Krimart Startet 28.Mai.2017 Del på Facebook Startet 28.Mai.2017 (redigert) Har nettopp kjøpt en brukt Wallas 1300, og skal montere den i sommer. Slik jeg forstår det er max lengde på varmeslangen 1 m. (hvorfor det egentlig)? og max lengde på den kombinerte eksos/luftilførselsslangen er 07-08 m (?) Den beste plasseringen er stuerom under cockpitbenk, men med begrensingene på slangene slik det er beskrevet krever det i så fall en gjennomføring i skrogsiden. Dette er en liten båt med kanskje 0,7 m. fribord. Når vi seiler er det ofte med ripa, og vel så det i vannet. Selv med svalehals vil vi vel kunne få noe sjøvann helt inn til varmeren - eller hvordan unngår vi det? Bør gjennomføringen sitte så lavt som mulig (for å få stor svanehals)? Redigert 28.Mai.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 På seilbåt er det aldri anbefalt å gå gjennom skuteside med eksos. Om eksosen må ut gjennom siden må det i så fall skje over ripa. Kanskje du kan bruke eksosutløp for dekksmontasje? Denne kan stenges når den ikke er i bruk Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
X10an Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Bruk en slik istedenfor https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97267076&fks=97267076 Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Finn-tipset er godt det, brukt og billig; mangler noe pakninger og skruer men det er overkommelig. En ny koster 4 ganger mer + litt til. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Krimart Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Takk for svar. Det ante meg at skutesiden ikke var noe godt valg, men dette var vanskelig å lese ut av bruksansvisningen. Hvis jeg skal bruke dekksmontert utslipp/inntak kan den ikke stå der jeg hadde tenkt i alle fall og da må jeg finne et annet sted. Hva skjer om jeg har en varmeslange som er lenger enn 1 m. - la oss si 1,5? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Wallas Service skrev for 2 timer siden: En ny koster 4 ganger mer + litt til. Men den i annonsen ser annerledes ut, er den like vannlekkasje-sikker som dagens utgave? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) Wallas Service skrev for 3 timer siden: På seilbåt er det aldri anbefalt å gå gjennom skuteside med eksos. Om eksosen må ut gjennom siden må det i så fall skje over ripa. Kanskje du kan bruke eksosutløp for dekksmontasje? Denne kan stenges når den ikke er i bruk De fleste seilbåtene jeg ser med dieselvarmer har eksosen enten ut gjennom hekken eller høyt akter på skutesiden. Hva med å ta eksosen ut hekken? På min maxi fenix, som heller ikke er veldig stor fungerer det veldig bra. Har svanehals helt oppunder dekk på innsiden selvsagt. Redigert 28.Mai.2017 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Krimart Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Utløp på akterspeilet er det beste alternativet og var det jeg hadde tenkt i utgangspunktet, men jeg var ikke klar over begrensingen på lengden på varmeslangen (1 m). Problemet er at det blir for langt mellom akterspeilet og frem til kabinen med bare 0,7 m. eksos og 1 m. varmeslange. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Ingar skrev for 2 timer siden: Men den i annonsen ser annerledes ut, er den like vannlekkasje-sikker som dagens utgave? Har personlig ikke hørt noe negativt om den gamle, så jeg regner med at endringen er mest kosmetisk og produksjonsteknisk årsak. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Krimart Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 @Wallas service: Men kan du svare på hva som skjer om jeg velger å sette inn 1,5 m. varmeslange? Antar at det blir litt mer motstand for luftstrømmen, og en mer varme tapt i slangen men betyr det noe for selve varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Om slangen er for lang, vil det i værste fall bli en overoppheting. Ligger en termostat like ved luftutløpet som kutter strømmen til pumpen når temperaturen overstiger 120 grader. Uten drivstoff vil varmeren etterhvert slukke av seg selv. Ingen skade skjedd. Trykk inn gummiknotten på termostaten og start opp på nytt. For å hindre at varmetapet skal bli for stort, samt at varmluft vil bevege seg bedre, så kan du isolere slangen. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Krimart Svart 29.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 OK, takk for det. Da går jeg for utløp på akterspeilet med noe lenger varmeslange, eventuelt isolert. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Regner med at vi får høre (lese) resultatet etterhvert. Om det skjærer seg får du oppgradere til 1800 eller 2400. Da kan du ha 2 mtr eksosslange og 2x5 mtr varmluftslange Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Krimart Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Skal legge ut resultat :-) er en liten båt dette, ikke mange m3 som skal varmes, og dessuten mest brukt til dagsturer. Btw: hva er begrensningen på slangene til parafintanken? Slik jeg forstår det kan jeg bruke Exxol D60 på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Er vel kemetyl sin fritidsparafin som kommer til å bli svaret til Wallas service. Og det med god grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Jeg bruker Kemetyl Fritidsparafin, ganske enkelt fordi den er billigst for meg, og tidligere het den Blåtind Fritidsparafin - som er velkjent for de fleste. Det finnes også andre leverandører av Fritidsparafin. Du kan også bruke Exxol D60 som er renset parafin, og du kan bruke Kamin X, som også er renset parafin. Og til spørsmålet om slanger: Den beste sugehøyden er mellom 0,5 og 1 mtr, på verkstedet har jeg stort sett ca 1 mtr. Lengden på slangen kan være mye lenger; hele 8 mtr, men da tror jeg det blir et problem med returslangen mht fall. Generelt sett så er det ingen problem med en sugehøyde på 1,5 mtr. som er den lengden som følger med en ny 1300/1800/2400. Til dieselvarmerne blir det levert med 4 mtr slange som standard, og det er samme pumpen som brukes. Så lengden skal ikke være noe problem Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Krimart Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Igjen takk for svar. Jeg så på denne manualen: https://www.hjertmans.se/Media/Articles/4960/4960_Wallas_1300.pdf at fuel lines kan(?) feks ha lengde 195mm, bredde 125 og høyde 290 mm på 5l kanne? Hvilke mål dette er er litt uforståelig, hvis lengden er totallengden på slangen, hvordan er høyden høyere? (Skrivefeil)? men hvis jeg kan plassere tanken ca 1m under brenneren har jeg et annet alternativ mht plassering: oppunder hyttetaket og utløp på skottet foran vindu. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Du misforstår de målene der. Det er målene på en 5 liters tank, omtrent samme målene som en 4 ltr kanne med fritidsparafin. Her har du gjeldende mål på ting & tang: Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Krimart Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Ah, det er sef målene på tanken, jeg greide å lese fuel lines, ikke tank. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.