Dreuf Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Godt tips å tenke på mastene, det hadde ikke jeg tenkt på.. Nytt spørsmål: (tydeligvis bare jeg som lurer på ting her..). Låg på Ildverket i går med baug inn. Jeg stikker 1.5m dybt og dybdemåleren sa 1,9m. Dette på lavvann. Jeg skjønner at man må ha klaring til bunn for tidevannet, men hva med bølger? De som er kjent der så er det en del folk som ikke gidder å ta hensyn forbi der når de kommer med 50+ fot og skal rekke rekene på hvasseste Hvasser. Forøvrig fikk jeg testet dreggfeste (bruceanker) bak, da nabobåten mistet feste i noen vindkast og låg seg inntil min. Min holdt begge båtene fint.. Fikk tatt oss inn i båten deres (de var på tur) og dratt den så den låg longside. Tok noen av mine tau og fendere, fortøyde den på forsvarlig vis. Er vel ikke alle som er glad i at andre rører fortøyningen sin, men i den situasjonen så er det vel også mitt ansvar å redde min båt. Badeplattformen hans slo i skutesiden min. Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Dreuf skrev for 4 timer siden: (Vedr lading: Større forbruks-bank er på to-do listen min, men båt-kontoen trenger litt påfyll først så om jeg trenger så får vi ta en strafferunde rundt øya :) ). Det synes jeg er en fin og riktig vurdering! Dette temaet har vært diskutert en drøss ganger, men få har trekt denne konklusjonen frivillig. Andre med manglende batterikapasitet har heller hevdet: "Når jeg trenger strøm starter jeg motoren for å lade, og det spør jeg ingen om. Det er min rett å kjøre min motor når jeg ønsker, så det får dere bare tåle!" Når det gjelder hvor mye vann du må ha under kjølen vil vel det avhenge fra sted til sted og i forhold til båtens konstruksjon. Er det lavvann og ikke fare for bølger hender det at jeg kjører inn helt til kjølen er i sanda. Er det steiner vil jeg ha litt klaring. Kan det komme båter fobi må man jo legge inn en margin i forhold til hva som er realistisk. Det største risikoen er vel da ofte at baugen slår i land. Så et eksempel på det på Akerøya for noen år siden. Der lå det en stålbåt på ca 40 fot fortøyd mot fjellet. Så kom det en stor båt forbi (tror det var losbåten) og dro opp noen voldsomme sjøer. Stålbåten reiste seg på en slik sjø, tok sats, og landet med et smell i fjellet! Skal like å se den paraplydreggen som hadde holdt igjen der... Så moralen må være å overdimensjonere anker og slippe seg godt ut fra land på slike steder. Et dødmannslodd fungerer da utmerket som fjæring og trekker båten ut fra land Angående episoden du beskriver synes jeg du har handlet helt riktig Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Å starte motor eller aggregat i uthavn er jo null stress fremover nå. For nå kommer det jo til å fly vannscootere forbi hele tiden og støye mye mer enn motorene våre :) Link to post
Sequoia Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Komodo skrev Just now: Det synes jeg er en fin og riktig vurdering! Dette temaet har vært diskutert en drøss ganger, men få har trekt denne konklusjonen frivillig. Andre med manglende batterikapasitet har heller hevdet: "Når jeg trenger strøm starter jeg motoren for å lade, og det spør jeg ingen om. Det er min rett å kjøre min motor når jeg ønsker, så det får dere bare tåle!" Kom på en episode i Fiskebäckil i fjor. Var en som lå i gjestehavna men ikke ville betale for strøm. Dag nr to lot han motoren gå tre timer for å lade. Han må ha vært svensk Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 (redigert) Tipper dieselutgiftene overgikk strømprisen på brygga også Redigert 26.Mai.2017 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilersnobben Svart 27.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 Når det gjelder ufine metoder for å ha en plass i fred, synes jeg denne tar kaka: I en fin og ganske full uthavn som besto av flere holmer, var en av holmene "okkupert" av en familie som tydeligvis var naturister. Ved å sprade omkring nakne så synlig som mulig, klarte de faktisk å skremme andre båter (meg selv inkludert) fra å legge seg der. Link to post
Hakkannen Svart 27.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 Seilersnobben skrev 9 minutes ago: Ved å sprade omkring nakne så synlig som mulig, klarte de faktisk å skremme andre båter (meg selv inkludert) fra å legge seg der. Det er da du finner fram speilrefleksen, med det største objektivet montert, kikkerten må også fram! Da går det ikke lange tiden før de kler på seg vil jeg tro Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 (redigert) Ang nakenhet så er det veldig lite av det her i Norge. I Hellas, Tyrkia og Kroatsia var det vel nesten regelen flere opererte nakene ombord i båten på svaiplasser. Syns forsåvidt det er greit, men legger jo litt press på å holde en smule avstand om man ligger på svai da ;-) Redigert 27.Mai.2017 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
Dreuf Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Ser på nettsidene til Tønsberg gjesthavn at de har stengt for sesongen. (er jo lenge til isen legger seg...) Kan man fortsatt legge seg der uten fasiliteter eller blir man bortvist? Link to post
Sjøbliss Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Det tror jeg går fint. Sjekk automaten om de skal ha havneavgift ? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn