Jump to content

Til eiere av eldre VP motorer med svart sjøvannsfilter, bytte med transparent lokk?


Windy37GM

Recommended Posts

Hei

Jeg eier (og har eid) et del VP KAD motorer.  Jeg har alltid savnet mulighet til å se ned i sjøvannsfilteret slik som Volvo Penta D motorene og en del Mercruiser har.

Jeg har undersøkt å få laget dette i klar plast, samt den underliggende plata. Det kan lages, men det koster en del i oppstart.  Her er bilde (Takk Ingar)

filter.png.583dff852573ac10c13a24fdca353421.png

Del nummer 8 og 11 på denne linken

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-26-3437.aspx

 

Så til spørsmålet: Tror dere at det er noe folk vil ha? Hvis du har en KAD motor, ville du byttet ut ditt svarte ugjennomsiktige lokk med et klart et?

Før jeg legger 40'-50' i former og produksjon hadde det vært kjekt å vite om jeg er alene i verden om å ønske dette :-)

 

Mvh

 

Windy37GM

 

Redigert av Windy37GM
La til litt i emnet (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Glass eller plast?

Plast er letter å lage/produsere. Glass er vel egentlig uaktuelt.

Men tror dere det blir slitt? Andre filtre som selges er jo i plast.  På en KAD44 går det ca 15 liter igjennom pr minutt på tomgang og 90-100 liter pr minutt på full fres.

 

mvh

Windy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte meg ikke helt om.

Det er jo den tynneste delen som får "juling" av saltvannet. Den som er del nummer 11. Nummer 8 er jo ikke i berøring med sjøvann. Så om den tynne må byttes hvert 5-7 år er jo ikke det så gæli uansett.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Du nevner 40-50000 kr for former.

Har tilbrakt størstedelen av livet mitt innen R&D/materialvalg og er kanskje noe "skada" av det...  men min umiddelbare tanke er:

  • Pos 11: Herdet glass med pålimt dings
  • Pos 08: 3D print. Materialkost ca 16kr pr lokk om jeg regner volumet riktig. 

Tegner meg også som interessert, har 2x KAD44 siste generasjon.

 

Vil samtidig berømme initiativet ditt :thumbsup::thumbsup:  

Link to post
Share on other sites

Og da dropper jeg bomben:

hva er fornuftig pris? Originalt svart koster rundt 480,-

3D print er uaktuellt. Dette rister, temperaturen endrer seg, fysisk slitasje av saltvann. Støp er selvsagt :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Fornuftig pris avhenger av hvor mange du ser for deg å selge. Selger du 100 blir det dyrt. 1000 eller 2000 blir mange flere å fordele investeringer og fortjeneste på. Som nevnt vil jeg anta at det er et stort marked for disse.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...