SIR DAY Startet 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2017 Holder på med en Bostrøm 31 MK2. På jernkjølen er det skrudd inn offeranoder på begge sider. De er halvveis spist opp. Skal ha en offeranode på propell, men har det noen misjon å ha offeranoder på en nyprimet, ny bunnstoffa jernkjøl? (..en jeg snakket med sa det var helt unødvendig, men jeg er litt usikker sjøl her?) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Kjølen ruster vel i filler om 500 år eller så. Om du ikke bruker anode. Kun av 'akademisk interesse'. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Synes du det er OK med en rusten jernkjøl så er zinkanoder helt unødvendig. Det tar lang tid før kjølen din rustet vekk. Synes du det er OK å redusere rusten på kjølen anbefales anoder. Også viktig med skikkelig regjøring, grunning og maling. Malingsfilmen må være tykk nok til å sperre for fuktinntrenging til stålet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Zink hjelper ikke mot rust, og stål ruster ikke når det er nedsenket i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Den var ny, Bellen. Stikk i strid med all tidligere erfaing og forsking :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Javel? Jeg trudde stål trengte luft for å ruste. Jeg bruker å skille mellom rust og tæring, men det er vel kansje det samme? Jeg vet at stål blir brunt og blir brutt ned under vann, men jeg trodde dette var forårsaket av mikroorganismer som bryter ned stålet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Samme greia. Det er i snitt 8% fritt oksygen i vann. Nok til å kjøre reaksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Har båt med jernkjøl for første gong, etter fleire båtar med blykjøl. Må nok dessverre bekrefte at kjølen min var ganske rusten Kjølen var visst nok sandblåst og epoksybehandla i fjor, før eg kjøpte båten. Må ha vore gjort dårleg jobb.... Bekymrar meg ikkje så mykje. Båten skal ligg på vatnet i to år, deretter blir det full overhaling under vannlinja, fjerning av botnstoff, fiksing av kjøl m.m. Fint å ha noko å glede seg til Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 bellen skrev for 2 timer siden: Javel? Jeg trudde stål trengte luft for å ruste. Jeg bruker å skille mellom rust og tæring, men det er vel kansje det samme? Jeg vet at stål blir brunt og blir brutt ned under vann, men jeg trodde dette var forårsaket av mikroorganismer som bryter ned stålet. Er nok litt oksygen i alt av vann. Eneste plass det er ingenting eller lite oksygen i vannet er i myr. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 bellen skrev for 11 timer siden: Zink hjelper ikke mot rust .. som feks galvanisering..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Kjellg skrev for 2 timer siden: Er nok litt oksygen i alt av vann. Eneste plass det er ingenting eller lite oksygen i vannet er i myr. Bare presisere at det ikke gjelder blåmyra. Akkuat nå glir vi avgårde i 3 kop W av Hallands Svartskär. Livet smiler. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Hulda skrev for 2 timer siden: Bare presisere at det ikke gjelder blåmyra. Akkuat nå glir vi avgårde i 3 kop W av Hallands Svartskär. Livet smiler. Heldig er dere de nede. Her i nord er det surt og kaldt og det sluddet faktisk i Tromsø i dag. Så her er det 3kw Mikuni som gjelder, dog "bare" på halv effekt ;) God tur/ferie forresten! Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 å så, hva anbefales?? Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
alf-inge Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Det var anoder på støpejernskjølen min da jeg kjøpte båten. For noen år siden tok jeg de vekk og sparklet igjen skruehullene. Neste gang jeg tok båten opp var det endel rust. Så jeg gjorde en skikkelig grunnbehandling. Dvs., slipte meg ned til blankt jern på hele kjølen med stålbørste på vinkelsliperen, vasket av slipestøv og fukt med aceton, og satte hele herligheten inn med et par gode strøk Jotun Epoxy Yacht HB, etterfulgt av noen strøk Jotun Antipest, før bunnstoffet kom på. Neste gang jeg hadde båten oppe etter to sesonger i sjøen, var det ikke antydning til rust, eller at primeren hadde sluppet taket i jernet. Er spent på hvordan det ser ut når jeg tar båten opp neste gang, etter to nye sesonger i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.