Jump to content

Fantastisk, gratis oversiktskart


Bonum 25 AC

Recommended Posts

Anerkjente google.com lanserte i dag et nytt fantastisk verktøy, meget morsomt for oss båtfolk!

 

Denne gang et veldig bra program for å se meget detaljerte satelittbilder. Last ned og skriv inn et stedsnavn. Google tar deg dit - og så er det bare å zoome og dreie dit du vil. Legg kartet litt ned slik at du får 3D-effekt. Dra deg så utover fjorden og se hvordan det ser ut fra luften. Som å fly!!

 

Kan zoome inn på biler og mennesker, eller holde deg i flyhøyde.

 

Eksempel ut Drøbaksundet, og det er bare å "dra seg" ut fjorden med musen.

Bilde

 

NB! Du må ha en normalt god PC og bredbåndsoppkobling da den streamer bildene.

 

http://earth.google.com/

 

God tur :flag:

 

-johan-

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm trodde ikke at pc'en min var såååå utdatert. Har 2,5 prossessor, internminne på 256 og 80 gb hardisk. er det for lite til å kjøre dette kartprogrammet. Går tregt og alt er uklart. Har 1 mbit linje inn til huset, så den må vel være grei?? Må jeg ha ny pc for dette programmet? :headbang::headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei til dere frustrerte som ikke får dette til å funke.

 

Dette er et produkt som har tatt av helt utrolig. For øyeblikket er nedlasting av programmet sperrer pga. stor trafikk! Jeg testet det ut på jobben med Forsvarets høyhasighetslinjerlinjer, og det fungerte fantastisk. Nå ville jeg forsøke her hjemme med 2meg linje, men fikk opp bildet under. Ellers er det å anbefale å kjøre slike programmer som krever stor båndbredde mens alle millionene i USA sover, ma. om formiddagen

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei til dere frustrerte som ikke får dette til å funke.

 

Dette er et produkt som har tatt av helt utrolig. For øyeblikket er nedlasting av programmet sperrer pga. stor trafikk! Jeg testet det ut på jobben med Forsvarets høyhasighetslinjerlinjer, og det fungerte fantastisk. Nå ville jeg forsøke her hjemme med 2meg linje, men fikk opp bildet under. Ellers er det å anbefale å kjøre slike programmer som krever stor båndbredde mens alle millionene i USA sover, ma. om formiddagen

 

Lars H.

Prøvde også på jobben. Flott produkt, men kunne tenkt meg et hakk bedre oppløsning på bildene. Veldig varierende.

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som ikke får høyoppløselige bilder. Dette er kun en beta-versjon, kommer til å bli sykt bra når programmet er ferdig. Allerede masse funksjoner å leke seg med, gleder meg til å teste mer :crazy:

 

Men for moro: Skriv inn Oslo i søkefeltet og trykk Enter. Zoom inn, tilt ut og dra deg bortover. Slå på visning av gatenavn. Osv osv. Kan også legge inn kjøreruter, så flyr du automatisk over veien du skal kjøre. I USA har de vist mye mer implementert allerede. Bygninger i 3D, alle stedsnavn og mye mer. Gi google ett år til, så er det nok strøkent.

 

Kan jo bare håpe de lager en mulighet for båtfolk til å legge opp kjøreruter og så fly dem automatisk, ikke bare for veier på land.

 

-johan-

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm trodde ikke at pc'en min var såååå utdatert. Har 2,5 prossessor, internminne på 256 og 80 gb hardisk. er det for lite til å kjøre dette kartprogrammet. Går tregt og alt er uklart. Har 1 mbit linje inn til huset, så den må vel være grei?? Må jeg ha ny pc for dette programmet?  :headbang:  :headbang:  :headbang:  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

1. Jeg kjører det fint på min laptop med 1.6MHz PM, 512MB RAM, 40GB. Har 2 mbit linje hjemme og 4 på jobb. 256MB internminne (RAM) er ikke mye i dagens standard når du kjører XP, Antivirus osv osv. Dette programmet krever nok også en god del RAM.

 

2. At jeg har dobbelt eller 4x hastigheten på internettlinjen har også mye å si når det streames direkte fra google sin server.

 

3. Som tidligere nevnt er det kun visse steder som er lagt inn høyoppløselig. Men det ser du kun etter at den har streamet 100% (nede i bildet). Blir nok mer detaljbilder etterhvert. Men prøv rundt Oslo, så ser du hvordan det blir :seeya:

 

-johan-

Link to post
Share on other sites

Bare for å nevne det, dette er ikke noe nytt. En har lenge kunnet gå inn på NASA sine sider, http://worldwind.arc.nasa.gov og laste ned World Win. Dette er beskrevet på DinSide Data her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, men jeg tror google her kom med et mer omfattende og brukervennlig produkt. Ser ut som de har tenkt å utvikle dette til en vanvittig tjeneste med masse funksjonalitet. Google er vist verdens mest verdifulle medieselskap nå - og de fyrer stadig på med nye tjenester.

 

Alle bruker jo google fra før til søk etter tekst og bilder, så hvorfor ikke også inkludere cafeer, bygninger, steder, land, sjøer, værvarsel, kjøreruter, golfbaner, jordskjelv og vulkaner (!) osv osv. Ubegrenset hva de gutta får til :smash:

 

Og som sagt, kanskje de er smarte nok til å utvikle et godt og morsomt produkt for oss båtfolk også. Skulle jo ikke være noe i veien for å virtuelt kjøre ut fjorden i båthøyde med 3D-effekter. Kombinerer de dette med havdybder, kan man få 3D-effekten diskutert i denne tråden: Ekkolodd som ser fremover

 

-johan-

Link to post
Share on other sites

Bare for å nevne det, dette er ikke noe nytt. En har lenge kunnet gå inn på NASA sine sider, http://worldwind.arc.nasa.gov og laste ned World Win. Dette er beskrevet på DinSide Data her.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei slett ikke nytt, og vi har hatt en tilsvarende løsning oppe og gå i 4 år nå.... Riktignok har vi ikke tilgang på så fine flyfoto (det koster penger som vi ikke har). Men dere kan se at vårt program antaklig er mindre ressurskrevende enn Googles...

 

Sjekk Virtual Globe, eller gå direkte til: Drøbaksundet.

 

Krever Java 1.4 eller bedre, men kan til gjengjeld også kjøres på Windows98, Mac og Linux.

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Imponerende det også! Et veldig bra alternativ for dem med begrenset kapasitet i PC og i internett-linje (kanskje for de aller fleste).

 

Får jo fin oversikt over fjorden og ferieruta med ditt program :flag:

 

Googles versjon har kommet en god del lengere, men som du sier så må man ha god maskinvare, korrekt OS og breeed linje inn for å utnytte det maks.

 

Lykke til videre med utviklingen - du får melde her når oppdateringene kommer :yesnod:

 

-johan-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...