Jump to content

Kjøp av "ny" brukt Fairline Targa 37, med hjelp av KNBF

tomsunds

Recommended Posts

Hei

Vil dele min erfaring, og kanskje få noen tips eller råd for videre saksgang.

Vi kjøpte "ny" båt i påsken, og siden den lå et stykke unna brukte vi KNBF for å ta en "NAF" test på båten.

Tilbakemeldingen fra de var at dette var en flott og velholdt båt. De poengterte to ting. Dynamo babord side bør byttes, og en skrog gjennomføring som bør byttes på sikt.

De fikk ikke løftet den opp og sett under eller sjekket drev pga mye vind på stedet.

Vi reiste opp og kikket på den, og ble forelsket. Jeg er ingen motormann, men kikket ned i motorrommet, og det var ikke av det reneste jeg har sett. Men fikk forklart at siden det hadde vært lekkasje i vannpumpe, som igjen har tatt knekken på dynamo var årsaken. Kjølevannet i bunn (så lite ut, lensepumpe tok ikke tak i det) var pga søl etter vinterkonservering.

Ellers så alt greit ut for meg.

Gikk igjennom alle skott, luktet og letet etter vann. Fant ingen av delene. Testet at plotter slo seg på, og virket. Jeg har aldri hatt radar før så testet ikke at den ga ekko.

Når vi får den hjem så begynner "små" problemene. Først vil jeg bare si at jeg ikke er naiv, siden båten og motorer er fra 1999 så regnet jeg med at slitedeler etc ... måtte byttes etterhvert.

Det var hull i begge eksos-bend, slik at ved pådrag så spylte det vann ned i motorrommet, og lensepumpealarm gikk og pumpet det ut.

Dette ble byttet asap, og samtidig så ble alle reimer, filter og reimhjul tatt. Begge vannpumper ble pakket om. Og ny dynamo satt inn.

Radar virket ikke, viser seg at to pinner i pluggen var knekt, de to som tydeligvis gir signaler om ekko på skjermen. Men den startet, og radar "snurrer"

Sendte selger epost, han var ikke vanskelig men poengterte at båten var besiktiget.  (ikke blitt enig om kompensasjon her enda)

Fikk båten opp på land i hjemmehavn, skulle bytte zink og benyttet sjansen til å sjekke drev. Ene drevet var fint, men det andre var fult av vann. Mekanikker kom og tok det med seg.

Dette er sitat fra han

<sitat>

Demontering av drev. Funnet vann i drev.

Trykk og vakumtestet og funnet lekkasje ved simring fremre aksel på grunnlag av skade ved indre simring.

Skade er forårsaket ved montering da det sjelden eller aldri er slike skader på indre simring hvor tetningsleppe og spennring er inntrykt.

det ble også funnet dobbelt opp med o-ring ved bunnplugg.

Pakket om undervannshus samt byttet tetning ved veksel da det var antydning til rustdannelse og slitasje. trykk og vakuum test samt etterfyllt olje. o.k Montert drev

</sitat>

I tillegg sa han at det var et svakt kast i aksel, litt på utsiden av det det skulle være.

Mistenker at selger har gått på grunn, eller truffet noe.

Mekanikker mistenker også at babord motor er byttet, da svinghjulet for servo fortsatt var på (kad44) dette er vanlig står på styrbordmotor, eller på singel installasjoner.

Båten er en Fairline Targa 37 1999 modell.

Leste og et annet sted her på båtplassen om dårlig erfaring med KNBF, og kan støttet meg til den. Neste gang blir det leid inn en mekaniker som kan bli med å se. :)

Nå et par spørsmål..

Hvordan stiller lovverket seg til foreksempel med dette med eksos-bend? I følge mekaniker så ville en "blind" mann se at disse var råtne da dette er noe en mekaniker som skrur båt ville sett med engang. Burde selger opplyst om dette, for dette må han jo ha merket?

Hva med drevet, jeg har i kontrakten at båten ikke er prøvekjørt eller besiktet under da man ikke fikk løftet den opp.

Og hvis det stemmer at ene motoren er byttet, burde ikke selger opplyst om det? (ikke at det er negativt, men selger opplyser at motorer har gått ca 1300t. får ikke sjekket dette da timeteller lcd er defekte. Skal få mekaniker til å lese ut motordata, og dobbeltsjekke det)

Hvis du leste alt, så takker jeg for det. Har du tips og råd så setter jeg pris på det også :)

mvh

Tommy

Kjedelig historie. Kanskje det var dere som var på tur litt bak i løypa for oss i påsken? 

Ang besiktningstjemester generelt, så er man prisgitt at det er "rett" person som utfører den. Har hatt det 2 ggr ifm med forsikring for endel år siden og ble ikke spes imponert ang kunnskapsnivået på de jeg møtte.  

Som en offisiell tjeneste mener jeg den da den har bortimot null verdi for å bedømme teknisk tilstand på de enkelte komponentene i en eldre, større brukt båt annet enn å få et generelt inntrykk ved å kikke rundt ombord.  

Om man har uflaks, kan det komme en båtmann med erfaring fra nyere DC eller skjærgårdsjeep med utenbordsmotor og "besiktigelsesbrevkurs".

Dessverre mener jeg at den beste måten å handle en større brukt båt på, er å utrede den grundig selv før kjøp og evt med medbrakt kyndig hjelp. 

Håper du får skikk på skuta og lagt denne dårlige erfaringen bak deg :thumbsup:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Startade du inte maskinerna och provkørde båten innan køp? Då hade du ju direkt mærkt av felen med t.ex avgasrør... Du sæger att båten låg i vattnet och dærfør inte kunde kontrolleras under men då hade du ju full møjlighet att provkøra båten på vattnet vilket ju ær ganska viktigt.

Du har alltså køpt en båt "osedd" utan att funktionstesta det mest elementæra - motorerna. Dreven ær ju sjælvklart svåra att inspektera, men det går æven att skriva in en klausul i kontraktet att dreven ej var besiktigade och skall vid tidigaste møjliga tillfælle kontrolleras. Vid eventuellt fel skall du får kompensation.

Beklagar att det gick som det gick och jag hoppas du får ordning på båten men du får nog se detta som en dyrkøpt erfarenhet som du inte gør om næsta gång. 

Jeg skal ydmyk for situasjonen du har havnet i, men her ville jeg latt selger være selger og brukt tid og energi på båten og ikke historien. Tvister koster mye, vanskelig bevisbyrde, og usikkert utfall. Og i et tilfelle hbor verken du eller besiktigelsesmannen har sett dette, er det ikke sikkert retten mener en klønete og ikke-teknisk selger skulle vite alt heller.

Ta det som en dyr lærepenge, pust dypt, og fokuser på fremtiden!

Det aller meste her ville vært oppdaget ved en helt normal gjennomgang av båten. Akkurat vann i drevet er jo ikke så lett å se - men heller ikke noe selger kunne vite. Det kommer ikke frem hva selger har sagt eller ikke sagt om båten?

Til et av de konkrete spørsmålene: eksosbend er en del med begrenset levetid, og må skiftes før eller siden. Dette kan nok ingen klandres for - dette bør være et undersøkelsespunkt om man selv ikke ønsker at det skal skje i egen eiertid. Har selv skiftet begge mine - ubehagelig dyre originale deler, desverre. Mange får imidlertid sveist over de svake områdene på nytt i stedet for å skifte hele stasen. Finnes også uoriginale for en del av vp motorene til en langt lavere pris, og en del får sveist nye på sveiseverksted for en langt lavere pris. Jeg kjøpte originalt da de røk i ferien (et i to ferier på rad), og hadde da ikke tid til å undersøke rundt omkring.

• 3 uker senere...

Jeg håper du har klaget skriftlig både til selger og besiktigelsesmannen, helst før det er gått 3 måneder fra overtagelse, og jo før jo heller.

Basert på mine egne erfaringer vil jeg ikke anbefale folk å bruke KNBF sin besiktigelsesordning siden man i en slik situasjon så lett kan havne i  en posisjon hvor man tror at en båt er mye bedre enn den i realiteten er siden KNBF ikke stiller noen garantier knyttet til rapporten.

Hva er egentlig en KNBF besiktigelsesmann/kvinne?

Hvor mye har rapporten egentlig med KNBF å gjøre?

