Jump to content

Hvordan rense garn som er fulle av gørr?

Chrmeland

Recommended Posts

Hei

Jeg har et (nylon-)garn som er fullt av "gørr" (ikke tang men slik grønn-brunt gørr som driver rundt nede ved bunnen). Det sitter på alle knutene og manuell fjerning vil ta år...

Er det noen som har tips til hvordan fjerne det? Det ligger på land nå så det har nok tørket. Jeg vet at trykkspyler er et alternativ, men tar gjerne i mot tips om hvordan gjøre dette mest praktisk

En gammel ålefisker jeg traff en gang fortalte om enkelte grunner der det levde bunndyr som effektivt renset rusene etter sommeren. Er det noen som har kunnskap om dette?

Vrod skrev 15 minutes ago:

Hiv det i vaskemaskinen på 90 grader med sentrifuge på maks hastighet?

Mulig du må ha en industri-vaskemaskin, da ? De har ikke pumpe for tømming av vannet. (slipper det bare rett ut) En vanlig maskin egner seg nok ikke, grunnet filter/nålefella i tømmepumpa.

Jeg var en tur tilbake på Møre for en god måned siden og skulle fylle opp fryseren. Men da var groren kommet i sjøen og det var vanskelig å få noe. Måtte sette seint, så garna ikke blei grodde før det blei mørkt. Det var som en lang lodden tarm å hale opp. Hver dag tok jeg garnlenka opp på landgangen og spylte godt før de kunne settes igjen.

Har bedre erfaring med å spyle vått i stedet for å tørke, for da vil det sitte igjen i knutene...

For et enkelt garn kan sjølsagt vaskemaskin være et alternativ så sant maskina kan ta unna uhumskhetene...

Lykke til..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...