor skade som kun var sparklet over (!!!) og malt med bunnstoff. Dette så vi ikke før vi hadde tatt båten opp igjen, og det fosset vann ut fra sprekken som nå åpenbarte seg. Så til andre som har sprekk i kjølen; KUN sparkel, av type rosa, egner seg IKKE til lapping av båt :thumbsup: Selger påsto at han ikke visste om dette, og at han hadde brukt båten i 4 år uten å merket dette... Jeg stiller meg fremdeles tvilende til dette, spesielt i og med at det kun var ett lag med bunnstoff utenpå sparkelet, men...

Enden på denne visa er at vi tok med båten uten å gi fra oss en krone, for jeg sa jeg ville ha en nøytral tredjepart til å se på det, og skaden viste seg å være så omfattende at jeg ga selger 2 valg: Gi meg båten, eller komme å hente den innen en uke. Han valgte det første, så yay, gratis båt til meg! (minus drivstoff og bom og ikke minst 25,5 timer kjøring).

Satte så vekk båten til noen som fikser båter for å se på kjølen og lappe den. Tenkte i farta at det var tryggest at fagfolk tok seg av denne biten, da jeg aldri har jobbet med glassfiber før, men i ettertid ser jeg jo at jeg hadde sannsynligvis fått til å lappe selv også. Men denne lappinga kostet noen laken mindre enn det jeg var forberedt på å gi for båten, så skitt au... Båten var forresten skadet på to steder langs kjølen, helt foran i baugen, og bak, så jeg mistenker at den er kjørt på grunn i grei hastighet, truffet med baugen først, hoppet litt, og landet igjen med bakenden.

Nå gjenstår bare resten av arbeidet, altså ALT. Har per d.d. pusset ned så og si hele skroget innvendig, båten er HELT ribba for alt, da 100% av treverket som var i den var enten gått i oppløsning eller på god vei dit. Tørt var det i alle fall ikke.
 

Innså akkurat at jeg har jo ikke tatt et eneste bilde av båten slik den så ut når jeg kjøpte den, men har mange fra like etter vi begynte å demontere... Disse kommer i neste post om noen minutter, skal bare få i meg litt frokost her først :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forrige eier av båten hadde jo funnet ut at det var en god idé å legge terrassebord i båten som dørk, og hadde i all sin visdom gjort som man gjør når man bygger seg terrasse; SKRUDD hvert eneste bord ned i den originale dørken og stringerene :headbang:
Deler av dørken var allerede borte, da noen sikkert hadde tenkt å prøve å lappe skaden fra innsiden, men ga opp da det lå en bensintank i veien... Båten var jo dermed mildt sagt ikke helt tett i dørken, og etter mye pussing ser jeg at et par steder har han faktisk klart å skru skruer GJENNOM skroget... :clap:

Nuvel, noe av råten i stringerene og akterspeilet var nok påbegynt før alt dette, grunnet dårlig konstruksjon fra fabrikken, men det hjalp vel ikke akkurat å åpne opp for mer vann heller..

dsc_0176.jpg

Slik så nesten alt av stringere ut, det var et par biter vi fikk ut som nærmet seg meteren i lengde uten å dette fra hverandre, men det meste var slik...

Her er et bilde fra rett etter vi har begynt å demontere, man ser også litt av den originale dørken fremst i båten, fra omtrent styrekonsollen og bakover var det åpent, og kun lagt terrassebord :thumbsup:
 

dsc_0174.jpg

Sitteputene foran og platen de lå på ute, teppet rivd ut (man kan så vidt skimte noen rester akkurat i overgangen mellom kryssfinér/styrbord konsoll-del), har også tatt ut skummet som lå i de to "trekantene" helt fremst i baugen. Dette var forsåvidt det mest behagelige skummet å ta ut, da det lå forholdsvis høyt oppe i skroget.

Her er tilstanden på treverket helt foran, man ser jo at det er helt gåent, til tross for at dette sitter så høyt i båten som det gjør.

 

dsc_0170.jpg

Ledningen hører vel til en vinkelsliper e.l.

 

Vips! Dørk ute! Stikksag og vinkelsliper skal ha mange takk.
 

dsc_0178.jpg

Her er dørk, stringere, eller restene av de, ute, og alt skummet som lå langs de også tatt bort, sånn grovt. Legg merke til den kraftige delamineringen under babord-delen av dash'en. Slik var det flere steder i båten, og jeg mistenker at produsenten enten har vært gnien på polyesteren sin, eller helt skummet oppi mens den ennå ikke var herdet, for flere steder så jeg skum delvis under det øverste laget med glassfibervev, og når det har ekspandert, så har det blitt slik... :rolleyes:

Før vi begynte hadde jeg et øøøørlite håp om at akterspeilet skulle være i ok stand. I og med at dette er en utenbords-båt, må man i det tilfelle man skal bytte plata i akterspeilet av med hele toppen, da motorbrønnen "låser" av den øverste delen av plata. Ettersom vi jobbet oss bakover i båten kom det ikke akkurat noen overraskelser i form av godt, solid treverk i dørken i alle fall...

 

dsc_0171.jpg

Her ser man reparasjonen som er gjort i midten av båten, man ser også de ytterste stringerene med stolfestene. Der han på bildet står lå bensintanken, stringerene som lå på siden av den ble tatt ut før reparasjonen. Man ser også masse herlig skum til høyre og venstre for bensintankplassen, som mange båtprodusenter oppgjennom har tenkt at har vært en god idé å bruke... :clap:

 

Link to post
Share on other sites

Som sagt, så hadde jeg jo et lite håp om at akterspeilet skulle være greit nok, men den gang ei... Etter mer graving gjennom råtne stringere og vanntrekt skum, kom vi endelig frem (eller bak) til akterspeilet.

Her har jo produsenten vært så snill å la akterspeilet vært utildekt under dørken, altså det har vært treverk mot skum enkelte plasser. :thumbsup:

Her er vi på vei bakover...

bilde

Ikke så mye å si om dette, annet enn at det er jo en drittjobb... :rolleyes:

 

Vi fant jo ut at hele plata i akterspeilet måtte ryke, og dermed måtte vi av med toppen...

 

bilde

Løsnet overraskende lett, bortsett fra helt bakerst der motorbrønnen møter akterspeilet. Der satt det fast med noen gedigne mengder med en eller annen form for lim, som ennå utførte jobben sin som lim på forbilledlig vis.

Spørsmål:
Her har jeg lurt på en ting til monteringen igjen. De to delene av båten var jo her skrudd sammen med en million skruer, og jeg har lest at det ikke er så heldig å bare skru rett i glassfiber. Har vært inne på tanken om å enten 1: Lime fast en trelist på ca 3-4 x 1 cm på innsiden som skruene fester i (altså på innsiden av den øverste kanten på selve skroget), eller 2: Lime sammen de to delene med generøse mengder Tec7 e.l. hele veien. Hva vil være den mest hensiktsmessige (og ikke minst langvarige) måten å montere igjen på?

 

Siste rest av dørken under bakerst, legg merke til det flotte treverket, rett fra skogen det her...

bilde

Under her også var det jo selvfølgelig masse herlig skum, jo lenger bak i båten man kom, jo våtere ble det.

Ett hakk lenger inn mot akterspeilet

 

bilde

 

Detaljbilde vått skum

 

bilde

 

Her på motsatt side

 

bilde

Her ser man jo at produsenten har ment at kryssfineren fint kunne ligge åpen inntil skummet. Dette har jo sørget for at HELE akterspeilplata var 100% gjennomtrukket av vann... Lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde satt på motoren og gitt full gass fra stillestående.

 

Link to post
Share on other sites

Her har vi fått av toppen og deler av glassfiberen som lå over deler av akterspeilplata.

 

bilde

Jeg mener å ha sett ny kryssfinér hos en byggvarehandel en gang, og den så ikke slik ut... :rolleyes:

 

Igjen, for en tilstand...

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

For å si det sånn: Båten er vel drøye 2 meter bred, plata i akterspeilet gikk så og si hele bredden. Når vi hadde fått av all glassfiberen på plata inne i båten, løsnet vi den med et brekkjern på babord side helt i toppen. Deretter tok jeg tak med bare hendene og dro, med det resultat at plata løsna fra akterspeilet og bøyde seg (nei, knakk ikke) 90 grader på midten. Her snakker vi nesten 4,5 cm kryssfinér. :eek:

Spørsmål:

Jeg har kommet til den konklusjon at jeg ikke setter inn igjen denne plata, og må lage ny. :tongue: Oppe i toppen av motorbrønnen (altså der motoren henger) har jeg ca 4,5 cm bredde å gå på. Jeg vil at det jeg lager skal være sterkt som f... og tåle motoren jeg skal ha på (som er en 1987 Yamaha 150 gamper, med gassere og noe mer fra 200 gamper-utgaven, altså yter den vel borti nabolaget til 200 hester). Vil 4,5 cm plate, inklusive den glassfiberen jeg skal pakke den inn i være nok, eller bør den være tykkere? Og hvis ja til det; holder det at jeg har 4,5 cm i toppen, og gjør den tykkere på nedsiden av motorbrønnen inni? Hvis man ser på det første bildet i posten her, så ha 4,5 cm der det er "grått" og kanskje 6-7 cm der det er mørkere?

Altså noe sånn som det her:
bilde

Link to post
Share on other sites

Dæven for ett prosjekt:-) trodde mitt var ille men....

Jeg hadde limt inn en divinycell plate, de kommer i forskjellige hardheter. Gå for hvertfall 130.

Så kan du lage skråstøtter lenger ned, typ knekter av samme divinycell plate.

Jeg kjøpte min på Diab, bare si hva du skal bruke den til så får du riktig type.

Gi gass og lykke til:-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hehe! Takk for "oppmuntrende" ord :lol: Den var skikkelig ille ja, men nå er den så og si ferdigpussa da, mangler bare et par biter helt bakerst, bilder kommer etterhvert :yesnod:

 

Har tenkt litt på divinycell, men det koster vel endel mer enn kryssfinér? Tror du det vil bli for svakt med kryssfinér kapslet inn i glassfiber, dvs er divinycell MYE sterkere enn kryssfinér av samme tykkelse? Aner ikke hva en 200 hester "må ha" av støtte og stivhet bak der jeg i alle fall, men båten var jo i utgangspunktet godkjent for 140 hester, så littegrann sikkerhetsmargin regner jeg med de har lagt inn... ikke at jeg tror det som var der i slik tilstand var spesielt egnet til 140, men... :rolleyes:

 

Har tenkt på slike skråstøtter, og det blir garantert et par sånne :smiley:

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt flere bilder av demontering...

Bak i hvert hjørne var det en kasse som var ca 1/2 - 2/3 fylt med skum. Utrolig nok var ikke dette skummet veldig vått, da det faktisk hadde noen cm klaring fra dørken.

 

Spørsmål:
Jeg skal ikke ha i noe skum igjen i båten, men har disse kassene noen strukturell betydning? Bør jeg lage noe lignende baki her, eller heller ha plassen ledig?
 

bilde

 

 

bilde

 

 

Foran i båten, altså rett over skaden som var i baugen, var det opprinnelig et slikt oppbevaringsrom under dørken, "skilocker" som de kaller det på utabøgdes. Hvis man ser litt etter her, så ser man at glassfiberen har en annen farge her enn resten av det originale skroget, og det er fordi at her kom jo han som "fiksa" skaden, med sparkel bak, til fra innsiden av båten også. Her var det brukt et lag på ca 2-3 cm med noe som lignet mye på sement/grovt sparkel, også et lag på 1 cm med glassfiber. Dette resulterte i at det ble en fordypning helt foran (se nederst på bildet under, akkurat der det er skjært ut en liten bit) som samlet vann.

 

bilde

Den observante leser legger kanskje også merke til hullet som er på styrbord side, nesten helt til venstre i bildet. Her var det et skruehull som hadde delaminert alle lagene tvers gjennom :thumbsup: Men ikke fortvil, det blir flere hull i skroget innen jeg er ferdig med pussinga :headbang:

 

bilde

Her begynner det jo å ligne noe.

 

Jeg var fremdeles skeptisk til lappinga i fremre del av båten her, så etter litt frem og tilbake. og ikke minst grunnet at det alltid piplet ut vann i den utskjærte biten, fant vi ut at det måtte bort.

 

bilde

Begynt å rive av øverste laget, som lå oppå den originale plata som går hele lengden i bunn av båten.

 

Slik så det ut under det "reparerte" området... Herlig, bare herlig. :puke:

 

bilde

Masse deilig skum og vann og glassfibertråder som nesten hadde gått i oppløsning...

 

bilde

I midten her gikk det en kryssfinér-planke, som til tross for vann og delaminasjon var ganske hard ennå :rolleyes:

 

Spørsmål:

Bør jeg legge nedi noe i kjølen her, som denne plankebiten (den gikk ikke hele veien bak, kun under den fremste biten av båten), eller holder det å legge noen lag med glassfibervev på innsiden av kjølen her for å forsterke? Har tenkt å bygge opp igjen slik det var (altså at man får en slags dobbelbunn helt i bunn av kjølen).

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Pusse pusse pusse...

 

Her ser man noen fler av skruehullene som forrige eier fikk til når han bygde seg terrasse...

 

bilde

De tre til venstre har akkurat ikke gått gjennom, den til høyre derimot... :clap:

 

Helt i baugen, like ved plata som baugbøylen er festet i var det også en skade...

 

bilde

Det store området til høyre i bildet som er delaminert, er bare en del av glassfiberen som holder på plass plata til baugbøylen, altså ikke noe krise at det ser sånn ut. Det blir vel fiksa til slutt det også :smiley:

 

bilde

Samme rosa sparkel som var brukt med mindre heldig resultat til å lappe kjølen... I og med at dette ligger akkurat i en vinkel i skroget, er håpet å få fjernet alt det delaminerte fra innsiden, uten at sparkel og det ytterste laget med glassfiber/topcoat går vekk, slik at jeg kan bruke dette som "form" til det første laget med ny glassfiber fra innsiden, for så å pusse ned fra utsiden.

 

Skade der innerste babord stringer var. Delaminert som f...

 

bilde

 

 

bilde

Disse småhullene fikk jeg til ved å slå (ikke veldig hardt) på innsiden av skroget med en sånn snø-børste til bilen, altså var det meeeeget solid akkurat her :thumbsup:

 

Her er ganske langt bak, omtrent 20-30 cm fra akterspeilet, fremdeles der innerste babord stringer har ligget...

 

bilde

Fysjom!

 

Her er den reparerte delen innvendig sett forfra... (Der kameraet er var der det var så mye herligheter i forrige post...)

 

bilde

Stiller meg litt tvilende til at han som fiksa det bare har lagt kryssfinér uten glassfiber under her, men! Opprinnelig fra fabrikken var båten lagd slik at eventuelt vann som måtte ligge under her, kunne renne fritt ut bak (bortsett fra at mye av vannet ble fanget i skummet som var der) til der man har lensepumpen. Altså er planen å fremdeles ha det slik, slik at det aldri vil bli stående vann her en hel sesong til man tar opp båten og skrur ut proppen bak. Vet ikke om jeg gidder å kappe ut det jeg har betalt mange båtlapper for å få lagt inn, men... Hva tror dere?

 

Så fant jeg ut at jeg måtte få vasket ut av båten en runde, for som mange av dere helt sikkert har erfaring med, støver det jo LITT når man pusser ned glassfiber, noe sjefen i huset setter veldig stor pris på........ :saint:

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Når jeg pusset ned helt bakerst i båten, bak reparasjonen kom dette til syne under maling/topcoat/sparkelet som var der.

 

bilde

 

 

bilde

Stakkars båten har hatt et hardt liv ser det ut til. Her måtte jeg pusse ned til det som var lagt på utsiden, så må vel bygge opp med noen lag igjen her.

 

Pusset ned det aller meste av kryssfinér rester fra akterspeilet. Her har jeg også fått bort det fra bildene over som hadde sprukket opp..

 

bilde

 

Det var det for denne gang, det er omtrent så langt jeg har kommet. Venter egentlig bare på noen dager med litt bedre vær, for det ikke trivelig å pusse i 7 grader og regn (trøndelag altså), og jeg kan heller ikke holde på inne i carporten, for da støves jo ALT ned helt... :nonod:

Alle innspill på hvordan det her ser ut så langt mottas med takk, det er helt sikkert mange av dere som har gjort dette før og som vet hva som lønner seg og ikke lønner seg.

