Jump to content

Kjøpshjelp, hvem spør man?

Duppe

Recommended Posts

Ser at forumet har 'vennehjelp', KNBF en slags 'NAF-type' sikkerhetssjekk og båttakstmann kan gi tilstandsrapport, men er det noen andre? Mekanikere?

Hva anbefales egentlig for førstegangskjøper som meg? Alle sammen?

Trenger vel ikke akkurat at f.eks. dorullholderen testes ut, men skal jo ut med et anseelig beløp og burde jo nesten vite om grunnleggende feil eller mangler jeg selv ikke evner å oppdage, men hvis den grundigste testen koster mer enn hva evt. utbedringer vil gjøre blir det jo kanskje ikke verdt det og den 'nest beste' testen grei nok?

(Er snakk om en 10-12 år gammel 25-fots båt i 300-400 000 -kr klassen)

Et googlesøk med "takstmann båt" gir deg noen svar. Finnes flinke erfarne folk som lever av dette. Alternativt at du forhører deg om lokale helter med godt rykte. Det er jo mange elementer som skal vurderes :-)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Så mekaniker er egentlig det mest vesentlige når det gjelder båt av denne alder og størrelse?

Hvis det er noen feil, er de altså mest sannsynlig mekaniske og ikke strukturelle, og de strukturelle kan jeg for det meste se selv (sålenge jeg får sett under båten)?

Og for å leie mekaniker kontakter jeg da en marina?

Hei igjen, Duppe.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en båttype som er rimelig enkel og grei å ordne ting på selv. Da vil du kunne lære masse underveis.

Mitt stalltips er en ca 25 foter med aksling og en Yanmar 4LH (A)-maskin. Dette er en enkel og super motor med deletilgang i mange år fremover. Jeg synes ikke du skulle titte etter mere hurtiggående båter med drev. Mange begynner med det, og angrer. Håper jeg ikke får mange på nakken av det rådet, men det er i mitt tilfelle selværfart. 

Et par eksempler:  Agder 8000/880, Marex 280 Holiday og Inter 8800.

Eller tenker du på påhengsmotor-båt ? 

Skal du bruke en mekaniker ville jeg nok sett på hva jeg kjøper av motortype, å så henvendt meg til nærmeste servicested for den typen.  Å så leid en mekaniker derfra. Det finner du lett gjennom å Google,  eller eventuelt å spørre her inne.  Motor er jo som regel det dyreste som er ombord i en båt.  Å da er det greit å ha en grundig sjekk på den. Ofte vil jo en mekaniker være god til å vurdere andre ting enn motor og da, om du er heldig kan det jo være en av de flinke du får med deg. ?

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...