Jump to content

Svanehals og gjennomføring i skrogsiden for Wallas

Krimart

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en brukt Wallas 1300, og skal montere den i sommer. Slik jeg forstår det er max lengde på varmeslangen 1 m.  (hvorfor det egentlig)?  og max lengde på den kombinerte eksos/luftilførselsslangen er 07-08 m (?)  Den beste plasseringen er stuerom under cockpitbenk, men med begrensingene på slangene slik det er beskrevet krever det i så fall en gjennomføring i skrogsiden. Dette er en liten båt med kanskje 0,7 m. fribord. Når vi seiler er det ofte med ripa, og vel så det i vannet. Selv med svalehals vil vi vel kunne få noe sjøvann helt inn til varmeren - eller hvordan unngår vi det? Bør gjennomføringen sitte så lavt som mulig (for å få stor svanehals)?

Redigert av Krimart (see edit history)

På seilbåt er det aldri anbefalt å gå gjennom skuteside med eksos. Om eksosen må ut gjennom siden må det i så fall skje over ripa. Kanskje du kan bruke eksosutløp for dekksmontasje?

2460.jpg

Denne kan stenges når den ikke er i bruk

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Takk for svar. Det ante meg at skutesiden ikke var noe godt valg, men dette var vanskelig å lese ut av bruksansvisningen. 

Hvis jeg skal bruke dekksmontert utslipp/inntak kan den ikke stå der jeg hadde tenkt i alle fall og da må jeg finne et annet sted. Hva skjer om jeg har en varmeslange som er lenger enn 1 m. - la oss si 1,5? 

Wallas Service skrev for 3 timer siden:

På seilbåt er det aldri anbefalt å gå gjennom skuteside med eksos. Om eksosen må ut gjennom siden må det i så fall skje over ripa. Kanskje du kan bruke eksosutløp for dekksmontasje?

2460.jpg

Denne kan stenges når den ikke er i bruk

De fleste seilbåtene jeg ser med dieselvarmer har eksosen enten ut gjennom hekken eller høyt akter på skutesiden.

Hva med å ta eksosen ut hekken? På min maxi fenix, som heller ikke er veldig stor fungerer det veldig bra. Har svanehals helt oppunder dekk på innsiden selvsagt.

1475961073.jpg

Redigert av njal (see edit history)

Utløp på akterspeilet er det beste alternativet og var det jeg hadde tenkt i utgangspunktet, men jeg var ikke klar over begrensingen på lengden på varmeslangen (1 m). Problemet er at det blir for langt mellom akterspeilet og frem til kabinen med bare  0,7 m. eksos og 1 m. varmeslange. 

Ingar skrev for 2 timer siden:

Men den i annonsen ser annerledes ut, er den like vannlekkasje-sikker som dagens utgave?

Har personlig ikke hørt noe negativt om den gamle, så jeg regner med at endringen er mest kosmetisk og produksjonsteknisk årsak. 

Om slangen er for lang, vil det i værste fall bli en overoppheting. Ligger en termostat like ved luftutløpet som kutter strømmen til pumpen når temperaturen overstiger 120 grader. Uten drivstoff vil varmeren etterhvert slukke av seg selv. Ingen skade skjedd. Trykk inn gummiknotten på termostaten og start opp på nytt.

For å hindre at varmetapet skal bli for stort, samt at varmluft vil bevege seg bedre, så kan du isolere slangen. 

Regner med at vi får høre (lese) resultatet etterhvert.

Om det skjærer seg får du oppgradere til 1800 eller 2400. Da kan du ha 2 mtr eksosslange og 2x5 mtr varmluftslange

Jeg bruker Kemetyl Fritidsparafin, ganske enkelt fordi den er billigst for meg, og tidligere het den Blåtind Fritidsparafin - som er velkjent for de fleste.

Det finnes også andre leverandører av Fritidsparafin.

Du kan også bruke Exxol D60 som er renset parafin, og du kan bruke Kamin X, som også er renset parafin.

Og til spørsmålet om slanger: Den beste sugehøyden er mellom 0,5 og 1 mtr, på verkstedet har jeg stort sett ca 1 mtr. Lengden på slangen kan være mye lenger; hele 8 mtr, men da tror jeg det blir et problem med returslangen mht fall. Generelt sett så er det ingen problem med en sugehøyde på 1,5 mtr. som er den lengden som følger med en ny 1300/1800/2400. Til dieselvarmerne blir det levert med 4 mtr slange som standard, og det er samme pumpen som brukes. Så lengden skal ikke være noe problem 

Igjen takk for svar. Jeg så på denne manualen: https://www.hjertmans.se/Media/Articles/4960/4960_Wallas_1300.pdf

at fuel lines kan(?) feks ha lengde 195mm, bredde 125  og høyde 290 mm på 5l kanne? Hvilke mål dette er er litt uforståelig, hvis lengden er totallengden på slangen, hvordan er høyden høyere? (Skrivefeil)?

men hvis jeg kan plassere tanken ca 1m under brenneren har jeg et annet alternativ mht plassering: oppunder hyttetaket og utløp på skottet foran vindu. 

Du misforstår de målene der. Det er målene på en 5 liters tank, omtrent samme målene som en 4 ltr kanne med fritidsparafin.

Her har du gjeldende mål på ting & tang:

1300.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...