HaraldL Startet 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2017 Hei alle sammen! Jeg har hatt et prosjekt de siste månedene. Det begynte med at jeg fikk en gammel båt av bestefar som viste seg å bli litt mer jobb en først antatt. båten hadde stått ute under ei pressening de siste årene og dette første bildet er tatt da jeg vasket den. da oppdaget jeg at skummet i dobbeltnummer var klissvåt, så det måtte ut. alt skummet ute! Terassebord på høykant skjært i profil, så de følger bunnen av båten. Limte disse fast med sikaflex. har også skjært til 2 plater som forsterker opp akterspeilet. Her står de i spenn under limingen. deretter støpte jeg fast terassebordene med 2 lag glassfiber. Sikaflexlimet fungerer også forhåpentligvis som en vibrasjonsdempende pute mot skroget. i går limte og skrudde jeg fast gulvplata, som er en 12mm kryssfinér. gulvet bak og kryssfinér platene opp mot akterspeilet, støpt fast med 4 lag glassfiber. Isboksen gulvet er tenkt å være en forsenknig til lensepumpe. har også laget et hull der jeg setter inn en inspeksjonsluke for å suge ut eventuell vanninntrenging. Neste steg blir å støpe glassfiber over gulvet og male båten innvendig. Men jeg har noen spørsmål: Motorvalg: Pappas vennegjeng hadde en akkurat lik båt på 80-tallet, der han forteller om at de dro opp 2stk på vannski med en 60-hester uten problemer. Båten er typegodkjent originalt for 55 hester. Båten har ganske flatt skrog, så vil den oppnå noe særlig større fart med en 90-hester? Er det være pengene eller burde jeg heller innvestere i en brakett for å bygge den litt bakover og oppover, som denne: Tenker å skru et syrefast vinkeljern (L-profil) mellom motorboltene på innsiden av akterspeilet (oppe og nede) og en stor vannfast finérplate på utsiden av akterspeilet før montering. Noen erfaringer fra samme eller liknende båter? Sitér dette innlegget Link to post
Gérard Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Hello Harald, I just came across your project. Very interesting I have similar questions and challenges with my boat. (see: https://www.smaele.nl/skibsplast/renovations/renovating-the-deck/). I am afraid I don't have answers. I wonder why you just did the floor and not also the transom (akterspielet)? Do you gave more photo's available? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Sitat Men jeg har noen spørsmål: Motorvalg: Pappas vennegjeng hadde en akkurat lik båt på 80-tallet, der han forteller om at de dro opp 2stk på vannski med en 60-hester uten problemer. Båten er typegodkjent originalt for 55 hester. Båten har ganske flatt skrog, så vil den oppnå noe særlig større fart med en 90-hester? Er det være pengene eller burde jeg heller innvestere i en brakett for å bygge den litt bakover og oppover, som denne: Tenker å skru et syrefast vinkeljern (L-profil) mellom motorboltene på innsiden av akterspeilet (oppe og nede) og en stor vannfast finérplate på utsiden av akterspeilet før montering. Noen erfaringer fra samme eller liknende båter? litt sent svar men... hk godkjenninger har variert litt - har også sett 65 og 70 hk angitt som max. Den er som du sier ganske flat + har en konstruksjon som gir mye våt flate. Jeg vil derfor si at man ikke får så mye uttelling for motorer så veldig mye over 70 hk.. Tror heller ikke det er sye å hente på lift / setback. Du får oppdatere oss på hva det ble til , Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.