Jump to content

Gassflaskeholder


jensgo

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en litt lav men vid plastbøtte, av den typen murere bruker. Boret en rekke hull i bunn slik at den blir drenert, så la jeg en liten plastrist i bunn. Jeg bruker også litt plastslange rundt flasken oppe som støtte, men jeg tror ikke det er nødvendig. Bøtten festes etter hanken.

Link to post
Share on other sites

Watski-butikkene har en holder som du spenner fast rundt bunnen av flaska. (Varenummer 69044-2)

Bilde

Hvis du har flaks, kan du skru holderen fast i dreggkassa. Du må nemlig plassere gassflaska et sted hvor det er drenert til friluft.

 

Alternativet er en av de store blå plastkassene du får kjøpt til å sette gassflaska oppi. Den må fremdeles ha en slangestump til friluft. Gass som flyter rundt i bunnen av båten kan lage mer fest enn du setter pris på.....

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Jeg har lett masse etter en holder som kan holde en 2kg propanflaske fra statoil liggende i forpiggen.

<{POST_SNAPBACK}>

NB!

Gassflasken må stå oppreist når den er i bruk. "Gassen" er flytende så lenge den er under trykk i flaska. Det som skjer når du tenner gassblusset er at trykket i flaska synker bittelitt hele tiden (fordi du fjerner gass) Når trykket synker, koker litt av den flytende gassen av, og det er den gassen som går gjennom regulatoren på toppen av flaska og videre til gassblusset. I flaska vil det til enhver tid være en likevekt mellom gass og væske, og trykket vil være konstant så lenge det er gass på flaska (7-8 bar, avhengig av temperaturen)

 

Hvis flaska ligger blir det væske som ligger nærmest regulatoren på flaska. Den vil da "koke" inni gassrøret (ikke flaska) med uante konsekvenser. I tillegg har væske helt andre egenskaper enn gass med tanke på trykkreduksjonen i regulatoren.

 

Konklusjon: Flaska må STÅ når den er i bruk, ikke ligge!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

NB!

Gassflasken må stå oppreist når den er i bruk. "Gassen" er flytende så lenge den er under trykk i flaska. Det som skjer når du tenner gassblusset er at trykket i flaska synker bittelitt hele tiden (fordi du fjerner gass) Når trykket synker, koker litt av den flytende gassen av, og det er den gassen som går gjennom regulatoren på toppen av flaska og videre til gassblusset. I flaska vil det til enhver tid være en likevekt mellom gass og væske, og trykket vil være konstant så lenge det er gass på flaska (7-8 bar, avhengig av temperaturen)

 

Hvis flaska ligger blir det væske som ligger nærmest regulatoren på flaska. Den vil da "koke" inni gassrøret (ikke flaska) med uante konsekvenser. I tillegg har væske helt andre egenskaper enn gass med tanke på trykkreduksjonen i regulatoren.

 

Konklusjon: Flaska må STÅ når den er i bruk, ikke ligge!

<{POST_SNAPBACK}>

At flaska må stå og ikke ligge er viktig, det er ikke mer en et par år siden en båt i utlandet gikk i lufta pga. liggende gassflaske. Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...