Jump to content

Origo spritkoketopp


Hanto

Recommended Posts

Har selv en Origo 3000 i båten min. Bruker kun "FinFyr" i denne. Blir da nesten luktfri. Fungerer utmerket for oss. God varme gir den også.

 

Bilde

 

Men har reagert på at det fordamper mye av denne når den ikke er i bruk. Er som regel kun helgene vi fyrer denne opp nå før serien, og da er det mye som fordamper i løpet av uka synes vi.

 

Ser også at det selges nye "beholdere" til disse apparatene. Er det noen som vet om disse bør byttes en gang iblandt ?

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Min Origo 3000 fungerer også greit... Er selvsakt seinere å koke opp på enn foreks. gass, men når jeg er ute på sjø`n så har jeg tid til å vente på at det skal koke opp...

 

Inne ved land og tilgang på strøm jukser jeg og varmer vann i vannkokeren før jeg heller det over i potetkjelen. Biffen blir også greit stekt når jeg legger et lokk på steikepanna for å få god forvarming før biffene legges i panna...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

.....Men har reagert på at det fordamper mye av denne når den ikke er i bruk. Er som regel kun helgene vi fyrer denne opp nå før serien, og da er det mye som fordamper i løpet av uka synes vi.

 

Ser også at det selges nye "beholdere" til disse apparatene. Er det noen som vet om disse bør byttes en gang iblandt ?

Hei!

 

Hadde akkurat maken apparat i "FLUKT" Origo 3000 - det var nesten ny da jeg overtok. I denne fulgte det med 2 stk gummimembraner - én til hver brenner - som man la på selve toppen av beholderen (måtte åpne apparatet til det) og hvor lokket klemte de ned mot beholderen og de holdt helt tett! var ingenting som fordampet da.

 

Faktisk så var det rødsprit igjen i den ene brenneren da jeg solgte "FLUKT" nå i juni - det var rødsprit vi fyllte i fjor høst! Så skaff deg 2 slike sorte, runde "lapper" så sparer du mye rødsprit. Du unngår også spritlukt.

 

Når det gjelder å bytte beholdere, så tror jeg ikke at det har noe for seg. Det er jo ingen som helst slitasje der.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hadde akkurat maken apparat i "FLUKT" Origo 3000 - det var nesten ny da jeg overtok. I denne fulgte det med 2 stk gummimembraner - én til hver brenner - som man la på selve toppen av beholderen (måtte åpne apparatet til det) og hvor lokket klemte de ned mot beholderen og de holdt helt tett! var ingenting som fordampet da.

Kjempe idè dette. Går ut fra det er disse du mener :

 

Bilde

 

Fant dem på denne adressen. Skal se om jeg kan få ta på disse her i landet også.

EDIT : Det står også om disse i brukermanualen : ( se Origo`s hjemmesider )

 

Bilde

 

Når det gjelder å bytte beholdere, så tror jeg ikke at det har noe for seg. Det er jo ingen som helst slitasje der.

<{POST_SNAPBACK}>

Tenkte kanskje de ble "mettet" etter mange års bruk. Tenker da på forurensinger som støv og annen "dritt" som legger seg på toppen, og følger med ned i beholderene ved påfylling. Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Origo'en er grei nok den, men vil heller anbefale et apparat som er lukket, f.eks en Wallas.

Det er åpen flamme på origo, og selv om det aldri har vært noe problem for meg skal man være forsiktig med denslags. Har inntrykk at dette er et gammeldags apparat som har gått ut på dato, passer bedre for utendørs bruk. Så lenge du holde spjeldene stengt lukter det ingenting fra apparatet, Men det er fort gjort å søle rødsprit når man skal etterfylle ombord.

Kjøp heller et mer moderne apparat hvis du har penger til det.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del er strålende fornøyd med Origo 3000. Det lukter jo litt når apparatet brukes, men det gjør jo dassen også... :eek:

 

Som rødspritbrennere flest er den ikke lynrask, men gjør jobben. Som røspritbrennere flest så er den ganske tørst, men jeg overlever det også. Mao, i forhold til hva den koster så får du et bra produkt. De med lukket flamme er såvidt jeg vet vesentlig dyrere.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Har selv byttet ut min gamle optimusbrenner med Origo 3000 og er svært fornøyd. Selv om den kanskje har noe lavere effekt enn optimusen, så sparer jeg inn koketiden på at man slipper pumping, forvarming etc. Dessuten er Origoen svært enkel - det er bare å tenne på. Så og si intet vedlikehold - kun vanlig renhold.

 

Gassbrennere er også enkle i bruk og er selvsagt mer effektive enn spritvarmere. Selv er jeg imidlertid litt skeptisk til bruk av gass i båt. Med Origoen føler jeg meg trygg. Er ikke plaget av spritlukt i det hele tatt. Bruker alltid gummi-ringene over brenerne når den ikke er i bruk. Etter vinterlagring var det fortsatt godt med sprit i begge beholdere.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er fort gjort å søle rødsprit når man skal etterfylle ombord.

Kjøp heller et mer moderne apparat hvis du har penger til det.

 

Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Nei nei - Ikke skal du fylle rødsprit på, og ikke skal du gjøre det ombord. Denne skal gå på FIN FYR, fungerer da utmerket uten soting. en 50 lapp for literen. Det er ikke ofte du må fylle, tar 1 liter av ganger. Ta ut beholderen av kokeapparatet og ut av båten. Hold den skrått så ser du når det nærmer seg fullt. Væsken trekker inn i beholderen sitt faste stoff, så det er ingen ting som skvulper rundt og kan lekke.

 

Origo er en klassisk, og moderne løsning. Tenner greit hver gang gjør den og. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei nei - Ikke skal du fylle rødsprit på, og ikke skal du gjøre det ombord. Denne skal gå på FIN FYR, fungerer da utmerket uten soting. en 50 lapp for literen. Det er ikke ofte du må fylle, tar 1 liter av ganger. Ta ut beholderen av kokeapparatet og ut av båten. Hold den skrått så ser du når det nærmer seg fullt. Væsken trekker inn i beholderen sitt faste stoff, så det er ingen ting som skvulper rundt og kan lekke.

 

Origo er en klassisk, og moderne løsning. Tenner greit hver gang gjør den og. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Rødsprit funker greit for meg når jeg får det til 25 kr literen, gidder ikke å kjøpe fin fyr til 50-60 kr.

Dessuten har jeg ingen problemer med soting og lukt heller.

Origo moderne, he he, tror ikke det. Den er jo blitt produsert uforandret i 20 år minst...

 

Ellers bruker jeg metoden din for påfylling, men det er ikke alltid man er på land når det går tomt.

Vi hadde jo et bra eksempel på båtplassen her hvor det tok fyr etter påfylling.

 

Hvis man har penger så kjøp en wallas heller, mye bedre løsning..

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Origo moderne, he he, tror ikke det. Den er jo blitt produsert uforandret i 20 år minst...

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat dette sier jo en del det også - bevis for et vellykket produkt som år etter år lar seg selge.

 

Rimelig i innkjøp, rimelig i strømforbruk, rimelig i vedlikehold.

 

Og ettersom du kan ta med tanken ut i sittebrønnen, på fordekket eller på land så finnes det ingen grunn at du skal helle brenselet over i den nede i salongen. Er du helt hysterisk kan du henge deg over ripa når du etterfyller brenselet.

 

Nei, skal du ha et rimelig og trygg kokeapparat, så er det vel ingenting som slår Origoen.

 

Er du veldig mye ombord så spiller kanskje brenselkostnadene en rolle. Og for min del kunne jeg alternativt tenke meg en wallas 800 - men utelukkende fordi den har mulighet for romoppvarming med varmelokk med eksos ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Origo 2500E i båten. Dette er en nedfellbar modell med sprit og 220V i kombinasjon og på toppen er det en delikat mørk herdet glassplate som skal vippes opp ved bruk.

Platen ligger "flush" med benken og gjør dermed plassen anvendelig selv når koke apparatet ikke er i bruk.

 

Både båt og apparat er fra 1998 og ORIGO'en har fungert utmerket både med sprit og strøm. I taket i kabinen har jeg "hvit pels" og den er nøyaktig like hvit og ren rett over ovnen som da båten var ny. Sammenlignet med parafin i forhold til lukt og sot er det et hav av forskjell og jeg føler meg langt tryggere med en slik løsning enn med gass ombord.

 

Som brennstoff bruker jeg enten Origonol eller Tenol (kjøper dette i båtbutikken på kaia i Strømstad).

 

I våres når jeg tok av presenningen etter vinteropplag ble jeg derimot overrasket når jeg gikk inn i kabinen. Den herdede glassplaten var knust i små fragmenter som var fordelt over hele kabinen. Det var ingen tegn til ytre årsak, men sannsynligvis et resultat av indre spenninger som ble utløst ved temperatur svingninger gjennom vinter halvåret.

 

Jeg sendte da en e-post til produsenten i Sverige og fikk umiddelbart svar som følger:

 

"

Hej Børre,

 

Det var tråkigt att höra att glaset gått sönder. Samtidigt gläder det mig att du är nöjd med vårt 2500 E-kök. Vi kommer att skicka dig en ny glasskiva. Du har skrivit din adress i ditt mail, så skivan skickas dit. Hör av dig omg. om du vill ha skivan till någon annan adress.

 

Med vänlig hälsning

Mats Sjösten

Sales Manager

Dometic Marine-Nordic

"

Hentelapp kom i posten noen dager senere uten noen form for kostnader og platen er forlengst på plass. Fantastisk service og et svært godt produkt.

 

Børre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...