Jump to content

Lekkasje i topplokkdekslel VP260


Cruzern

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har nettopp skiftet motor i båten. Jeg kjøpte en VP260 som kun er gått 30 timer. Nå er riktignok innsugningsmanifolden fra -86, men blokken og innmat er fra 2004. Når jeg belaster motoren (kobler inn drevet) og har ca. 2500 omdr. og mer, ryker det fra begge toppdekselpakninger, midt på der det er varmest. Det lukter også svidd olje. Motoren maler som en katt, og det virker ikke som der er lekkasje fra sylindrene. Oljetrykket er ok, og en mekaniker jeg kjenner sier at dette er ikke unormalt med denne type motor.

Har noen der ute vært borti det samme problemet?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har nettopp skiftet motor i båten. Jeg kjøpte en VP260 som kun er gått 30 timer. Nå er riktignok innsugningsmanifolden fra -86, men blokken og innmat er fra 2004. Når jeg belaster motoren (kobler inn drevet) og har ca. 2500 omdr. og mer, ryker det fra begge toppdekselpakninger, midt på der det er varmest. Det lukter også svidd olje. Motoren maler som en katt, og det virker ikke som der er lekkasje fra sylindrene. Oljetrykket er ok, og en mekaniker jeg kjenner sier at dette er ikke unormalt med denne type motor.

Har noen der ute vært borti det samme problemet?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det lekker ut olje, vil den vel legge seg på en varm overflate og det vil lukte vondt (brent olje).

Kan hende du bør bytte toppdekselpakningene, disse er ofte av kork og holder dårlig tett (jmf erfaring med bilmotor). Et annet pakningsmateriale bør vurderes, kanskje flytende pakning på tube ?

Jeg ville hørt med et verksted om hva de anbefaler ved høyere temperatur.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...