Mvh. Mr.V :cheers:

Redigert av Mr.V (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehehe, du er gaaaaaaal:-) Men blir drit kult når det blir ferdig:-)

 

Jeg mener divinycell er ett bedre materiale, det er lettere og sterkere hvis det lamineres skikkelig. Ikke trenger du å bekymre deg for at det skal råtne heller... Koster noen kroner men ikke veldig mye mer enn det finer koster. Tror jeg ga rundt 2 båtlapper for den plata jeg kjøpte.

 

Gi gass, detta blir morsomt å følge med på videre:-)

Link to post
Share on other sites

Ja, håper det blir kult jeg også :-)

 

2 lapper for én plate hørtes jo ganske stivt ut da. Var innom byggmakker og de skulle vel ha rundt 500-600 for én 18mm kryssfinérplate på 2,4m x 1,2m eller hva nå enn standardmålet er... Spørs jo selvfølgelig hvor tykk divinycellen er...

Du nevner jo vekt her, et godt poeng. Får se hva vi lander på :-)

Link to post
Share on other sites

 

bilde

Løsnet overraskende lett, bortsett fra helt bakerst der motorbrønnen møter akterspeilet. Der satt det fast med noen gedigne mengder med en eller annen form for lim, som ennå utførte jobben sin som lim på forbilledlig vis.

 

Spørsmål:

Her har jeg lurt på en ting til monteringen igjen. De to delene av båten var jo her skrudd sammen med en million skruer, og jeg har lest at det ikke er så heldig å bare skru rett i glassfiber. Har vært inne på tanken om å enten 1: Lime fast en trelist på ca 3-4 x 1 cm på innsiden som skruene fester i (altså på innsiden av den øverste kanten på selve skroget), eller 2: Lime sammen de to delene med generøse mengder Tec7 e.l. hele veien. Hva vil være den mest hensiktsmessige (og ikke minst langvarige) måten å montere igjen på?

 

 

Ikke helt sikker på hvor god etikette det er å quote seg selv her men :blush:

Innser at det har blitt mye tekst her og der, så spørsmålene forsvinner kanskje litt, men det jeg skrev i denne posten lurer jeg faktisk veldig på. Noen som har noen gode forslag?

 

Mvh. Mr.V

Link to post
Share on other sites

Rakk et par timer med pussing i dag, utrolig nok tittet solen frem her :clap:

Pusset litt fremme i baugen, i området rundt den reparerte delen, og da kom dette frem...

bilde

En ripe på utsiden på kanskje 30-40 cm, viste seg å ha sprukket nesten hele veien her, så da må vi pusse og lappe her også... :headbang:

 

Helt til høyre i ripen ser man den nye glassfiberen som er lagt på fra undersiden, men den dekker altså ikke denne ripen.

Man ser også hvor delaminert skroget er midt i kjølen på innsiden, her er det jo lagt nytt på utsiden, så har litt å gå på "pussemessig", men likevel. Har nok fått seg en god trøkk en gang.
Akkurat der den glassfiber"pinnen" ligger ser man igjen det som er lagt på fra utsiden midt på kjølen (det med litt grønnskjær i seg), det som er mer gult i fargen, er delaminert original-glassfiber... Må vel bort det også :rolleyes:

Blir nok lagt noen ekstra lag på innsiden her, bare så man kan kjøre med litt "peace of mind", i og med at det er denne delen av båten som tar i mot mest juling fra sjøen...

Link to post
Share on other sites

Ang sammenliming av topp og skrog, kan du bruke solid lim. Jeg har nylig limt sammen en 14 foter og brukte lim og kun noen få popnagler for å holde de to delene sammen mens limet tørket. Kan skrive navn og type lim senere når jeg er i garasjen og kan sjekke det. Ser for øvrig ut som om du har tilsvarende jobb med denne som jeg hadde med min. Bare du har litt større båt, med skum. Det slapp jeg.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Godt å høre det ja :-) Av de skruene vi skrudde ut, satt vel 1 av 10 sånn noenlunde, resten enten var knekt, eller knakk når vi skrudde, så vil ha en annen løsning her :-) Sjekk ut det limet hvis du får tid. Har bestilt meg 12 beholdere med noe som tilsvarer tec7, bare et annet merke. Skulle visst være like bra :-)

 

Synd du gikk glipp av skummet da, det som var såååå festlig å rive ut :-P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...