jørn Startet 26.Mai.2017 Del på Facebook Startet 26.Mai.2017 (redigert) Hei Jeg har en Yanmar 4jh3-dte fra 2000 med ca 750 gangtimer. Jeg har sett at det etter tur er litt oljesøl rundt peilepinnen til girkassa. I mitt iver til å finne hvor denne kommer fra, har jeg filmet med mobilen rundt i området, for å se om det kommer fra over girkassa. Når jeg filmet så det ut som det lå olje i luftfilteret til motoren. Luftfilteret er av type netting. Dette så jeg i går, og tok av luftfilteret i dag, men det er helt tørt, samme er det inne i slangen som går fra topplokket og til luftfilteret, helt tørt også mot turboen. Må være filmingen som gav synsbedrag, for da skulle det vært i allefall noe olje på den hvite fillen. Jeg ville derfor sjekke om det blåser fra oljepåfyllingen på motoren da jeg har lest at det kan tyde på gjennomslag. Det blåser pulserende ut der, samme gjør det med slangen som går fra topplokket til luftfilteret. Dette på tomgang, og kald motor. Det blåser ikke ut av peilepinnen til motoren. Har ikke sjekket ved marsjfart. Motoren starter lett, går pent på alle turtall, og når det turtallet den skal på maks. Ingen merkbart oljeforbruk. Ei heller noe spesielt røyk (kommer litt ved kald motor). Spørsmål: 1. Er det normalt at det blåser pulserende fra oljepåfyllingen på denne motoren? Jeg har lest om en som hadde ny motor, og der blåste det også, han mente at man ikke kunne si generelt at det er noe galt om det blåser. 2. Kan jeg kjøre uten slangen fra topplokket til luftfilteret? Tenkte å putte den i en flaske for å se om det kommer noe olje? 3. Kan det komme olje ut av peilepinnen til girkassa? Det er en oring på peilepinnen, så om den er utett, er det da mulig å komme olje opp der? Redigert 26.Mai.2017 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2017 Del på Facebook Svart 26.Mai.2017 1 -ja 2-ja 3-nei Det er heilt normalt med oljedamp frå ventildeksel via slangen som går til luftfilteret. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Er ikke den slangen veivhusventilasjonen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Det stemmer det Bitteliten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Sjeldenutpå skrev for 8 timer siden: 1 -ja 2-ja 3-nei Det er heilt normalt med oljedamp frå ventildeksel via slangen som går til luftfilteret. Takk for svar :) Hva er grunnen til at man har veivhusventilasjon til luftfilteret? Er det kun for å brenne opp det som evt. kommer der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 (redigert) På moderne motorer kreves eget veivhusventilasjonsfilter. jeg tror jeg har (nesten) samme motor som deg, 4jh3 te. Mener å huske at slangen på min går ned på siden av motoren. Luftfilter gitteret er tørt og rent. på LY6 motorene på RS Sundt gikk slangen til luftfilteret. Skikkelig klin. Men tanken er nok at oljen skal forbrennes. Slangen kan antakelig like gjerne føre ned i en liten plastflaske for oppsamling. Oljen på gearet er vel en annen enn på motoren. Er i hvertfall det på gearet mitt ? Redigert 27.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Da er det testet med slangen i flaske, ikke så mye som en oljeflekk, så da slår jeg meg til ro med det :) Hvorfor det da er litt olje ved peilepinnen til giret skjønner jeg ikke noe av. Ingen oljesøl på noen komponenter over giret i alle fall. Bitteliten: Ja, giret har egen olje, ikke noe med motoren å gjøre. Mulig jeg forklarte meg tungvindt, men trodde det hadde lekket fra luftfilteret til motoren og ned på giret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Hvis du ser nærmere på slangen som går til luftfilter er denne som regel plassert slik at det som kommer i den går direkte i innsug mellom luftfilter og manefoil. Om slangen står på luftfilterboksen er det som regel innenfor filteret. Dermed blir ikke filteret tilgriset og det som måtte komme i slangen går ufiltrert rett inn. Det kan bli litt dårlig luft og lukt i motorrommet om slangen ikke er tilkoblet innsug. Noen har vel lagt slangen ut i skutesiden også. Muligens en fordel for de som har en litt slitt motor slik at den bare får ren og kald luft og jobbe med. Oljen på giret vet jeg ikke, men PRM gir har på noen en lufting øverst som kanskje kan slenge ut en dråpe av og til, men om det er noe slikt på ditt gir vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Går på insiden av filteret, så suges nok rett i skovlene for turbo. Fordelen med å misstenke feil, og det ikke er noe feil, er at man lærer nye ting uten at det går uttover lommeboka :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.