Chrmeland Startet 24.Mai.2017 Del på Facebook Startet 24.Mai.2017 Hei Jeg har et (nylon-)garn som er fullt av "gørr" (ikke tang men slik grønn-brunt gørr som driver rundt nede ved bunnen). Det sitter på alle knutene og manuell fjerning vil ta år... Er det noen som har tips til hvordan fjerne det? Det ligger på land nå så det har nok tørket. Jeg vet at trykkspyler er et alternativ, men tar gjerne i mot tips om hvordan gjøre dette mest praktisk En gammel ålefisker jeg traff en gang fortalte om enkelte grunner der det levde bunndyr som effektivt renset rusene etter sommeren. Er det noen som har kunnskap om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Heng dei opp på ein luftig plass og la dei tørka. Deretter kan du plukka / rista / hala garna over ein kant eit par gongar. Då forsvinn det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Hiv det i vaskemaskinen på 90 grader med sentrifuge på maks hastighet? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Worry II Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Vrod skrev 15 minutes ago: Hiv det i vaskemaskinen på 90 grader med sentrifuge på maks hastighet? Mulig du må ha en industri-vaskemaskin, da ? De har ikke pumpe for tømming av vannet. (slipper det bare rett ut) En vanlig maskin egner seg nok ikke, grunnet filter/nålefella i tømmepumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Vil nødig ha det i maskina, dessuten er det for stort, tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 tørk det og sett garnet en annen plass neste gang Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Så lenge garnet snart skal i sjøen igjen betyr det ingenting.. Skal du gi deg for sesongen ville jeg spylt av det før jeg la det vekk.. Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Takk for gode råd. Prøver å sette på nytt (sted) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 24.Mai.2017 Del på Facebook Svart 24.Mai.2017 Jeg var en tur tilbake på Møre for en god måned siden og skulle fylle opp fryseren. Men da var groren kommet i sjøen og det var vanskelig å få noe. Måtte sette seint, så garna ikke blei grodde før det blei mørkt. Det var som en lang lodden tarm å hale opp. Hver dag tok jeg garnlenka opp på landgangen og spylte godt før de kunne settes igjen. Har bedre erfaring med å spyle vått i stedet for å tørke, for da vil det sitte igjen i knutene... For et enkelt garn kan sjølsagt vaskemaskin være et alternativ så sant maskina kan ta unna uhumskhetene... Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.