Jump to content

Montere utvending hekksvinger

Mjøsfarer

Recommended Posts

Har søkt litt rundt på forumet, men har ikke funnet fullgodt svar så da prøver jeg her. 

Jeg skal montere hekksvinger, men har ikke lyst til å borre mer i skroget enn nødvendig. Jeg ser for meg å lime på en kloss for så å skru svingeren i den. Jeg finner ikke passende kloss som er nogenlunde pen å se på. Kvier meg litt for å sette på en impregnert 48x98 i tre.. 

Da kommer neste spørsmål: hva skal denne klossen festes med? Ser mange foretrekker tec7, men hvilken variant? 

Artekno skrev 55 minutes ago:

Korte skruer, borr hull og skru rett i skroget, og TEC7 i tillegg. Den treklossen vil svelle opp og løsne.

Ja det var akkurat tre jeg prøver å unngå. Ser for meg en plastkloss, men finner ikke ut hva jeg skal bruke. Kan selvsagt bruke ei skjærefjøl fra IKEA og bruke i 3-4 lag, men tror ikke det blir spesielt pent heller. 

Mjøsfarer skrev 14 minutes ago:

Ja det var akkurat tre jeg prøver å unngå. Ser for meg en plastkloss, men finner ikke ut hva jeg skal bruke. Kan selvsagt bruke ei skjærefjøl fra IKEA og bruke i 3-4 lag, men tror ikke det blir spesielt pent heller. 

Slike plastfjøler har en "fet" overflate. Ikke noe lim sitter på det. Nei, syns du skal gjøre det slik det er ment jeg. Borre og skru, plenty med TEC7. Og skruer som ikke går gjennom skrogsiden, selvsagt i rustfritt. Eventuelt KAN du kanskje lime med epoxylim etter grundig avfetting.

Redigert av Artekno (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

jeg liker heller ikke hull i akterspeilet under vannlinjen

har gjort som følger; - foreløpig på 3 båter ..

kjøp en passende lengde med teak fjøl , ha på passende med  Sika eller tech 

og skru den fast i akterspeilet OVER vannlinjen, dette gjøres selvfølgelig mens båten er på land.

teak fjøla tilpasses nederst til å flukte med båtbunn.

den eldste installasjonen min er over 10 år gammel og teaken har tålt det helt fint,

bruker bred og tykk nok fjøl til at senere bytte av type giver blir kurant

Jeg er veldig enig med deg om å ikke skru direkte i skroget. Alle hull i akterspeilet vil på sikt føre til at kryssfinerplata i speilet suger vann og råtner (så sant det er snakk om en slik båt!). 

Det er mange måter å gjøre dette på. Impregnert furu o.l. hadde jeg droppet. Skjærefjøl er som regel av PE, og det er et dårlig limbart materiale, så det utgår også. Du kan gjøre som IS_620 skriver, kjøp deg ei lekt av teak på BT og lim en bit på speilet. Eik er også et materiale som holder leeeenge under vann uten å råtne. 

Et annet alternativ er lage en kloss av plast som du limer på, det er kun fantasien som begrenser mulighetene. Her er et alternativ: Ta en tom makrell i tomat boks og vask den grundig. Fyll den til randen med langtrådet glassfibersparkel fra Biltema. Når klossen har herdet former du den til ønsket form og limer den til speilet med tec7, Simpsons, Bostik, Sika, Biltema Multibond eller hva som helst. De aller fleste av disse fugemassene er nå av typen MS polymer og duger til dette. 

Et annet alternativ (litt mer jobb) er å støpe en glassfiberplate som du limer på. Du klipper opp 10-20 små glassfiberlapper i ønsket størrelse. Disse støper du på ei glass eller stålplate med polyester eller epoxy. Renskjær og lim på speilet.

Jeg heller mot tipset å bruke en kloss av teak. Jeg fant noen rester av en gammel badeplattform på en Draco jeg hadde, og den har perfekt høyde og dybde. Sage til på sidene så tror jeg det blir en ok løsning. Regner med jeg må bore hull i klossen før jeg skrur, mistenker at den sprekker hvis ikke. Tenker å pusse kloss og skrog, vaske med aceton og lime med tec7. Krysser fingrene for at det skulle holde, Hvis ikke får jeg heller bore direkte i skroget senere. Båten går i ferskvann, kanskje det miljøet også er litt snillere på installasjonen enn salt ville vært. 

Neste steg blir å bore hull oppunder badeplattformen til kontakten, etter det jeg har sett må den ha diameter på 22mm. Regner med maskering og trebor funker?

Det er så mye hysteri her inne.

På en vanlig fritidsbåt, bor hull og fylle godt på med tec7 eller lignende stoff.

Samtlige båtforhandlere gjør dette ved montering av nybåter og de båtene fungerer da enda som det skal.

ser bare på badestigen på min båt, den er originalt montert med lange treskruer som går langt gjennom skroget og tec7, kan ikke se en anelse fukt engang innvendig fra og den er 12 år gammel nå...

Nerdy skrev 58 minutes ago:

På en vanlig fritidsbåt, bor hull og fylle godt på med tec7 eller lignende stoff.

Samtlige båtforhandlere gjør dette ved montering av nybåter og de båtene fungerer da enda som det skal.

ser bare på badestigen på min båt, den er originalt montert med lange treskruer som går langt gjennom skroget og tec7, kan ikke se en anelse fukt engang innvendig fra og den er 12 år gammel nå...

:thumbsup:

Nerdy skrev 1 time siden:

Har du sett alle de trådene her inne angående folk som må skifte ut akterspeil pga. vasstrukken og råtten kryssfiner? Vannet har en tendens til å finne en vei...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...