Jump to content

Suzuki DF 40 i nødmodus uten feilmelding

YtreSøre

Recommended Posts

God sommer godt folk!

Har akkurat fått meg et flott brukt eksemplar av typen kvalitetsmotor, Suzuki DF 40 2007 modell som kun har gått 50 timer. Den ble montert på vår Øien 17 HT etter alle kunstens regler med kontrollboks og tilhørende turteller..

Hadde en liten prøvetur på fem minutt alene i båten der den gikk fint 18 knop ved 4000 omdr., men når jeg trykket tiltknappen ned gjorde den et rykk som om den kuttet fremdrift et lite sekund.  Så ble familien hentet og vi dro avgårde og motoren ville plutselig ikkje over 3000 omdr., det var nesten som om den gikk i nødmodus.

Har ikkje fått noen feilmeldinger så jeg har ikkje noe å feilsøke etter.

Slo av motoren og på tenninga igjen, trykket dødmannsknappen tre ganger, fikk et langt pip og regner da med at den er nullstilt. Startet så motoren og fikk ikkje mer enn 3000 omdr. i fremdrift og har siden grublet og prøvd mye til ingen nytte.

Den har ny bensin, ny motorolje, ny olje undervannshus, fin pilotstråle, fin temperatur, fin gange på både tomgang og ved turtall.

Jeg har søkt mye på forumet, men ikkje funnet svar på akkurat dette problemet ettersom det ikkje kommer noen feilmeldinger. Har lurt på om jeg har koblet noe feil, men det er ganske så idiotsikkert opplegg på kablene så det tror jeg ikkje.

Setter stoooor pris på alle tips som fører til oppklaring av dette.:smiley:

• 1 år senere...
Tustning skrev On 6.6.2018 at 22.18:

Hei! Jeg har samme problemet med en 2006 DF40. Hvordan gikk det med din..fant du ut av det? Erfaringer mottas med takk?

Ja, med meg så var der knappen/føleren som ligger ved innfestninga til gasswiren som registrerer om motoren står i nøytral eller i gear som hadde hengt seg opp. Når den registrerer at motor står i nøytral så får en ikkje mer enn 2800 omdreininger på motoren. Jeg lirket litt på bryteren og spruta på litt marinefett fra biltema og siden har det funket knirkefritt.

Håper du finner ut av det!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...