jensgo Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Jeg har lett masse etter en holder som kan holde en 2kg propanflaske fra statoil liggende i forpiggen. Er det noen som kjenner en forhandler som fører noe slikt? Alternativ kan det lages en tilpasset kasse i tre? Quote Link to post
Nyste Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Jeg kjøpte meg en litt lav men vid plastbøtte, av den typen murere bruker. Boret en rekke hull i bunn slik at den blir drenert, så la jeg en liten plastrist i bunn. Jeg bruker også litt plastslange rundt flasken oppe som støtte, men jeg tror ikke det er nødvendig. Bøtten festes etter hanken. Quote Link to post
Krapyl Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Laget en hylle fremme i ankerboksen med et hull i som akkurat passet til "foten" på flasken. Flasken er sikret med "bungeecord". Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bjaas Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Watski-butikkene har en holder som du spenner fast rundt bunnen av flaska. (Varenummer 69044-2) Hvis du har flaks, kan du skru holderen fast i dreggkassa. Du må nemlig plassere gassflaska et sted hvor det er drenert til friluft. Alternativet er en av de store blå plastkassene du får kjøpt til å sette gassflaska oppi. Den må fremdeles ha en slangestump til friluft. Gass som flyter rundt i bunnen av båten kan lage mer fest enn du setter pris på..... Bjaas Quote - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
Janoho Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Her http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...&backparam=gass Jon Quote Link to post
Herman Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Jeg har lett masse etter en holder som kan holde en 2kg propanflaske fra statoil liggende i forpiggen. <{POST_SNAPBACK}> NB! Gassflasken må stå oppreist når den er i bruk. "Gassen" er flytende så lenge den er under trykk i flaska. Det som skjer når du tenner gassblusset er at trykket i flaska synker bittelitt hele tiden (fordi du fjerner gass) Når trykket synker, koker litt av den flytende gassen av, og det er den gassen som går gjennom regulatoren på toppen av flaska og videre til gassblusset. I flaska vil det til enhver tid være en likevekt mellom gass og væske, og trykket vil være konstant så lenge det er gass på flaska (7-8 bar, avhengig av temperaturen) Hvis flaska ligger blir det væske som ligger nærmest regulatoren på flaska. Den vil da "koke" inni gassrøret (ikke flaska) med uante konsekvenser. I tillegg har væske helt andre egenskaper enn gass med tanke på trykkreduksjonen i regulatoren. Konklusjon: Flaska må STÅ når den er i bruk, ikke ligge! Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 ...................Du må nemlig plassere gassflaska et sted hvor det er drenert til friluft. Bjaas <{POST_SNAPBACK}> mkt viktigt.......det Bjaas skriver her, avloppen måste sluta över vannlinjen ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
mons Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Hvis det kommer flytende propan til brenneren blir flammen enorm og ikke lett å slukke. Prøv med en skibrenner opp ned, men vær forsiktig med håret. Mons Quote Mons Link to post
atletico1 Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 (edited) NB! Gassflasken må stå oppreist når den er i bruk. "Gassen" er flytende så lenge den er under trykk i flaska. Det som skjer når du tenner gassblusset er at trykket i flaska synker bittelitt hele tiden (fordi du fjerner gass) Når trykket synker, koker litt av den flytende gassen av, og det er den gassen som går gjennom regulatoren på toppen av flaska og videre til gassblusset. I flaska vil det til enhver tid være en likevekt mellom gass og væske, og trykket vil være konstant så lenge det er gass på flaska (7-8 bar, avhengig av temperaturen) Hvis flaska ligger blir det væske som ligger nærmest regulatoren på flaska. Den vil da "koke" inni gassrøret (ikke flaska) med uante konsekvenser. I tillegg har væske helt andre egenskaper enn gass med tanke på trykkreduksjonen i regulatoren. Konklusjon: Flaska må STÅ når den er i bruk, ikke ligge! <{POST_SNAPBACK}> At flaska må stå og ikke ligge er viktig, det er ikke mer en et par år siden en båt i utlandet gikk i lufta pga. liggende gassflaske. Edited June 29, 2005 by atletico1 (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts