Mjøsfarer Startet 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2017 Har søkt litt rundt på forumet, men har ikke funnet fullgodt svar så da prøver jeg her. Jeg skal montere hekksvinger, men har ikke lyst til å borre mer i skroget enn nødvendig. Jeg ser for meg å lime på en kloss for så å skru svingeren i den. Jeg finner ikke passende kloss som er nogenlunde pen å se på. Kvier meg litt for å sette på en impregnert 48x98 i tre.. Da kommer neste spørsmål: hva skal denne klossen festes med? Ser mange foretrekker tec7, men hvilken variant? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Korte skruer, borr hull og skru rett i skroget, og TEC7 i tillegg. Den treklossen vil svelle opp og løsne. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Mjøsfarer Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Artekno skrev 55 minutes ago: Korte skruer, borr hull og skru rett i skroget, og TEC7 i tillegg. Den treklossen vil svelle opp og løsne. Ja det var akkurat tre jeg prøver å unngå. Ser for meg en plastkloss, men finner ikke ut hva jeg skal bruke. Kan selvsagt bruke ei skjærefjøl fra IKEA og bruke i 3-4 lag, men tror ikke det blir spesielt pent heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Om du ikke vil skru direkte i skroget, så vil du nok gå i kompromiss med estetikken. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 (redigert) Mjøsfarer skrev 14 minutes ago: Ja det var akkurat tre jeg prøver å unngå. Ser for meg en plastkloss, men finner ikke ut hva jeg skal bruke. Kan selvsagt bruke ei skjærefjøl fra IKEA og bruke i 3-4 lag, men tror ikke det blir spesielt pent heller. Slike plastfjøler har en "fet" overflate. Ikke noe lim sitter på det. Nei, syns du skal gjøre det slik det er ment jeg. Borre og skru, plenty med TEC7. Og skruer som ikke går gjennom skrogsiden, selvsagt i rustfritt. Eventuelt KAN du kanskje lime med epoxylim etter grundig avfetting. Redigert 30.Mai.2017 av Artekno (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Kjellg Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 På min første båt var jeg hystering med unødvendige hull. Nå på min andre er jeg nok litt mere over på "må man så må man". Personlig så ser jeg på giver som en del av båten og har ikke hatt noe problem med å sette den direkte i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 jeg liker heller ikke hull i akterspeilet under vannlinjen har gjort som følger; - foreløpig på 3 båter .. kjøp en passende lengde med teak fjøl , ha på passende med Sika eller tech og skru den fast i akterspeilet OVER vannlinjen, dette gjøres selvfølgelig mens båten er på land. teak fjøla tilpasses nederst til å flukte med båtbunn. den eldste installasjonen min er over 10 år gammel og teaken har tålt det helt fint, bruker bred og tykk nok fjøl til at senere bytte av type giver blir kurant Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Jeg er veldig enig med deg om å ikke skru direkte i skroget. Alle hull i akterspeilet vil på sikt føre til at kryssfinerplata i speilet suger vann og råtner (så sant det er snakk om en slik båt!). Det er mange måter å gjøre dette på. Impregnert furu o.l. hadde jeg droppet. Skjærefjøl er som regel av PE, og det er et dårlig limbart materiale, så det utgår også. Du kan gjøre som IS_620 skriver, kjøp deg ei lekt av teak på BT og lim en bit på speilet. Eik er også et materiale som holder leeeenge under vann uten å råtne. Et annet alternativ er lage en kloss av plast som du limer på, det er kun fantasien som begrenser mulighetene. Her er et alternativ: Ta en tom makrell i tomat boks og vask den grundig. Fyll den til randen med langtrådet glassfibersparkel fra Biltema. Når klossen har herdet former du den til ønsket form og limer den til speilet med tec7, Simpsons, Bostik, Sika, Biltema Multibond eller hva som helst. De aller fleste av disse fugemassene er nå av typen MS polymer og duger til dette. Et annet alternativ (litt mer jobb) er å støpe en glassfiberplate som du limer på. Du klipper opp 10-20 små glassfiberlapper i ønsket størrelse. Disse støper du på ei glass eller stålplate med polyester eller epoxy. Renskjær og lim på speilet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mjøsfarer Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Jeg heller mot tipset å bruke en kloss av teak. Jeg fant noen rester av en gammel badeplattform på en Draco jeg hadde, og den har perfekt høyde og dybde. Sage til på sidene så tror jeg det blir en ok løsning. Regner med jeg må bore hull i klossen før jeg skrur, mistenker at den sprekker hvis ikke. Tenker å pusse kloss og skrog, vaske med aceton og lime med tec7. Krysser fingrene for at det skulle holde, Hvis ikke får jeg heller bore direkte i skroget senere. Båten går i ferskvann, kanskje det miljøet også er litt snillere på installasjonen enn salt ville vært. Neste steg blir å bore hull oppunder badeplattformen til kontakten, etter det jeg har sett må den ha diameter på 22mm. Regner med maskering og trebor funker? Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Finnes flere slike klosser, men kanskje ikke å få kjøpt i Norge. Det er mange snedige løsninger der ute! http://t.basspro.com/Transducer-Mounting-Plate/product/9153/ http://www.cabelas.com/product/Cabelas-Transducer-Mounting-Plates/701430.uts http://www.fishfindermounts.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Det er så mye hysteri her inne. På en vanlig fritidsbåt, bor hull og fylle godt på med tec7 eller lignende stoff. Samtlige båtforhandlere gjør dette ved montering av nybåter og de båtene fungerer da enda som det skal. ser bare på badestigen på min båt, den er originalt montert med lange treskruer som går langt gjennom skroget og tec7, kan ikke se en anelse fukt engang innvendig fra og den er 12 år gammel nå... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Nerdy skrev 58 minutes ago: Det er så mye hysteri her inne. På en vanlig fritidsbåt, bor hull og fylle godt på med tec7 eller lignende stoff. Samtlige båtforhandlere gjør dette ved montering av nybåter og de båtene fungerer da enda som det skal. ser bare på badestigen på min båt, den er originalt montert med lange treskruer som går langt gjennom skroget og tec7, kan ikke se en anelse fukt engang innvendig fra og den er 12 år gammel nå... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Nerdy skrev 1 time siden: Det er så mye hysteri her inne. På en vanlig fritidsbåt, bor hull og fylle godt på med tec7 eller lignende stoff. Samtlige båtforhandlere gjør dette ved montering av nybåter og de båtene fungerer da enda som det skal. Har du sett alle de trådene her inne angående folk som må skifte ut akterspeil pga. vasstrukken og råtten kryssfiner? Vannet har en tendens til å finne en vei... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nerdy Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Ja, jeg har selv måttet selge en båt pga dette, men dette er ikke da pga en ekkoloddgiver! Sitér dette innlegget Link to post
Westpoint Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Eg limte min hekkgiver innvendig. Fungerer helt fint. Bildet viser rester av et vrak senket under 2.verdskrig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.