DIYglenn Startet 28.Mai.2017 Del på Facebook Startet 28.Mai.2017 Hei! Har lest litt i denne tråden, og lurte på om jeg kunne vekke dette litt til live igjen. Med tanke på "død/levende" fisk før bløgging, så tenker jeg at man godt kan gi den et kakk i huet før man tar pulsårene, for poenget er vel at muskelkrampene skal pumpe ut blodet, noe som også vil kunne skje selv etter en fisk er død (har hatt torsk i skiver i vasken som har sprelt rundt). Å ha den i vann er vel for å forhindre koagulering mens den bløgges, og hjelper vel også for å holde den avkjølt. Men hva med etter 15, 30, 60 min (avhengig av fiskens størrelse), tar dere den ut og legger fisken tørt, eller venter til man er i land igjen? Om man f.eks. er ute på sjøen 5-6 timer, så blir jo noe av fisken liggende en god stund. Hva gjør dere folk? Jeg tenker på båtkjøp i nær framtid, og har sett på populære "fiskebåter" som Beneteau Antares og Merry Fisher, har disse noen interessant løsning med tanke på behandling av fisk, eller er det kanskje noe man kan montere for å gjøre det enklere? Trenger en måte å kunne kombinere tur/fiskebåt på uten at man står der med blod veggimellom. Fiskeskipene har jo en tank for bløgging som pumper inn nytt vann, er det noe som kanskje kan være lurt i båten til en hobbyfisker også? Tenker et selvlensende oppbevaringsrom bakpå båten med en pumpe som tar inn saltvann, men må også ha en måte å forhindre at det renner over på, f.eks. nivåmåler som stopper pumpe, men det må da også være slik at den ikke aktiveres konstant av/på. Er noen båter utstyrt med dette? Hva er vanlig? Har ikke gitt dette mye tanke før, da jeg stort sett har vært ute i korte perioder med min lille 13-foter, men når det blir innkjøpt større båt tenker jeg heldager på fjorden, og da er det fint å kunne ha et ryddig oppsett på dette, også med tanke på riktig oppbevaring av fisken på vei tilbake. Mulighet for å kunne frigjøre og rengjøre dekket på vei tilbake ville også ha vært en fordel, så det bare er å plukke ut fisken fra oppbevaring etterpå. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Chrmeland Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Jeg har en GeMi 625 CC. Den er lagd for fiske og brukes mye til utleie til fisketurister. Den kan leveres med løs fiskekasse (stor kasse i alu, 150+ liter) og salvannsspyler. Da bløgger du fisken og lar den svømme ut blodet. Du må nok fylle kassen manuelt med spyleren, men tømming går via rør. Jeg har ikke kasse men monterte en spyler selv. Kjøpte sett til ca 2000. Veldig kjekt å rengjøre mens du kjører. Jeg tenkte først jeg skulle lage skroggjennomføring for å ta inn vann men fant ut at det var mer fleksibelt med en 2m slange jeg slenger over bord. Da har jeg muligheten til å bruke den til å lense bak i båten og jeg kan ha med ferskvann om jeg vil spyle med det. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Det høres jo ut som et greit nok alternativ, jeg overtenker kanskje i forhold til å bruke en egen pumpe som konstant bytter ut vannet, og heller tappe og fylle ved behov. Men da var ideen at det er fastmontert i båt, og at man evt. plukker ut fisken før den sløyes. Hva slags spyler kjøpte du? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Jeg fisker en del i vinter halvåret, helst på vårparten. Vet ikke hvilke mengder du antar å få men jeg får vel en 150-400kg rund fisk hver gang. Jeg fikk en kar i Bodø til å lage meg et sløyekar med rekkefester, så jeg kan ha det både innvendig og utvendig på rekka. Han lager i aluminium etter ønsket mål. Her er det en 1,5 toms kran/stuss i bunn som jeg henger avløpslage på. Til spyling har jeg gjennomgående 1/2 tommer med pumpe som jeg starter etter behov. Bløgger fisken og lar den ligge i rennende vann til den ikke blør mere, før jeg sløyer den. Om sommeren en det et must med en isolert kasse med is om du skal la den ligge i flere timer. Om vinteren lan jeg den bare ligge i sånne svarte kasser fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.