Jump to content

Til eiere av eldre VP motorer med svart sjøvannsfilter, bytte med transparent lokk?


Windy37GM

Recommended Posts

Hør med http://isitec.no

 

De er spesialister på produktutvikling og bruk av plast, samt får alt produsert i Kina. Blant annet de som har utviklet og får produsert muffene til sikringsskap. De brukes over hele Norge.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Vet ikke hvilket materiale det er tenkt produsert i, men dersom dette er sprøytestøp i plast og en kavitets verktøy høres ikke 200.000 i verktøykost urimelig ut. De fleste støpeverktøy produseres i Asia i dag. Det er mange svært dyktige verktøymakere i Kina.

 

Om man ønsker glasslokk kan man vel egentlig bare bytte ut hele sjøvannsfilteret med et standard filter?

https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/sjoevannsfilter/sjoevannsfilter-i-messing-m-sidefeste-pH1007482

 

 

Link to post

Tanken var ikke ombygging.

Tanken var "lett som en plett", slik enhver kan bytte for å få en merverdi. Plast i samme type som det originale hadde vært å foretrekke pga gripeevne i selve filteret. Fortsetter heller med plastskivene mine (som forøvrig har vært en suksess, har solgt 350-400 sett overalt i verden sålangt siden oppstarten), så får heller lokk være lokk :-)

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Det er vel en POM som er originalmaterialet her vil jeg tro - en ganske fet og fleksibel plasttype. POM får du neppe gjennomsiktig, så da må du bruke enten herdet glass (som jeg tror VP bruker på filtrene til D serien) eller lexan (polykarbonat)  om man skal sprøytestøpe. Om innfestingen av nytt lokk skal bruke eksisterende gjenger på filterhuset må det støpes en "plastmutter" som klemmer det gjennomsiktige lokket mot filterhuset. Lexan i gjenger er jeg usikker på da denne plasten har en tendens til å svekkes om den overbøyes/overbelastes. Mulig den kan slagseigmodifiseres. 

 

Jeg vil tro at du vil ha lavere oppstartskostnad om du velger å CNC frese ut plasten. Det kan være lønnsomt på et årsvolum på kanskje 1000 stk Da trengs i prinsippet bare en god 3D modell av delen(e) du vil ha og tilgang til et 5 akset freseverk slik at du får frest ut gjengene. Det finnes mange steder i Norge.

 

Hvordan ser din løsning ut i dag?

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Tilbakemelding fra Isitec: "Vi kan lage dette , men tror Volvo kommer tidlig inn og sier: Dette er ikke originalt…. Garantier frafaller."

 

Hvor lang garantitid er det på Volvo? Mange av maskinene vi snakker om (40/ 60/70-serien) er jo langt utenfor garantitid.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Windy37GM skrev 26 minutes ago:

 

 

@Bitteliten: Løsning idag, hva tenke du på?

 

 

 "Fortsetter heller med plastskivene mine (som forøvrig har vært en suksess, har solgt 350-400 sett overalt i verden sålangt siden oppstarten), så får heller lokk være lokk :-)" skrev du. Trodde et var en løsning på sjøvannsfilteret - men det er kanskje noe annet :smiley: 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Beklager tåkepraten :-)

Mente plastskivener som nevnt på innlegget ovenfor.  

 

Synd at et slik sjøvannslokk blir så dyrt, trur det hadde vært en "aftermarket-killer" :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Angående 3D printing er det ekstremt mange forskjellige prosesser, alt fra plast-mariekjeks til romfart/flyindustri nikkellegeringer. Skal man sprøytestøpe svært få eksemplarer kan man lage verktøy med verktøy med begrenset holdbarhet som f.eks. kan fremstilles med 3D-printing. 

 

Link to post
  • 2 år senere...

Fant denne tråden først nå og dette hadde vært et virkelig interssant produkt. Hva om man i stedet laget en ring, plast eller metall, som ble skrudd på gjengene. Denne ringen var laget slik at innfestingen av lokket ble likt med det som er på D-serien. Med en slik løsning blir det bare to runde lokk som skal skrues ned.

 

Nederste skiven kunne som en tidligere har nevnt vært i glass med pålimt "tapp".

 

Skulle veldig gjerne kjøpt en slik løsning. Også selv om det ble dyrerer enn å kjøpe nye hos feks Maritim.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...