Frank Smith Startet 25.Mai.2017 Del på Facebook Startet 25.Mai.2017 På min båt er det ikke rustfrie skruer til en hylse til propell. Gjenger og hylse er av bronsje. Kan det være en grunn til at det ikke skal være rustfrie skruer? Tenkte og bytte det ut med syrefaste. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Jeg ser ingen grunn til at du ikke skulle bytte til syrefaste skruer. Jeg ser imidlertid gode grunner til at du burde gjøre det. Se at du får skruer i kvalitet A4 (ikke A2). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
sandman1 Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 (redigert) Mener at jeg lærte i barndommen at syrefaste skruer ikke skulle brukes på eik.. fikk litt kjeft av en eldre gubbe. Men skruene forsvant faktisk, og de skulle være A4 (A2?) Kvalitet. Beslaget som de skulle holde var helt fin...(Nå vet jeg ikke noe om båten din, tre eller glassfiber..men på f.eks en propellhylse i messing ville jeg ha holdt med til messing eller bronseskruer pga mulighet for galvanisk korrosjon. Og ledning inni... Til motorblokk... Redigert 25.Mai.2017 av sandman1 Forøvrig, for å korrigere meg selv.. A4 funker jo greit på drev i aluminium... Og bruker en tankegangen min, så skal jo ikke det gå... (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
NilsPils Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Messingskruer i saltvann er fy . . ! Jeg så en gang en som hadde mistet roret pga. avsinkete messingskruer. Bronse eller messing går fint sammen med syrefaste skruer. Svart stål, derimot, går ikke så bra. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 25.Mai.2017 Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Tenker du på skruer som disse? I så fall, hold deg unna rustfrie. De korroderer på kort tid. Har sett noen en gang som var demontert etter et års bruk. Så ut som de var markspiste. Her er det bronse som gjelder. Vet ikke hvor du får kjøpt det i dag. Jeg fikk mine hos Oslo trebåtbygeri for 20 år siden. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.