Jump to content

Riktig valg av motorolje til Marna Mb10a

daggi

Recommended Posts

Jeg må bytte olje på min Marna MB 10a bensin motor. I tekniske spesifikasjoner fra Marna er det oppgitt at man skal benytte SAE 10/30. Det står ikke om det skal være mineralolje eller om syntetisk kan benyttes. Jeg antar syntetisk olje er utelukket, men om noen med god kjennskap til disse motorene har andre oppfatninger er jeg lutter øre. Forøvrig kan nevnes at man benytter samme olje på gir og motor. Det er et problem likevel. SAE 10/30 er ikke å oppdrive noe sted. Da har jeg valget å benytte 5/30 som er nokså ordinær olje til eldre Volvo Penta som skal ha mineralolje, eller jeg kan velge 15/40 olje som er lett å få tak i. Jeg snakket med med en mekaniker som rådet meg til å gå opp på viskositet, og aldri ned dersom det var nødvendig å avvike fra produsentens spek. Hva sier dere båtfolk til dette?  

Grunnen til at det ikke nevnes i manualen om det skal være syntetisk eller mineral, er rett og slett fordi syntetisk olje ikke var på markedet når motoren var ny. En 10w-30 olje er en av dei vanligste viskositetene som finnes, og er den billiste oljen å få tak i. Du kan også bruke 10w-40 eller 15w-40. 5w-30 er en syntetisk olje, og det skal du helst ikke ha.

Redigert av bellen (see edit history)

Noen må lese seg opp på olje før de kommer med anbefalinger som kan ta livet av en gammel motor...

SAE 10/30 betyr at de anbefaler en singelgradolje mellom 10 og 30 grad, den som passer best til den temperaturen du operer i.

10w30 er noe annet., det er en multigradolje som har en gitt spesifikasjon over et større temperaturområde.

At du ikke kan bruke syntetisk olje er renspikka tøv. Moderne oljer er MYE bedre enn gamle oljer. Og at du må ha tykk olje på en gammel motor er også tull, avleiringer i oljekanalene kan føre til at oljen ikke kommer frem dit den skal skikkelig. 

Du kan trygt bruke en helt vanlig 15w40 olje, biltema sin olje av typen "turbodiesel" er en svært rimelig olje med meget høye spesifikasjoner til bare 40 kr literen, mange vil nok si at biltema er livsfarlig og at båten vil gå opp i et inferno av flammer bare du parkerer utenfor en biltemabutikk , sannheten er at denne oljen overgår alt hva en kjemiingeniør kunne da motoren din ble produsert.

Nå gjekk jeg faktisk ut ifra at trådstarter mente sae 10w-30 og ikke sae 10/30, noe jeg fortsatt mener, men jeg beklager om jeg tolket han feil. Har heller aldri hørt om en Sae 10 singelgrade motorolje, men igjen, jeg beklager om jeg tar feil igjen. Så har jeg heller ikke sakt at han IKKE skal bruke syntetisk olje, jeg anbefalte han å ikke bruke det.

Ellers kom ikke du med noen anbefalinger som vi ikke har nevnt tidligere.

Redigert av bellen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...