Hvordan kan du vite at KNBF besiktigelsesmann/kvinne er kompetent?

Hvordan kan du vite at KNBF besiktigelsesmann/kvinne kommenterer det som skal kommenteres?

Hvordan kan du vite at det ikke er en bekjent av båtselger som lager et sminket bilde av båten?

Båtselger kan dessuten finne på å skylde på besiktigelsesmannen/kvinnen og hevde at du har hatt hjelp av en ekspert  og bruke det som et argument for at han ikke kunne vite (selv om den besiktigelsespersonen kanskje ikke er kompetent og kanskje er en bekjent av båtselger).

Jeg tipper KNBF sin båtadvokat kan komme til å beskytte besiktigelsesmannen/kvinnen og hevde at besiktigelsesmannen/kvinnen har fraskrevet seg alt ansvar.

Jeg tipper at KNBF sin advokat vil hevde at KNBF ikke er part i saken. Så hvis KNBF sin besiktigelsesmann/kvinne sier at du skal kommunisere via KNBF må du finne ut om KNBF vedkjenner seg noe ansvar i saken. Ellers er det liten vits i å snakke med KNBF. De er trolig bare et distraherende/forstyrrende element i saken?

Jeg tipper at KNBF sin advokat kan finne på å hevde at feilene er salgsmangler men ikke sikkerhetsmangler. Så du må være beredt til å forklare hvilke mangler du mener er sikkerhetsmangler og hvorfor de er det.

Og du må altså være forberedt på å kjempe både mot båtselger og besiktigelsesmann. 

Slik vil en "KNBF sikkerhetsbesiktigelse" gjøre diskusjonen etterpå mye vanskeligere siden det blir flere parter å diskutere med.

Du kan trolig glemme forbrukerrådet, for KNBF sin advokat vet at de vil bare konstatere at dere står langt fra hverandre og så henvise dere til forliksrådet. Så å gå til forbrukerrådet vil trolig bare medføre en forsinkelse i denne prosessen.

Jeg tror derfor at du bør ta saken til forliksrådet (tvisteverdi inntil ca 125 000 kroner?) og/eller tingretten (over 125 000 kroner (?) eller hvis man ikke blir enige i forliksrådet).

Obs: Min forståelse er at du må kjøre egen sak mot besiktigelsesmannen og egen sak mot selger i forliksrådet.

I forliksrådet kan du stille uten advokat.

Derfor er risikoen relativt lav. Men vær obs på at saken vil gå i forliksrådet der du kjøpte båten.

I tingretten må du ha advokat, og risikoen er derfor høyere for at du kan ende opp med utgifter selv om du i prinsippet skulle vinne saken.

Se http://www.forliksradet.no for mer opplysninger.

Redigert av R_Arendal
Presisering (see edit history)

Trodde KNBF var seriøse greier!  Den eneste måten å finne status på en bruktbåt er å prøvekjøre båten selv og fungsjonsteste alt utstyr om bord. Om du ikke er motorkyndig selv ta med en kompis som er mekaniker, eller lei inn en mekaniker som kan den type motorer som står i! Det er faktisk det lureste du kan gjøre! Man bør ha en up to date sjekkliste der man går igjennom alt!

Noe av det du beskriver er normale slitedeler, men enkelte ting som vann i drev osv, er umulig å finne ut uten å ha sjekket oljen på forhånd.  Kjøper man stor båt er kostnaden med en sikkelig gjennomgang relativ liten i forhold til et årlig båtbudsjet. Skal man ha stor båt må man også ha råd til å drifte og eie den.

Kjedelig historie, men rekner med ting ordner seg på sikt! flott at det informeres!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Forståelse for situasjonen men feilene du har oppdaget er ikke spesielt alvorlige og er nok sånne man må kunne regne med på en eldre båt.

Mitt beste råd er å skaffe seg litt mekanisk kompetanse og skru litt selv, det er ganske morsomt også da man hele tiden lærer noe nytt.

Du ville nok kunne fikset disse problemene ganske billig (selfølgelig litt dyrt med deler men noe kan kjøpes billigere over nettet fra f.eks USA).

Håper du får det på stell og kan nyte sommeren i ny båt :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...