Jump to content

Hjemmelaget verktøy. Innstilling på monentnokkel

PiperBill

Recommended Posts

Måtte lager eget verktøy da jeg må bytte ut CV-ledet på båten. Jeg kommer ikke til skruene med momentnøkkel. Da lurer jeg på om jeg skal stille inn momentnøkkelen til spesifikasjonen 66Nm eller om det blir en helt annen verdi siden «lever arm» er 35mm lengre med den hjemmelaga nøkkel på. Legger ved et bilde.

nokkel.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jag skralla er 50cm. 53.5 med spesnøkk på. Spiller sikkert ingen rolle som du sier. Jeg kan jo stramme til 64Nm. Bruker rød Loctite på skruene også så jeg tror ikke de løsner med det første.

Edit.. Det blir 61Nm ifølge kalkulatoren som Kjellg linket til. Tusen takk! :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

boble65 skrev for 7 timer siden:

Er det ikke bare og prøve på noe i garasjen først med og uten til det sier klikk så vet du?

Duh.. Now why didn't I think of that? Men jeg har ikke garasje..lol :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

Honduras skrev for 1 time siden:

Det enkleste er å vri verktøyet ditt 90 grader slik at det ikke er en forlengelse av momentarmen. På samme måte som man gjør når man bruker en kråkefot.

:yesnod:

Dersom du ikke kan arrangere det slik må du regne om på grunn av forlenget vektarm.

PiperBill skrev for 12 timer siden:

................ Bruker rød Loctite på skruene også så jeg tror ikke de løsner med det første.

.....................

Riktig tiltrekningsmoment kan også være svært viktig av andre årsaker enn at forbindelsen ikke skal løsne . . . . . .

Bolter som ikke er riktig forspent vil for eksempel være mer utsatt for utmatningsbrudd.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...