Jump to content

VP AQAD40B, hvor mye olje skal det komme ut fra dreneringshullet på intercooleren?


jeb

Recommended Posts

Hei.

har et spørsmål om turbo vs intercooler volvo penta agad 40b 165 hk.

 

hvor mye olje skal det komme ut fra dreneringshullet på intercooleren , vi får en dusj liksom når båten går på 3000 omr  eller  mer er det normalt eller skal det være helt ren luft

som kommer.

 

håper noen her vet litt vi vet ikke hvor vi skal starte  med turbo en eller intercooler.

 

jeb

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Turbo eller motoslitasje". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Spørs om ikke det er på tide med en sjekk/ overhaling av turbo gitt. Avhengig av hvor mange tommeltotter du har så er det enkleste å ta av innsug og eksos rør/slange for så og forsiktig dytte på rotoren(vifta) i turboen hvis den har mye vandring aksial (eller vannrett vei om du vil) i mm størrelsesorden  og eller det er veldig fuktig på en av sidene gir det en god indikasjon. 

Hvis du kikker på merkeskiltet som står på turboen kan jeg kanskje gi deg noen mål og tegninger.

Ladeluftkjøleren skal normalt sett ikke inneholde noe olje med mindre du kjører rundt med en 2takter på størrelse med et hus. 

Blir det overhaling/bytte kan jeg bare legge til at du for all del bør styre unna turboservice i skien ved telemarksporten. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar,

Turbo bytte koster vel en del kr, klarer vi og overhalle turbo en selv..

eller må den inn for testing.

Og kan vi kjøre med den som han er, og hva vil skje om vi kjører med den-

 

 

jeb

 

 

 

 

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

http://www.turbo.no/

Disse skal være bra. Har ikke brukt noen av de jeg har linket til, men etter å ha sjekket litt, vi kommer nok til å kjøpe gammel båt med potensieller problemer, så tror jeg disse 2 er bra..

2 firma i Norge som høres nesten like ut: Turboservice, som ligger på Høvik, og Norsk Turbosevice i Porsgrunn. Lett å blande. 

Har du kjent på akslingen og funnet ut at du må overhale? Ta nummer og navn på skiltet på turboen, og ha det klart når du spør om overhaling/bytteturbo. 

Link to post
Share on other sites

overhaling kan du gjøre selv ja, men det er litt smått og det gjelder og og være pinlig nøyaktig med å merke alt så det kommer på akkurat samme plass igjen. overhalingsett koster ikke all verden og selve jobben er ikke så altfor komplisert.  

du må helt sikkert sandblåse eksos huset og muligens plan frese eksos flensen også så det trengs litt utstyr da. 

prismessig vil jeg tro det kommer på i underkant av 10 båtpenger. 

like greit å sende det til Sverige selv, da norske firma, iallefall de jeg kjenner til gjort det selv. 

sender du til Sverige slipper du moms og toll. da det er motordeler. 

men på en annen side. det bidrar lite til norske arbeidsplasser. 

velger du å gå for en splitter ny "hårføner" har jeg sett de til 9-10 000 kr på nettbutikker utenfor Norge. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er omtrent som å stikke fingeren i vannet og kjenne om det er 17 eller 18 grader i vannet. 

En sjanse å ta, turboer skal normalt vare lenge så samt de får ren luft, eksos  og  god smøreolje.

en turbo på bil lever normalt til bilen har kommet til 200.000 km. Selvom de lever et litt annet og lettere liv, er det f.eks ikke så mange som venter med å gi belastning på bilen før den er drifts varm kontra båt tør jeg vedde på. 

Hvor mange timer det tilsvarer? Tja. Mange. 

Men da er det en visuell vurdering av tilstanden samt å kjenne aksial og radial klaring på rotoren. Får du en brukt til en pris du fint kan leve med å potensielt tape så er det verdt å ta sjansen kanskje?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...