Drommedille320 Startet 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2017 Hei, har en with drommedille 320 med Suzuki 9,9 motor Fra 1999. For noen dager siden når jeg var ute og kjørte begynte plutselig propellen og suge luft, jeg byttet propellen fordi jeg trodde det var gummivulken i propellen. Men det hjalp ikke. Jeg får den ikke i plan. Kan noen her hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Hei og velkommen til forumet Du har ikke montert motoren noe høyere enn den sto i fjor da? Ideelt sett skal plata som går rett over propellen være i flukt eller under laveste punkt på båten/akterspeilet. Ligger plata over vil gjerne båten kunne gå noe raskere, men lettere suge luft. Er plata langt over laveste punkt på båten vil propellen kunne suge så mye luft at du mister den store framdriften. Eller mer sannsynlig; tiltet motoren for langt ut? For å justere tiltingen på motoren er det vanligvis 4-5 hull på motorfestet (sjekk bildet i linken, der ser du fem hull innerst på motorfestet) der man velger ett av hullene til å stappe en lang bolt gjennom slik at motoren holder seg til valgt hull (tilting er hvor langt ut og skrått motoren går fra akterspeilet når den er nede i vannet). Tiltes motoren for langt ned går båten raskt i plan, men vil gå seint. Tiltes motoren lengre ut planer båten seinere, men toppfarten øker. Tiltes motoren for langt ut får du mer sprut fra propellen, den suger gjerne luft og framdriften blir relativt lav. Enkelte motorer har også en gruntvannsinnstilling (gjerne en hendel eller et lite ratt du må vri på) som gjør at motoren står tiltet enda høyere opp enn vanlig. Er gruntvannsinnstillingen koblet inn vil det sprute en del bak båten når du gir gass som følge av at propellen vil slite med å få skikkelig tak. Sitér dette innlegget Link to post
Drommedille320 Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Hei, takk for svar, har prøvd og tilte motoren helt ut og helt inn, men den vil fortsatt ikke i plan, den går nesten i plan men da er det akkurat som den slipper tak. Uansett hvordan jeg tilter den Sitér dette innlegget Link to post
Drommedille320 Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Her er hvordan det skjedde. Vi var 2 stykk i båten, det var litt bølger også kom vi feil i en bølge sånn at vi krenket voldsomt til siden, også begynte den og spinne Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Kan last ha flyttet seg i båten? Hvis propellen har begynt å ventilere etter at dere traff en bølge feil, så tenker jeg at det har blitt et støt som enten har flyttet litt på motoren, eller flyttet på noe tungt i båten. Er ikke kommet vann inn i dobbeltbunnen? Vet ikke om det er dobbeltbunn i disse? Sitér dette innlegget Link to post
Drommedille320 Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Ja det er dobbeltbunn i den motoren sittet der den satt, sjøsette den for 2 uker siden, kan det være vann i dobbeltbunnen, som gjør at den suget luft, det et akkurat som om motoren løftes opp av vannet og og propellen mister taket. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Har du et bilde av hvordan motoren sitter på akterspeilet ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 (redigert) høres mest ut som at vulken i reservepropellen også er gåen :) Det du evt kan gjøre er å lage etellerannet merke i / på den så du kan se om det forskyver seg Redigert 26.Mai.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Drommedille320 Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 Kjøpte ny propell hos forhandler igår. Har ett bilde men ikke så bra Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 27.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 Tøff båt? Har du testet nypropellen? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Drommedille320 Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 Takker, ja har prøvd nye propellen Sitér dette innlegget Link to post
Drommedille320 Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2017 Det er akkurat som om motoren blir løftet ut av vannet og propellen møtet luft Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.